בעקבות תקלת הענק בפייסבוק: האם היא חשופה לתביעה?

עו״ד דניאל בכר מסביר כי ההשלכות הפוטנציאליות של התקלה שהשביתה את ענקית המדיה במשך שעות רבות מתבססות על הקביעה בנוגע לאפשרות למניעתה מראש

Photo by Pavlo Gonchar / SOPA Images/Sipa USA via REUTERS

כשחברות ועסקים משתמשים בפייסבוק, אינסטגרם או וואטסאפ  עבור שימושים עסקיים שונים, הם חותמים על כך שהם יודעים שאותן חברות לא אחראיות לפגיעה בעסק במצבים של תקלות. עם זאת, תנאי השימוש עליהן הם חתומים, לא מגבילים לחלוטין את האפשרות לתביעה. ראשית, יש לבחון את נסיבות האירוע ואת השתלשלות האירועים שגרמה לתקלה, שפייסבוק הודתה בקיומה.

למעשה, השאלה המשפטית המרכזית שצריכה להיבחן במקרה זה, היא האם פייסבוק יכלה למנוע את התקלה שנגרמה? והאם הנהלים שסיגלה לעצמה מבעוד מעוד היו מחמירים מספיק בהתבסס גם על האחריות הכבדה שמוטלת עלייה, כאשר מספר עצום של עסקים בכל רחבי העולם מתבססים על שירותיה. על פייסבוק יהיה להוכיח שהנזק היה בלתי נמנע ושלא היה לה שליטה עליו.

בהנחה שיוחלט פייסבוק יכלה למנוע את התקלה, אותם עסקים יצטרכו להוכיח את היקף הנזק שנגרם להם. עסקים רבים נשענים על השירותים השונים של פייסבוק, אינסטגרם או וואטסאפ עבור שירות הלקוחות שלהם, מכירה, פרסום ועוד, ולקוחות שלא מקבלים מענה מיידי בגלל תקלה כזו או אחרת עלולים לעזוב ולהסב נזקים כספיים לאותם העסקים. השלב הראשון שכל חברה או עסק שנפגעו צריכים לעשות, הוא לתעד עד כמה שאפשר את היקפי הפגיעה,  פניות של לקוחות שלא נענו, אובדן הכנסות מרכישות אונליין וכל נזק ישיר ועקיף שניתן לכמת אותו.

לא הרבה חברות מודעות לכך, אבל במקרה של נזקים, ניתן גם להגיש ייצוגיות כנגד פייסבוק בבתי המשפט בישראל, שכן בהחלטה שהתקבלה באוגוסט 2020 ע"י ביהמ"ש המחוזי בת"א אושרה הגשת תביעה ייצוגית שהגישו 2 משתמשי הרשת החברתית שעמודם הושבת, ללא התראה וללא אפשרות לערער על כך.

נקודה נוספת יש לתת עלייה את הדעת היא מדוע השירותים השונים של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ נסמכים על אותם שרתים ומדוע הן אינן יחידות עצמאיות שלא תלויות אחת בשנייה. שכן, תלות זו יוצרת מצב בו לקוח שמקדם את העסק שלו באמצעות האינסטגרם צריך לשאת בנזק אם השרתים של פייסבוק נפלו, חברה שהוא כביכול לא התקשר מולה ולא צורך את השירותים שלה.

יש לציין, שכל הנאמר פה הוא מידע כללי מבלי לבחון לעומק את הנסיבות ואת פרטי המקרה הספציפי הזה, ועל כל עסק שנפגע בעקבות אותה התקלה, להתייעץ עם עו"ד מוסמך, הבקיא בתחום זה, שיוכל לתת לו ייעוץ משפטי בהתאם לנסיבות, לדין הקיים ולהוכחת נזקים מצידו.

מאת דניאל בכר, שותף מנהל במשרד עורכי הדין GBK ומומחה בליטיגציה מסחרית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית