הרשת החברתית האמריקנית האחרונה עזבה את סין

אחרי שבע שנים של פעילות תחת מגבלות הצנזורה הנוקשות, הודיעה לינקדאין כי היא מפסיקה את פעילותה בסין. בהמשך השנה תשיק מיקרוסופט אפליקציית חיפש משרות חדשה, המיועדת לשוק הסיני בלבד

Oriental Image via REUTERS

מתרחב הפער בין סין לארה״ב: חברת מיקרוסופט, המפעילה את הרשת החברתית-עסקית המצליחה בעולם, הודיעה בשבוע שעבר כי תפסיק עד סוף השנה לספק את שירותיה בסין, לאחר קרוב לשבע שנים של פעילות. כיום, משתמשים בלינקדין כ-54 מיליון משתמשים ברחבי סין היבשית.   

״למרות שנחלנו הצלחה בסיוע לחברי הרשת הסינים במציאת מקומות עבודה והזדמנויות כלכליות, לא נחלנו את אותה הצלחה בהיבטים החברתיים יותר של שיתוף ומידע״, מסרה לינקדאין. ״אנו גם מתמודדים עם סביבת עבוה מאתגרת יותר ועם דרישות תאימות גבוהות יותר מצד סין״.

כאשר לינקדאין הושקה בסין בשנת 2014, היא הודתה בפומבי בכך שעל מנת לעמוד בחוקי המדינה הנוקשים בנוגע למידע מקוון, יהיה צורך לצנזר תכנים. ואכן היא עשתה זאת ונבדלה בכך מפלטפורמות הענק המערביות האחרות דוגמת טוויטר, פייסבוק, יוטיוב וגוגל, החסומות בסין. ״למרות שאנו תומכים בחופש הביטוי, נקטנו בגישה זו על מנת לייצר ערך עבור חברינו בסין ובעולם״, נכתב בהודעת החברה מהשבוע שעבר.

ואולם, ככל שסין הגבירה את לפיתתה על אפשרויות הביטוי ברשת, כך הלכה הפעילות והפכה לבלתי אפשרית – כל זאת במסגרת מאמציה של בייג׳ינג לרסן את השפעת המגזר הטכנולוגי (כולל חברות סיניות), באופן שיסייע לחיזוק המפלגה והמדינה.

כך, למשל, בחודש מרץ האחרון ננזפו בכירי לינקדאין על ידי רגולטור הסייבר הסיני משום שלטענתו לא שלטו בצורה טובה מספיק על תוכן פוליטי שפורסם ברשת. מלבד דו״ח חקירה שהיה עליה לכתוב ולהגיש לרגולטור, נענשה לינקדאין ב-30 ימי איסור על צירוף משתתפים חדשים בתוך תחומי סין. כחודשיים מאוחר יותר, נכללה הרשת ברשימה שחורה של 105 אפליקציות, שלטענת הרגולטור אספו באופן בלתי חוקי מידע מהמשתמשים. כל זאת, כמובן, בעוד הממשל הסיני אוסף כמויות אדירות של מידע על כל צעד ושעל של אזרחיו.

ואולם, מיקרוסופט לא מוותרת על מדינת הענק – ותשיק את InJobs, אפליקציית משרות עצמאית חדשה המיודעת לשוק הסיני בלבד. ״InJobs לא תכלול פיד חברתי או את היכולת לשתף פוסטים או מאמרים. נמשיך גם לעבוד עם עסקים סיניים כדי לעזור להם ליצור הזדמנויות כלכליות״, מסרה החברה.  

סוכנות הידיעות רויטרס מציינת כי מנוע החיפוש בינג, גם הוא בבעלות מיקרוסופט, זמין עדיין בסין – מנוע החיפוש היחיד שאינו מקומי – אם כי, כמובן, אפשרויות החיפוש מוגבלות מאוד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית