דליפת מסמכים חושפת: אימפריית הנדל״ן החשאית של נשיא אזרבייג'ן

בעוד אזרבייג'ן מוכרת לאזרח הישראלי כאחד מיעדי הייצוא העיקריים לאמל״ח ישראלי, דליפת מסמכי פנדורה חושפת את הצד הפחות מוכר של נשיא אזרבייג'ן - אימפריית נדל״ן חשאית. חלקה מוסתרת באיי הבתולה הבריטיים. מקור הכספים אינו ידוע

By President.az, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=68403942

פרסום של גוף עיתונאים חוקרים בינלאומי בשם occrp.org, חושף את היקף אימפריית הנדל״ן במקלט מס של נשיא אזרבייג'ן. על פי המסמכים, מדובר בשווי נכסים המגיע לכ-700 מליוני דולרים המוחזקים על ידי חברות באיי הבתולה הבריטיים. חלקם רשומים על בני משפחתו של הנשיא אילהם אלייב. 

איל נדל״ן בגיל 11

״ב- 29 באפריל 2009 התעוררו דיירי רצועת חנויות ומשרדים ברחוב מדוקס בשכונת מייפייר הייחודית בלונדון עם בעל בית חדש: ילד בן 11״, כותבים בפרסום. ״החדשות האלה היו אמורות להפתיע. לא רק שהיידר אלייב עדיין לא היה בשנות העשרה שלו, אלא שבמקרה הוא גם בנו של נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב. ובכל זאת, הוא הצליח להיות הבעלים של נדל"ן מסחרי בלב לונדון בשווי 33.5 מיליון ליש"ט (48.9 מיליון דולר). 

״אבל לדיירים ברחוב מדוקס לא היה סיכוי להיות מופתעים - כי לא הייתה להם דרך לדעת מי באמת קנה את הבניין שלהם. ועד היום, גם שאר העולם לא. על הנייר, הבעלים של הנכס היא חברה בשם Mallnick Holdings S.A., שהוקמה באיי הבתולה הבריטיים. העובדה שנרכשה על ידי מקורבו של הנשיא אלייב ולאחר מכן נמסרה לבנו הצעיר הוסתרה, הודות לסודיות התאגידית הקפדנית של האזור הקריבי.״ 

העסקה היא רק דוגמה אחת לסודיות המופלאה שמאפשרת מימון בחו"ל: תעשייה עולמית משגשגת של סוכנים, בנקאים, עורכי דין ורואי חשבון, המסייעת בהכנסות של שחיתות, פשיעה והימנעות ממס בשווי מאות מיליארדי דולרים. עסקאות ללא זיהוי ברחבי העולם מדי שנה.

84 חברות קש

״כעת, דליפת נתונים מסיבית מושכת את מעטה הסודיות מעל חלק מתעשיית הפיננסים החשאית הזו. הדליפה המכונה מסמכי פנדורה, היא הדליפה הרחבה ביותר של מסמכים פיננסיים חסויים, הכוללת כמעט 12 מיליון קבצים מ -14 חברות המספקות שירותים כאלו בחו"ל״, כותבים בפרסום.

על פי הפרסומים, שלושה ילדים ושני מקורבים של נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב השתמשו בחברות סודיות בחו"ל כדי לרכוש פנטהאוזים מפוארים, שטחי משרדים מסחריים ואפילו טברנה ישנה בלב לונדון. מסמכים שהודלפו חושפים כיצד נכסים אלה הוחזקו על ידי רשת של 84 חברות קש במקלטי מס. 

״שתי בנותיו של אלייב, בנו, חמיו ושניים ממקורבי העסקים הקרובים למשפחה החזיקו, בשיאם, 429 מיליון ליש"ט (694 מיליון דולר) בנדל"ן בלונדון-כולל בניינים היסטוריים בולטים, פיתוחים מסחריים. , ודירות יוקרה בשכונות יוקרתיות״, נכתב בפרסום. ״הבעלות על אימפריית הנכסים הזו הוסתרה באופן שיטתי במשך שנים מאחורי חברות קש עם שמות גנריים כמו Sheldrake Six ו-Fliptag Investments. 

בסך הכל, OCCRP מצאו 84 חברות קש נסתרות, הרשומות באיי הבתולה הבריטיים, בבעלות אליאב ומקורביו מאז 2006. כמה מהחברות נוסדו קודם לכן, במהלך הקדנציה הראשונה של אילהם אלייב כנשיא, שהחלה בשנת 2003. ״כעת הוא כבר בקדנציה הרביעית שלו, ראש משטר יותר ויותר אוטוקרטי הבנוי על כליאת עיתונאים, עורכי דין ופעילים, מרמה בבחירות ושחיתות אדירה״, כותבים בפרסום. 

על פי המסמכים, בנו, היידר, הקים, כאמור, את חברת הקש הראשונה שלו עוד כשהיה בבית הספר היסודי. בתו ארזו, שלמדה פסיכולוגיה בלונדון, בדיוק הגיעה לגיל 19 כשהיא הקימה אחת משלה. 

מקור הכסף עלום

״מקור הכסף המשמש לרכישת חלק ניכר מהנדל"ן הזה מוסתר בניירת שאולי לעולם לא תתפרסם. כספים אלה עשויים להיות לגיטימיים או לא וייתכן כי לאנשים המעורבים אין ידע או ידע מועט על מוצאם. יהיה צורך בחקירה נוספת לפני שניתן יהיה להגיע למסקנות כאלה״, מוסיפים בפרסום. 

העיתונאים כן גילו שלפחות שמונה חברות קיבלו מיליוני דולרים ממערכות הלבנת הון שנחשפו בעבר על ידי OCCRP, כולל כאלו מאזרבייג'אן ורוסיה. ״גם מקורו של הכסף הזה אינו ידוע״, כותבים בפרסום. 

״בעוד שחלק מחברות הקש הללו נסגרו בשנים האחרונות, וחלק מהנכסים שבבעלותם נמכרו, החל משנת 2017 הועברו 125 מיליון פאונד (191 מיליון דולר) בנדל"ן לנאמנות חשאית שהוקמה ונשלטת על ידי חמיו של הנשיא.

״אחד הנכסים הללו נמכר בשנת 2018 ורשומות פנדורה הנוגעות למערך חברות זה מסתיימות באותה שנה, ואין מידע נוסף זמין. ממשלת הנשיא אילהם אלייב לא הגיבה לבקשות לתגובה לסיפור זה. גם ילדיו ליילה, ארזו או היידר אלייב לא הגיבו.״ 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית