נמשכת מתקפת הכופרה על בית החולים הלל יפה

גם היום תימשך הפעילות המצומצמת. מנהל בית החולים: ״מצדיע לכל הגורמים שהתגייסו״. ראש מערך הסייבר במהלך פסגה עולמית של הבית הלבן: ״אנחנו עכשיו באמצע הניסיון לפתור את זה, זה לא נראה טוב כרגע״. טרם נחשפו מניעי התוקפים

צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה

מתקפת הכופרה על המרכז הרפואי הלל יפה, שהתחילה אתמול (ד׳) לפנות בוקר והובילה להשבתת מערכת המחשוב, טרם הסתיימה. מבית החולים נמסר כי הפעילות תימשך באותו אופן שבו התנהלה אתמול, כלומר באופן מצומצם. היקף הנזק, כמו גם השלכות המתקפה לטווח ארוך והסיבות העומדות מאחוריה (האם מדובר בעיקר בבצע כסף או בניסיון לגרום לנזק ממשי), טרם התבררו. עוד נמסר כי לא מתנהל מו״מ עם התוקפים.

״לצד מאמצי מומחי הסייבר והמחשוב לשקם את מערכות המחשוב ולחקור את האירוע, העשייה הרפואית נמשכת והצוותים שלנו, נותנים מענה מיטבי נוכח האתגרים הקיימים. ההסתגלות של הצוותים לעבודה במתכונת הנוכחית הייתה מיידית ומלאה ומעוררת השראה״, נמסר הבוקר מבית החולים. ״מתחילת האירוע היכולות הרפואיות לא נפגעו, המכשור הרפואי פעיל ומתפקד ולא נשקפה סכנה לחולים. ניתן מענה הולם לכל המאושפזים והבאים״. 

מנכ״ל משרד הבריאות, נחמן אש, שיגר אתמול מכתב לכל בתי החולים ובו התריע מחשש לאירועים דומים נוספים. ״מחשש להתקפות על ארגוני רפואה נוספים, אבקש ערנותכם המקסימלית, ומתן הנחיות מתאימות לעובדים תוך ריענון התנהגות שמקטינה סיכונים. הנכם מתבקשים לוודא שיש גיבוי מידע שיהיה ניתן להשתמש בו לטובת רציפות הטיפול הרפואי״, כתב.

״התוקפים השביתו את המערכות. אנחנו לא יודעים על גניבת מידע למטרות סחר, אלא על הצפנה של מערכות – זאת אומרת שהם הכניסו פוגען שמקודד את כל המידע כדי לפתוח את ההצפנה״, כך אמר הבוקר ד״ר הראל מנשרי, ממקימי מערך הסייבר של השב״כ, בתכנית הבוקר של גיא פלג וניסים משעל, המשודרת ב-103FM.

״משרד הבריאות, מטה הסייבר הלאומי וגורמים רלוונטים נוספים עודכנו באופן מיידי. מרגע זה, בית החולים עובד תחת מערכות מחשוב חלופיות ורישום ידני של מטופלים״, מסר אתמול מנכ״ל בית החולים הלל יפה, ד״ר מיקי דודקביץ. ״להדגיש, כי כל הציוד הקריטי והמכשור הקריטי עובדים כתיקונם. מיטב המומחים נמצאים כעת בבית החולים כדי לסייע. בשלב זה, בית החולים ביקש ממשרד הבריאות וממד״א להסיט חולים שאינם דחופים לבתי חולים אחרים.

הבוקר, הוסיף ד״ר דודקביץ כי הוא ״מצדיע לכל הגורמים שהתגייסו בצורה עניינית ותוך שיתוף פעולה מלא. כל שכן עובדינו, שפועלים במקצועיות ומסירות בכל זמן ועת. להדגיש כי בית החולים עמד בכל הסטנדרטים הנדרשים מבחינת אבטחת מידע, ועבר את כל המבדקים שנערכו על ידי הגורמים השונים בהצלחה רבה ובכל ההיבטים״. 

החדשות על המתקפה הגיעו מעבר לים – לפסגת הלוחמה בכופרה שכינס הבית הלבן באופן וירטואלי, בניצוחה של סגנית ה-NSA לענייני סייבר, אן נויברג, ובהשתתפות כ-30 מומחי סייבר מרחבי העולם, בכללם ישראל. ״בעוד אנו מדברים, אני יכול לחשוף שישראל חווה כעת מתקפת סייבר כופרה משמעותית נגד אחד מבתי החולים הגדולים שלה״, אמר ראש מערך הסייבר הלאומי, יגאל אונא, הנציג הישראלי בפגישה. ״אנחנו עכשיו באמצע הניסיון לפתור את זה, זה לא נראה טוב כרגע״. דבריו צוטטו באתר The Hill.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית