רפורמת הקליטה הסלולרית אושרה בוועדת פנים

המודל שאושר בוועדה הוא פטור מהיתר ומעבר לרישוי עצמי לאתרי סלולר קטנים

  bigstock

היום (ה') אושרה בוועדת הפנים רפורמת הקליטה הסלולרית שתשנה את מודל התכנון והרישוי של תשתיות הסלולר בישראל. המודל שאושר בוועדה הוא פטור מהיתר ומעבר לרישוי עצמי לאתרי סלולר קטנים.

כולל אפשרות לקבלת היתר בחלקת רישוי של הות"ל (הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות) לאתרים קטנים, ואילו למתקנים סלולריים חדשים הוצע לקבוע שני מסלולי רישוי: (1) ירוק ו-(2) אדום.

הרפורמה צפויה להפחית בירוקרטיה וחסמים ולאפשר פרישה מואצת של תשתיות סלולריות מתקדמות באיזורים ללא קליטה. במקרים רבים קיימת התנגדות ציבורית להקמת אתרים סלולריים עקב חשש בלתי מבוסס מסכנות החשיפה לקרינה.

פרישה של יותר מתקני שידור תביא להפחתת רמות החשיפה לקרינה ותעלה בקנה אחד עם מדיניות משרד התקשורת לפרישת רשתות מתקדמות ואיכותיות, כתשתית חיונית קריטית לעבודה מרחוק, חינוך, תחבורה, תעשייה ועוד. דרישת המשרד היא כיסוי של 99% מהאוכלוסייה ו95% משטח המדינה.

עיכוב בפרישת רשת הדור החמישי תביא לפיגור בקידמה הטכנולוגית אל מול מדינות העולם; תעכב את היווצרותם של מנועי צמיחה חדשים במשק בדמות שירותים נוספים לצרכן הפרטי ולמגזר העסקי; ותמנע את התפתחותם של מודלים עסקיים חדשים.

שר התקשורת יועז הנדל בועדת הפנים של הכנסת בנושא הרפורמה בכיסוי הקליטה: ״הרפורמה בסלולר הייתה מצוינת, היא הורידה לנו את המחירים והגדילה תחרות לצרכן. אך עם זאת חברות התקשורת הפסיקו במקביל להשקיע בתשתיות תקשורת חדשות וכך הדרדרנו במדד העולמי ואזורים שלמים נותרו ללא קליטה.

״שני המגזרים שנפגעו הכי הרבה הם המגזר החרדי והערבי. תושבים של עיר חרדית או ערבית שבהן הוסרו אנטנות או לא הוקמו חדשות סובלים מקרינה פי מאה ויותר מעיר אחרת כי אין שם אנטנות. נוצר תהליך ציבורי מוזר שבו לחץ ציבורי נגד אנטנות הביא ראשי רשויות להוריד אנטנות ובכך להגדיל את הקרינה. כך נפגעו אזרחים רבים.

״בעקבות כך הובלנו במשרד התקשורת מספר מהלכים כדי לפתור זאת: אנחנו מעלים את המחויבות של החברות לכיסוי קליטה סלולרית מ75% ל95%, מייצרים מסלול מהיר להצבת אנטנות, ובמהלך משלים אנחנו גורטים את דור 2, 3. את המהלכים האלה שחשובים למגזר החרדי והערבי, אי אפשר היה לעשות זאת בפוליטיקה של השנים האחרונות. הרפורמה שאנחנו מעבירים היום תיתן פתרונות למצוקת הכיסוי של האזרחים בכל מקום בארץ. זה חוק טוב לכולם״

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: "תשתיות הסלולר בישראל נמצאות כבר שנים בפיגור משמעותי אל מול הביקוש הגובר לשימושים שונים המבוססים על תקשורת סלולרית. הרפורמה שעברה היום בוועדת פנים תרחיב את הכיסוי הסלולרי ברחבי הארץ ותקל על הקמת אתרים סלולריים חדשים שיביאו את מדינת ישראל לקידמה טכנולוגית ולצמיחה כלכלית.  

״פרישה רחבה של תשתיות סלולר מתקדמות תקטין את המרחק בין המכשירים לאנטנות ותפחית את הקרינה הנפלטת מהמכשיר הסלולרי. עברנו עוד שלב משמעותי היום ואנחנו מקדמים במהירות את פרישת טכנולוגיית הדור החמישי בישראל. זוהי הזדמנות אדירה לתעשייה, לעסקים הקטנים ולצרכן הפרטי". 

לקריאת הרפורמה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית