יש מחיר: אגף השיקום של משהב״ט מדווח על 14 אלף מטופלים חדשים בפוסט טראומה

דיון בוועדה המשותפת לתקציב הביטחון של וועדת חוץ וביטחון חושף את היקף התחלואה בפוסט טראומה בקרב יוצאי מערכת הביטחון

קרדיט: דוברות הכנסת - דני שם טוב

הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון, בראשות ח"כ אלכס קושניר, המשיכה אתמול (ג') בדיוני תקציב הביטחון, ודנה בנושא תקציב ותכנית העבודה של אגף שיקום נכים במשרד הביטחון, בדיון אותו ניהל יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ רם בן ברק.

ח"כ בן ברק אמר בפתח הדיון: לפני כשבוע ביקרתי את איציק סעידיאן בבית החולים, ואני לא רוצה שיצטייר כאילו אני מעודד את מה שעשה, אבל אמרתי לו שמעבר לאירוע הטראגי שפצע את עצמו בצורה כה קשה, הוא עשה שירות לסוגיה החשובה הזו והמצליח להביא לקיומו של שיח חשוב, שהיה נדרש הרבה מאוד שנים. אנחנו יושבים כאן היום, גם כשבכנסת מציינים את יום בריאות הנפש, וגם בצל המעשה של איציק, ודנים בתכנית 'נפש אחת' שהובאה לאחר המעשה – ומוטב מאוחר מאשר אף פעם.

אליעז קרני, ראש אגף תכנון במשרד הביטחון: שמח שאנחנו פה לצידם של אנשי ארגון נכי צה"ל, ובשנים קודמות היינו במקום אחר. המצגת שלנו לוועדה מתואמת עם ארגון נכי צה"ל, למרות שהם יציגו גם מצגת נפרדת, וזה בא להראות על המקום בו אנו נמצאים.

לימור לוריא, סמנכ"ל וראש אגף שיקום נכים במשרד הביטחון, הציגה תחילה את אגף שיקום נכים, אשר מטפל ב-111 אלף נפגעי מערכת הביטחון. כ-57 אלף זכאים (20% נכות ומעלה) המטופלים ישירות ע"י האגף ועוד 54 אלף שמטופלים ע"י קופות החולים, במימון האגף (10-19% נכות).

עיקר הדיון נסוב סביב יישום רפורמת 'נפש אחת' ולוריא הציגה רבים מהתהליכים שמתבצעים ואלה שמתוכננים לשנתיים הקרובות במסגרת הרפורמה, תוך שהבסיס הוא תפיסה שצריך קודם כל להחזיר ולשפר את השיח עם ה'לקוחות', בשביל לבסס את האמון מחודש

מגמה אחת שהציגה לוריא היא הליווי של הפצוע כשהוא יוצא מצה"ל למערכת הביטחון – מוקם ענף ייעודי לליווי פצועים ומשפחותיהם במערך הנפגעים של צה"ל ויופעל מוקד טלפוני ייעודי לכך. כמו כן, תשופר העברת המידע מצה"ל למערכת הביטחון, גם ברמת המערכות, וגם ברמת תיעוד האירועים והפציעות ע"י צה"ל, כך שהמטופל לא יידרש לרדוף אחר הוכחות לפציעתו.

המסלול המייגע של הכניסה לאחריות אגף שיקום יקוצר גם הוא, גם בשל הממשק החדש עם צה"ל, וגם בשל קיצור תהליכים של בדיקות רקע ומעבר לשימוש בטיפול מקוון בבקשות. דגש ברפורמה מושם על נושא PTSD ולוריא הדגישה כי נעשה בעצם שינוי תפיסתי, ולמעשה לאגף יש 14 אלף מטופלים חדשים, שכן יש כיום הבנה כי גם בני המשפחה של הסובל מPTSD צריכים לקבל סיוע ותמיכה.

שיפור השירות כמובן הוא גם תוצאה של תקנים וכח אדם. אנשי האגף הודו כי המחסור ברופאים מטפלים באגף נבע מהעובדה כי בשלב מסוים פערי השכר של רופאים שעבדו באגף עמדו על 10-15 אלף ₪ בחודש פחות מחבריהם בקופות החולים, למשל. מתבצע כיום סבב גיוס רופאים לאחר פעימה אחת של הגדלת שכר, ועל פי הנחיית מנכ"ל משרד הביטחון, ככל שלא יגויסו מספיק רופאים, תיבחן פעימת הגדלת שכר שנייה.

עוד הוצג לוועדה, כי בינתיים אושרו לרפורמה תוספת של 60 תקנים, כאשר 50 הם חדשים במימון האוצר ו-10 הם מאיגום משאבים בתוך משרד הביטחון, אך הבקשה המקורית היא למעלה מ- 200 תקנים. עו"ד עידן קלימן, ראש ארגון נכי צה"ל, אמר לוועדה: לא חסרים פערים, אבל אנחנו פה בשיתוף פעולה, ואנחנו יודעים שהדבר ייקח זמן, כי הלכנו פה לא למהלך קטן אלא לניתוח לב פתוח.

ברפורמה הזו יש הכל, משכר ועד תשתיות עתידיות, ולכן אפילו אני מוכן לומר שעם מהפכת הדיגיטציה בשירות שמתכננים, לא יהיה צורך בכל אותם 200 תקנים. אנו גם נצטרך סיוע של הכנסת, למשל בביטול מבחני ההכנסה הקיימים בחוק, אבל המהלך פה הוא אמיתי ונכון.

חבר הכנסת בן ברק אמר בסיכום הדיון כי דרישת הוועדה היא  לא רק שתקציב רפורמת 'נפש אחת' יהיה צבוע וייעודי, אלא דרישת הוועדה היא שלא ניתן יהיה להזיז אפילו שקל אחד מתקציב אגף שיקום נכים ללא שזה יגיע לאישורה של הוועדה. משרדי האוצר והביטחון מתבקשים להציג זאת לוועדה בטרם הצבעתה על אישור תקציב הביטחון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית