דעה | חמש שנים לזכרו של הנשיא התשיעי שמעון פרס

שמעון חפץ במאמר דעה סביב חמש שנים למותו של שמעון פרס ז״ל. ״ישראל של הנשיא פרס אינה רק סיפור מלחמה גדול ,היא קודם כל סיפור בנייה גדול״

מאת https://www.flickr.com/people/69061470@N05 - קובץ זה זמין באוסף התצלומים הלאומי, לשכת העיתונות הממשלתית, מחלקת צילומים (קישור), תחת מספר מזהה: D3-068.תבנית זו אינה מעידה על מצב זכויות היוצרים של היצירה. לתבנית זו יש לצרף תבנית רישיון מתאימה. למידע נוסף ראה כאן., CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=22808943

"ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך" (ציווי משה רבנו) – חייך הם חיי האישים הדגולים, אלה היוצרים את ההיסטוריה, אלה המתקנים את פצעי העבר והמייסדים את עולם המחר.

״אתה מגלם את המדינה את ההיסטורי שלה ואת עתידה" (יוני 08 סרקוזי). בהשבעתו לנשיא היתווה את דרכו "אני הולך לשרת את העם והמדינה בדרך אחרת ,ולא בפחות אמונה " לאורו של מורה הדרך בן גוריון  פתח את דלת הנשיאות .

"נפלה בגורלי זכות שאין שניה לה,לשרת תחת גדול היהודים שידעתי – דוד בן גוריון. ממנו למדתי שמגודל המצוקה נגזר גודל הישועה. אין דבר חכם יותר בחיים מאשר להעדיף את השיקול המוסרי. במלחמה אין ברירה ,חייבים לנצח,ולניצחון דרושים אנשים אמיצים וכלים ראויים. אולם כאשר נוצרת הדרך לשלום אסור להחמיצה."

מפעל המרכבה

חלפו חמש שנים מאז נפרדנו מאחרון הנפילים ממקימי בניין הכוח הביטחוני – ראיתיו מקרוב בשיקום חיל השיריון לאחר מלחמת יוהכ"פ בהיותו שבה"ט שילש את סד"כ עוצבות השריון ,לצד הצטיידות בהשבחת טנקי מערכה ומפעל טנק "המרכבה" בהובלת טליק . 

רוחו חזונו וראייתו המערכתית באזורנו מלווה אותי במפגשים ובביקורים עמו בהם נטלתי חלק עם המובילים במנהיגי מדינות ערב  . הוא  שראה והטביע  הרבה לפני אחרים בישראל "מזרח תיכון חדש". אלא שהלעג הפך לחזונו למעשה חתימת "הסכמי אברהם" - עם איחוד האימרויות, בחריין מרוקו ,סודאן ועוד .

לנשיא פרס מעמד מיוחד בעולם בעל שם וקשרים אישיים בכל מקום על פני  הגלובוס. הכבוד לו זכה מצד מארחיו בשליחויות מדיניות שונות,לא פגשתי מימי והוא בחן חוכמתו ונימוסין מחזיר למארחיו אתם שומר על קשר בדרכו שלו שנים. לקיום מפגשים רמי דרג, אם בגלוי או בחשאי, תמיד נגע בסוגיות הליבה, הנוגעות לביטחונה של ישראל. משך שנים יודע את אירן  מימי הזוהר של התעשיה הביטחונית שלנו. בימי השאח, ומהפכת האייטולות ועד היום.

בקיאותו סיב האמת בנושא הגרעין האירני היא מוחלטת על כל היבטיה, אלה הביאוהו לעמוד מעל כל במה ולזעוק בתקיפות ,"בעולם יש מחסור באוכל – לא בפצצות. האו"ם עשה טעות כשסיפק לנשיא אירן במה בינ"ל להשמעת איומים להשמדת ישראל." (A.P יוני 08)

ביקור קנצלרית גרמניה

בביקור הקנצלרית מרקל בישראל (מרץ-08)ירדנו במסוק לשדה בוקר אלא שבקש כי הציג לקנצלרית במהלך הטיסה את המרחבים הצרים של ישראל. בהיותינו מעל ים המלח תארתי לה את חזונו של פרס לתוכנית "תעלת הימים" ותרומתה לעמי האזור. הביקור בליווי פרס  ב"צריף" ובקברו של בן גוריון, מי שחתם על ההסכם השילומים עם גרמניה המתחדשת (ספט 52) ביקור המרגש אותה מכל.

פרס מברך את מעורבות גרמניה בהנהגתה, כמי שעומדת לצד ישראל (כמה סמלי שהיא מסיימת בימים אלה). הן למרקל והן לסגן נשיא ארה"ב (מרץ 08) עמד פרס על השפתו הערכתו כי על אירופה וארה"ב להציג חזית אחידה ולפעול יחד כנגד הפיכתה של אירן למעצמה גרעינית.

אירן מהווה סכנה ממשית מוחשית לשלום העולם. לא ניתן יהיה לשלוט בעולם ולהנהיג בו סדר ציבורי, מדיני וביטחוני כאשר טכנולוגיה גרעינית תזלוג לארגוני הטרור. הם ממנים את הטרור העולמי ובכלל זה את טרור החמא"ס והחיזבאללה. 

אירן פועלת מתחת לאפה של הוועדה לאנרגייה אטומית עד היום , האירנים משקיעים כסף אדיר בפיתוח טילים ארוכי טווח המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיני. זה מהווה הוכחה ברורה ביותר כי זה נועד לא למטרות אזרחיות כי אם להשמדה המונית. 

האו"ם צריך לקבל החלטה כי לא יעלה על הדעת שמדינה שחברה באו"ם תקרא להשמיד מדינה אחרת בניגוד לעקרונות היסוד של האו"ם. הנושא האירני אינו בעיה של ישראל בלבד, אלא שגם  מדינות ערביות באזור חוששות מאירן וצריך לומר זאת בקול רם.

כל העולם מתקדם במהירות עצומה יותר מהשכל האנושי. על כך היה זה בן גוריון שאמר "עניניני ביטחון, לא מספיק להיות מעודכן, אתה צריך להיות יותר חכם יותר חזק. כל המומחים הם מומחים למה שהיה. אין מומחים למה שיהיה. "כל החוכמה להסתכל קדימה למרחוק. אם יש משהו שקיים בעולם אל תגיד שאנחנו קטנים מידי בשביל להשיג אותו״, אמר בן גוריון. 

"מפעל הטקסטיל"

"מפעל הטקסטיל" - היום הקריה למחקר גרעיני בדימונה ע"ש הנשיא שמעון פרס – אחד מבקשותיו הראשונות אלי היה ביקור בקמ"ג - המהווה את כיפת המגן לישראל הגדולה. הנשיא פרס האמין בחוסנה של ישראל ובעתידה הגדול  אל מול מעגל האיומים על ישראל. 

בעת האחרונה עלה בשיח הציבורי בהתייחס לאירועי בטחון שוטף ומעמדו של צה"ל. הנשיא פרס נדרש לסוגיה בפגישתו עם חניכי המב"ל ביולי 2007 "לצבא אסור להכניס פוליטיקה, אסור להכניס את הצבא לפוליטיקה. הצבא לא פוליטי. הוא הדבר היחיד בדמוקרטיה עליו הוסכם כי הוא המגן על המדינה״, אמר פרס. 

״הוא בנוי על היררכיה ,על שרשרת פיקוד ,אין וועדי עובדים ,אין מו"מ. זה מחייב את המדינה לא לתבוע מהצבא שיקולים פוליטיים או מפלגתיים וזה מחייב את הצבא להשמר מפוליטיקה."

משפט וצדק בעת לחימה שמעתי לא פעם. "אין לנו ברירה אלא להילחם על חיינו. אולם כשישנה ברירה בין טוהר הנשק לבין שימוש רצחני בו, הבחירה שלנו היא חד משמעית –העדיפות המוסרית ,למרות שמחירה כואב לפעמים.״ (פרס 30 מרץ, 08). צה"ל הוא צבא ההגנה. זהו צבא שמעולם לא אכזב ותמיד הפתיע את אויביו. הוא לא אכזב במלחמה הוא גם לא אכזב בשלום.  

הביטחון השוטף

בתקופת נשיאותו הוא ליווה ביום יום את הביטחון השוטף לאורך הגבולות כשם שהם נכונים לימים אלה. בפיקוד המרכז: "אילולא נוכחות המאסיבית של צה"ל בשטחי איו"ש היה החמא"ס משתלט על כל מוסדות הרש"פ והרחוב תוך ימים בודדים בלבד."

בפיקוד הדרום: לתושבי העוטף - "אתם לא רק עוטף עזה, ,אלא עוטף ישראל ושומר ישראל "

בפיקוד הצפון - "ישראל לא רוצה לפגוע בשכנותיה אך היא לא תרשה שהשכנים מצפון יפגעו בנו " (מרץ 08)

בחיל האוויר –"זהו חיל שאין בו זמן לעצימת עין. חיל האוויר חייב להיות ברמה מצוינות. בתא הטייס משולבים שיא הטכנולוגיה העולמית ופסגת הלוחם הישראלי. הם הקובעים את ביצוע המשימה ולפעמים גורל קרב שלם". חיל שהשמיד שני מתקנים גרעיניים, זהו חיל אוויר היחיד בעולם שמייחסים לו הישג כזה ונכון לכל יום פקודה. 

ישראל של הנשיא פרס אינה רק סיפור מלחמה גדול ,היא קודם כל ספור בנייה גדול. ישראל היא ארץ קטנת שטח ומעוטת אוכלוסין, ברוכה בכישרונות אדם לפיכך היא יכולה לשמש מעבדה מדעית  מחשבתית נועזת בקנה מידה עולמי.

בפרשת השבוע –"בראשית" נוצרו עשרת הדברות שהן יסוד ההתפתחות המערבית .

אם נעיז –לא תהא זו אגדה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית