דיווח: המודיעין הבריטי סייע לחיסולו קאסם סולימאני

העיתונאי החוקר ברנבי פייס טוען שאמריקנים ובריטים פועלים יחד במתקן מנווית' היל ללא פיקוח ציבורי. בסיס Menwith Hill נמצא כ-15 ק"מ דרומית לעיר הארוגייט בחבל יורקשר

By Matt Crypto - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=416450

מתקן של מודיעין חיל האוויר המלכותי הבריטי סיפק מודיעין שסייע לאמריקנים לחסל את קאסם סוליימני בינואר 2020.

פוליטיקאים בריטיים מבקשים משרי ממשלה להסביר אם אמנם בסיס המודיעין הסודי מנווית' היל שבמחוז יורקשר, היה מעורב בכמה מקרים של חיסול באמצעות כטמ"מים. הם דורשים לשמוע מה מידת המעורבות הבריטית במתקפות מסוג זה היזומות על ידי ארה"ב.

מחקר שעליו מדווח העיתון גארדיין קובע כי יתכן שהגנרל האיראני  קאסם סוליימני, שחוסל בינואר אשתקד, חוסל על בסיס מידע מודיעיני שהתקבל בבסיס המודיעין הבריטי, שהוא למעשה שלוחה של סוכנות הביון הלאומית של ארה"ב NSA. בהזדמנות זו שואלים הפרלמטרים הבריטים אם צוותים בריטיים היו מעורבים במתקפות אוויר אמריקניות אחרות בתימן, בפקיסטן ובסומליה, אזורי סכסוך שבריטניה אינה מעורבת בהן רשמית.

העיתונאי החוקר ברנבי פייס טוען שאמריקנים ובריטים פועלים יחד במתקן מנווית' היל ללא פיקוח ציבורי, ויש סכנה שבשנים הבאות יתגלו שיטות מעקב וחיסולים ללא משפט ה"מתאימות לתיאוריו של אורוול". 

בסיס Menwith Hill נמצא כ-15 ק"מ דרומית לעיר הארוגייט בחבל יורקשר. בבסיס מוצבים אוהלים בצורת כדורי ענק שבתוכם מוסתרים מכשירי מכ"ם. רשמית זה בסיס של חיל האוויר המלכותי RAF, אך לנעשה זו שלוחה של סוכנות הביון האמריקנית NSA ועובדים שם 600 אמריקנים ו-500 בריטים. 

מסמכי סנואדון שהודלפו  גילו שמדובר בבסיס האזנה ענק בעל יכולת לאסוף כל יום מאות מיליוני מיילים ושיחות טלפון. במידע שנאסף שם ניתן היה להשתמש במבצעים צבאיים, כולל חיסולים ועיקוב אחר מטרות של ארגון טאליבן באפגניסטן, שם ב-2011 בוצע מבצע שהביא להרג 30 'עויינים'. פרוייקט אחר GHOSTWOLF שנוהל מהבסיס עסק בזיהוי טרוריסטים בתימן, שהביא להרג 86 אזרחים, כולל 28 ילדים.

ארה"ב הגיבה שמתקפות הכטמ"מים בתימן בוצעו לפי החוק ועל פי חוק שהתקבל אחרי מתקפת 9/11. אולם בבריטניה אין חוק כזה, וחברי הפרלמנט הבריטי אישרו בהצבעות רק פעילות צבאית נגד ארגון דאעש בעירק ובסוריה. 

שרים בריטיים סירבו להגיב לידיעות בדבר מעורבות הבסיס הבריטי בפעולות חיסול. דובר משרד ההגנה הבריטי אמר כי הבסיס הוא חלק מרשת הגנה תקשורתית אמריקנית חובקת עולם וצוות הבסיס תומך בפעילויות תקשורת.

משרדי ההגנה של בריטניה ושל ארה"ב מסרו שאינם נוהגים להתייחס לפעולות צבאיות מסווגות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית