רוצה מנוף על ארה״ב: טורקיה מחממת יחסים עם ונצואלה 

שר החוץ של ונצואלה ביקר לאחרונה בטורקיה והתחייב לחזק את הקשרים בין שתי המדינות. השפעה טורקית בחצר האחורית של ארה״ב יכולה לספק לאנקרה מנופים בוושינגטון 

על פי דיווח של al-monitor,  שר החוץ של ונצואלה ביקר בטורקיה ביום שני האחרון והתחייב לחזק את הקשרים בין שתי המדינות. 

המהלך של טורקיה יכול להתפס כרצון של אנקרה לפתח מנופים על ארה״ב, עמה טורקיה נמצאת ביחסים מורכבים. מחד, ארה״ב מאחסנת בטורקיה פצצות גרעין להרתעת רוסיה ומצד שני, ארה״ב הטילה על בכירים טורקים סנקציות בשל רכש אמל״ח רוסי. 

טורקיה מנסה לאחרונה לקדם עסקת אמל״ח גדולה עם ארה״ב הכוללת, בין היתר, את שדרוג צי מטוסי הF16, כאשר מנגד, יוון רוכשת מטוסי קרב ופריגטות מצרפת. טורקיה גם מנסה, באמצעות הפעלת לובי, להחזיר את עצמה לתכנית הF35. בינתיים, ללא הצלחה. 

טורקיה גם מערבת את עצמה בעימותים בסוריה, עירק, אזרבייג'אן על מנת לנכס לעצמה השפעה מדינית (לצד הכנסה ממכירת אמל״ח) במזרח התיכון ומרכז אסיה. הקשרים עם ונצואלה במרכז אמריקה (החצר האחורית של ארה״ב), הן חלק מאותה אסטרטגיה שמטרתה להציב את טורקיה כבעלת ערך למדיניות החוץ של ארה״ב, כקלף מיקוח להשגת אינטרסים טורקיים בוושינגטון. 

"יש מאמץ לחזק את היחסים בין המדינות שלנו, להגביר את שיתוף הפעולה והסולידריות", אמר פליקס פלסנסיה לסוכנות הרשמית אנאדולו בטורקיה. "ממשלתו של [נשיא ונצואלה] ניקולה מדורו מעמיקה יותר בהשקעות ובמסחר."

פלסנסיה ביקר את ביקורו הראשון בטורקיה בסוף השבוע לאחר שנכנס לתפקידו באוגוסט. ביום שבת, הוא ושר החוץ הטורקי מבלט קאבוסוגלו חתמו על שלושה הסכמי שיתוף פעולה המתמקדים בתרבות וחינוך, כך דיווח אתר החדשות טלסור במימון ונצואלה.

טורקיה וונצואלה פיתחו קשרים הדוקים בשנים האחרונות. קאבוסוגלו ביקר בשנה שעברה במדינה בדרום אמריקה כשהוא מלווה במתן סיוע הקשור לקורונה. 

מערכת היחסים של טורקיה עם ונצואלה בולטת בשל היחסים בין ארה"ב לוונצואלה. מחד, ארצות הברית היא בעלת ברית של נאט"ו בה שותפה טורקיה. מאידך, ממשלת ארה"ב הטילה סנקציות על ונצואלה, כולל תעשיית הנפט שלה, שקרסה במידה רבה.

וושינגטון מתנגדת לממשלתו הסוציאליסטית של מדורו ותומכת באופוזיציה. למרות זאת, פקידים טורקים מאמצים בפומבי את עמיתיהם בוונצואלה וקאבוסוגלו הוסיף כי טורקיה מתנגדת לסנקציות על ונצואלה. 

מספר ימים לאחר הפגישה עם פלסנסיה, נפגש שר החוץ הטורקי גם עם שר החוץ דניס מונקדה קולינדרס מניקרגואה.

אולי יעניין אותך גם