במסווה של אתר נופש: סין מפתחת כלי תקיפה בלתי מאוישים לזירה הימית 

בניית המזח החדש החלה בתחילת 2016 ונמשכה כשנה. מאז הוא שימש לסירוגין את התוכנית לפיתוח כשב״מים

במסווה של אתר נופש: סין מפתחת כלי תקיפה בלתי מאוישים לזירה הימית 

Overview of the facility. H I Sutton Photo Illustration Satellite image ©2021 Maxar Technologies 

אתר נופש לשעבר בחוף הצפוני של סין, הוא המקום בו סין מבצעת כמה מהתוכניות החשאיות ביותר שלה, כך נודע ל- USNI News. המזח ליד דאליאן הוא המקום בו סין בודקת את כלי השיט הגדולים שלה (USVs), על פי תמונות לוויין שסיפקה חברת מקסאר ל- USNI News. 

בניית המזח החדש החלה בתחילת 2016 ונמשכה כשנה. מאז הוא שימש לסירוגין את התוכנית. בעת שימוש, עוגנות בו שתי דוברות גדולות כדי לספק מתקנים בסיסיים לצוותים. למתקן עצמו יש מראה בסיסי של בסיס צבאי. זה מצביע על כך שמדובר במתקן עזר המשמש לתמיכה בניסויים ותרגילים.

גם צוללות נצפו במזח. באחת הפעמים נראתה סירה מסוג Type-035 Ming Class מבצעת בדיקות בצד המזח, על פי תמונות שנמסרו לחברת USNI מאת Maxar. המתקן עשוי לשמש כמתקן עזר לבסיס הצי Xiaopingdao הסמוך. מעמדו של הבסיס החדש כאתר עזר מביא יתרונות שכן כלי שיט לא מאוישים (USVs) נבדקים במרחק מבסיסי חיל הים העיקריים, ונותנים לעובדים יותר מרחב לפעול בבטחה. 

האתר נמצא במרחק של תשעה קילומטרים בלבד מבסיס הצוללות בXiaopingdao. ומה שעשוי להיות משמעותי יותר הוא שזה רק קילומטר אחד מזירת יאכטות אזרחית בה נראה כשב״מ בשנת 2020. הכשב״מ, המכונה 'JARI', דומה לאחד משני הכשב״מים שצולמו במזח כעת. 

ה- JARI, שאולי מתייחס למכון המחקר לאוטומציה של ג'יאנגסו (Jiangsu Automation Research Institute), הוא כשב״מ ראוי לציון בפני עצמו. הצבא הבריטי חשף אותו לראשונה כדגם בשנת 2018, אב הטיפוס הושק באוגוסט 2019 וביצע ניסויים ימיים בינואר 2020. 

מדובר בכלי שיט באורך 15 מטרים עם עמדת נשק (RWS) המיועדת להיות חמושה במערכת שיגור אנכית (VLS) ושני צינורות טורפדו. החיישנים כוללים מכ"מים במערך, מכשירים אלקטרו-אופטיים וסונאר. הכשב״מ החדש שצולם, אמנם דומה ל-JARI, אך גדול ממנו. אורכו כ-21 מטרים. 

ה- JARI פותח על ידי CSSC (תאגיד בניית הספינות של סין), על ידי מכון המחקר 702 ומכון המחקר 716. ככל הנראה מדובר בסוג חדש מאותה שושלת. כשב״מ נוסף שנחשף הוא קטמרן גדול, גם הוא באורך של כ-21 מטרים. זוהי תצורה פופולרית עבור כשב״מ ויש מעט פרטים עליו. 

אולי יעניין אותך גם