ארה״ב: טיס מסוק לשעבר שעבד כקבלן אזרחי בפיתוח כלי בלתי מאויש - מואשם בקשרים עם המודיעין הסיני

שאפור מויניאן, בן 66 ממירה מסה, עבד שנים רבות אצל קבלני הגנה שונים וגם כקבלן אזרחי בצי האמריקאי והיה נתון לבדיקות רקע מרובות. כמעט בכולן הוא שיקר שנפגש וקיבל תשלומים מאזרח סיני. לא ברור איזה מידע הוא מסר לביון הסיני 

bigstock

לפי פרסום של משרד המשפטים האמריקאי, טייס מסוק לשעבר בצבא ארה"ב, שהפך לקבלן אזרחי, הופיע בבית המשפט הפדרלי בסן דייגו ועמד בפני טענות כי במהלך בדיקות רקע שנערכו לו, נמנע ממסירת מידע הנוגע לתשלומי מזומן שקיבל מאזרח סיני המקושר לשירותי המודיעין של סין.

שאפור מויניאן, בן 66 ממירה מסה, עבד שנים רבות אצל קבלני הגנה שונים וגם כקבלן אזרחי בצי האמריקאי והיה נתון לבדיקות רקע מרובות. על פי תלונה וגילויים שנמסרו בהופעתו הראשונית ובשימוע בערבות, מויניאן מסר הצהרות שווא בשאלונים אלה, וטען שוב ושוב כי לא היה לו כל קשר עם אזרחים זרים.

בשנת 2017 התקשר מויניאן עם אזרח סיני, שהתחזה כמגייס בפלטפורמות מקוונות, שיטה שגרמניה וצרפת זיהו באופן פומבי כטכניקה המשמשת את שירותי הביון הסיניים. לאחר מכן, במרץ 2017, נסע מויניאן לסין בעת שעבד אצל קבלן הגנה בפרויקטים שונים, כולל מטוס מעקב בלתי מאויש בגובה רב המשמש את הצבא האמריקאי ובעלות ברית שונות. 

עם שובו, המשיך מויניאן לתקשר עם איש הקשר הסיני שלו ולעדכן אותו על התקדמות עבודתו למענה. בספטמבר 2017 נסע מויניאן שוב לחו"ל ונפגש עם איש הקשר הסיני שלו. לאחר פגישה זו השתמש מויניאן בחשבון הבנק הדרום קוריאני של קרוב משפחה כדי לקבל תשלום מאיש הקשר הסיני שלו.

בשנת 2017, מילא מויניאן שאלון לחקירות רקע, שם הוא ציין כי לא היה לו קשר עם אזרח זר ולא התבקש לעבוד כיועץ, או לשקול עבודה אצל אזרח זר, במהלך שבע השנים האחרונות. 

בשנת 2018 לאחר שחזר מפגישה נוספת בחו"ל עם איש הקשר הסיני שלו, שם קיבל תשלום במזומן, ביצע מויניאן חיפושים באמצעות מנוע חיפוש באינטרנט אחר חבלה, ריגול ומכירת מידע צבאי למדינה זרה. ביוני 2019 ביקש מויניאן תשלום של 20,000 דולר מאיש הקשר הסיני שלו, ואמר לה שזה מיועד לחבר. באוגוסט אותה שנה נסע מויניאן לחו"ל להיפגש עם איש הקשר הסיני שלו ואחרים, שם קיבל תשלום גדול במזומן.

מויניאן המשיך בעבודתו אצל קבלני הגנה שונים תוך שהוא מתקשר ונפגש עם איש הקשר הסיני שלו, שסיפק לו תשלומים במזומן שהבריח בחזרה לארצות הברית. פגישות ותשלומים אלה התרחשו במספר מקומות בחו"ל, כולל הונג קונג, מקאו, באלי וטייוואן. בנוסף לתשלומים במזומן בפגישות אלה, קיבל מויניאן לפחות תשלום אחד נוסף מאיש הקשר הסיני שלו שהעביר דרך חשבון הבנק הדרום קוריאני של קרוב משפחתו. כאמור. 

בזמן מעצרו ב -1 באוקטובר 2021, עבד מויניאן אצל קבלן הגנה מוסמך נוסף והיה אמור לעבור לדרום קוריאה כדי לעבוד על מטוס צבאי שיוצר עבור אותה מדינה. כאשר הוא נעצר, מויניאן כבר סיפק רבים מחפציו לחברה להובלה לדרום קוריאה, והודיע כי הוא מפנה את דירתו בשבוע שלאחר מכן. אף שהאשמות אלה הוגשו, החקירה נמשכת הן על ידי ה- FBI והן על ידי NCIS.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית