העשור החמישי בסימן העלייה מחבר העמים

העשור החמישי, תשמ"ח-תשנ"ח 1998-1988 עורכים: צבי צמרת, זאב דרורי ויחיעם וייץ, הוצאת ראובן מס ירושלים, 2021

העשור החמישי בסימן העלייה מחבר העמים

באדיבות הוצאת ראובן מס ירושלים

"עשור עצוב ועשור מעצב" בחרו עורכי הספר לכנות את עשר השנים 1998-1988. הצירוף של רצח רבין, האינתיפאדה הראשונה ומלחמת המפרץ תורם לעצבות בעשור זה, ובצידה השראה חיובית נלהבת מתנופה חברתית-כלכלית-תרבותי אדירה עם הגעת כמיליון עולים ממדינות חבר העמים החל משנת 1990 ורפורמות במערכת החינוך.

הספר הוא קובץ של מאמרים מאת חוקרות וחוקרים בהם מומחים לפוליטיקה (אברהם דיסקין ויוסי אחימאיר), לביטחון (יצחק בן ישראל וזאב דרורי), לכלכלה (סבר פלוצקר ויצחק גרינברג), לחברה (כנרת רובין-שוסטק, לילך רוזנברג-פרידמן  ונעמה טייטלבאום-קריא)ולתרבות (אבנר הולצמן ומרדכי נאור).

הספר הוא החמישי בסדרה, שיזם צבי צמרת, עוד בהיותו מנכ"ל יד בן צבי, על העשורים הראשונים להקמת המדינה. הספר מוקדש לזכרו של דוד ברטוב, שעמד בראש לשכת הקשר "נתיב", איש ששמו כמעט לא ידוע בציבוריות הישראלית, אף שהוא ממחוללי העלייה הגדולה מברית המועצות בשנות ה-90.

הגם שהספר מתיימר לסקור את העשור מרוב צדדיו מפתיע כי לא הוקדש מקום, ולו משני, להסכמי אוסלו. כל מאמר שזור בתמונות, תופעה מקובלת בספרים, אך גם בקריקטורות, שימוש יצירתי המביא את ניחוח התקופה על ההישגים והביקורת הציבורית בה. בסוף הספר תאריכון מפורט של האירועים והמעשים המרכזיים בעשר השנים הללו.

כל אחד מהעורכים צבי צמרת, זאב דרורי ויחיעם ווייץ בא מרקע שונה, ובכך תרמו לגיוון של בחירת המאמרים. צמרת, העורך הראשי, השקיע בספר את ניסיונו הרב ואת המשקל המיוחד שהוא מעניק בעשור זה לעלייה מחבר העמים.