צרפת: שימוע בסנאט כיצד המוסד הצרפתי כשל לדווח על עסקת הצוללות ארה״ב - אוסטרליה

בצרפת רוצים להבין איך לא היה מודיעין מוקדם על העסקה בין אוסטרליה לארה״ב וראש ממשלת אוסטרליה הקודם טוען שרכש אמל״ח כזה מארה״ב הוא טעות אסטרטגית מול סין 

By National Assembly for Wales - Cropped from File:David Melding meets Bernard Emié 19 March 2013.jpg (licence review at this file), original source The Deputy Presiding Officer meets the French Ambassador to the UK His Excellency Mr Bernard Emié Tuesday 19 March 2013 / Y Dirprwy Lywydd yn cwrdd â’i Ardderchogrwydd Mr Bernard Emié, Llysgennad Ffrainc i’r DU ddydd Mawrth 19 Mawrth 2013, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=25202267

עסקת הצוללות בהנעה גרעינית בין ארה״ב לאוסטרליה סיכלה עסקה שצרפת כבר ראתה כסגורה בינה לבין אוסטרליה. בעסקה שבוטלה צרפת הייתה אמורה למכור לאוסטרליה 12 צוללות. 

מדובר בהפסד כספי מוערך של כ-90 מיליארדי דולרים לתעשייה הצרפתית. לפי הערכות, כ-200 חברות באוסטרליה וצרפת היו אמורות לקחת חלק, כל אחת בחלקה, בבנייה ותחזוקת הצוללות הצרפתיות. 

כשלון עסקת הצוללות הביא למשבר ביחסי ארה״ב - צרפת, כולל החזרה זמנית הביתה של שגריר צרפת בארה״ב. עם זאת, נראה כי לפחות על פני השטח, המדינות יישרו את ההדורים מאז. 

כעת, מדווח אתר intelligenceonline, כי בצרפת רוצים לערוך לראש הDGSE (המוסד הצרפתי), Bernard Emié, שימוע בסנאט. השימוע יערך ב-6 לחודש. כשבוע לאחר מכן יעידו גם Pierre-Eric Pommellet, ראש קבוצת Naval Group ושרת הביטחון,  Florence Parly בפני הסנאט. 

"מדוע ואיך הרשת הדיפלומטית ושירותי המודיעין שלנו לא קיבלו איתות על העסקה?" שאל כריסטיאן קמבון, יו"ר ועדת חוץ וביטחון של הסנאט הצרפתי, לפני כמה ימים בפומבי. 

בפרסום סקפטים לגבי ההענות של הDGSE. ״הוא לא יתן הרבה. אם השירות יאמר שהוא אסף באופן פעיל מודיעין על אוסטרליה, הודאה כזו רק תצביע על כך שממשלת אוסטרליה צדקה לצאת מעסקה עם שותף שריגל אחריו.״ 

בעסקה אחרת, צרפת מכרה ליוון שלוש פריגטות בהיקף של שלושה מיליארד אירו. במסגרת עסקה זו, אמר עמנואל מאקרון, נשיא צרפת, כי אירופה צריכה להפסיק להיות נאיבית לגבי ארה״ב. ״אירופה צריכה לדאוג לצרכי הביטחון שלה״, אמר מאקרון. 

במאמר שפורסם בעיתונות האוסטרלית, טען ראש ממשלת אוסטרליה לשעבר, Paul Keating, כי אוסטרליה שמה את ביטחונה בידי ארה״ב. 

״ועכשיו, מוריסון, גרסה צעירה יותר של האנגלוספירה הליברלית, קונה את ריבונות אוסטרליה על ידי נעילת המדינה וכוחותיה הצבאיים במבנה הכוח של ארצות הברית על ידי רכישת צוללות אמריקאיות״, כותב קיטינג. 

אין ספק כי הפסד עסקת אמל״ח כה גדולה ״מוציא שדים מהבקבוק״, בעיקר בשני וקטורים. יחסי ארה״ב - אירופה, בעיקר כעת, שאנג׳לה מרקל פורשת מתפקיד הקאנצלרית ומאקרון רוצה להחליף אותה בהובלת האיחוד האירופאי. 

וכן ביחסי אוסטרליה - סין, כיצד אלו ישפיעו על אסיה בעשור הקרוב. קיטינג טען במאמרו שאוסטרליה ״מיישרת קו״ עם ארה״ב כאשר היא רואה בסין איום צבאי, כאשר לפיו, מלחמות מס בין קנברה לבייגי׳נג אינן איום צבאי. ולמעשה, אוסטרליה לא צריכה להתערב באזור ים סין הדרומי שנמצא 10 שעות טיסה ממנה. כך לפי קיטינג. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית