ה- CIA מודה: אובדן ניכר של סוכנים במדינות זרות

עיקרי הטענות כלפי שירות הביון נסובו סביב מקצועיות נמוכה של המפעילים. כמו גם הטענה כי מדינות מפעילות חידושים טכנולוגיים כמו סריקות ביומטריות, זיהוי פנים ועוד המקשים על הפעלת המקורות 

bigstock

גורמי בכירים במרכז המודיעין-הנגדי האמריקאי (גוף בקרה של ה- CIA) הזהירו השבוע, כי ה- CIA איבד כמות אדירה של סוכנים, המופעלים על ידו בכל רחבי העולם, על מנת לרגל במולדתם ובארגוניהם. מרכז המודיעין הנגדי בדק במהלך השנים האחרונות עשרות רבות של מקרים, בהם היו מעורבים סוכנים אותם הפעיל הארגון, אשר נפגעו, נהרגו או נעצרו על ידי שירותי ביטחון מקומיים במדינות בהם הם פעלו. 

המרכז הצביע על המאמצים האמריקאיים לגיוס סוכנים בעיקר במדינות היעד האמריקאיות - איראן, רוסיה, סין ובפקיסטאן, אך גם במדינות אחרות. לפי המרכז, סוכנים רבים הפכו להיות סוכנים כפולים לאחר שהתגלו בעיקר במדינות היעד המרכזיות של ארה"ב. 

מרכז המודיעין הנגדי העלה ביקורת כנגד ה- CIA ועל האופן בו הוא מפעיל סוכנים. לטענת המרכז, ועל אף שגיוס והפעלת סוכנים הוא עניין מורכב ומסוכן, הרי שה- CIA פועל להערכתו תוך שהוא סומך יותר מדי על המקורות ולא בודק אותם.

הוא מזלזל ביכולות שירותי המודיעין המסכל במדינות היעד, מפגשי הגיוס וההפעלה עם המקורות אינם תחת אבטחה, תהליך הגיוס נמהר מדי ולא שם דגש על עקרונות ההפעלה, ועוד. כך למשל עולה מהביקורת, כי קציני האיסוף של ה- CIA אינם בודקים האם הסוכן שבתהליך הגיוס או שכבר גויס, פועל גם עבור המדינה שלו. 

עיקרי הטענות הם בעיקר סביב מקצועיות נמוכה של המפעילים. מספרם הגדול של הסוכנים שנפגעו בשנים האחרונות הוכיח גם את יכולתם הגוברת של מדינות אחרות בהפעלת חידושים טכנולוגיים כמו סריקות ביומטריות, זיהוי פנים, בינה מלאכותית וכלי סייבר נוספים, המאפשריים לזהות ולעקוב אחר קציני האיסוף של ה- C.I.A, פעולותיהם והמקורות אותם הם מפעילים. 

מרכז המודיעין הנגדי טוען עוד, שלמרות שה- CIA מפעיל סוגים ואמצעים שונים של איסוף מודיעין, הרי שהוא עודנו נסמך בעיקר על איסוף מגורמי אנוש, HUMINT, אך גם בזה הוא אינו פועל במקצועיות. אזהרת המרכז היא שהציבור אינו מודע ואינו מבין עד כמה הנושא דחוף, חשוב ובעל השפעה קריטית על הביטחון הלאומי של ארה"ב. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית