לא מחכים ללבנון: ישראל מתחילה לקדוח בחלקו הצפוני של מאגר כריש 

נפתלי בנט לא מחכה לנג'יב מיקאתי ומתחיל לקדוח בחלקו הצפוני של מאגר כריש, בסמוך לחלק שנמצא בסכסוך בין המדינות. לבנון כבר הגישה בקשה להבהרות מהאו״ם 

מימין: נפתלי בנט - צילום: חיים צח, לע״מ | נג'יב מיקאתי - צילום: Mueller / MSC, wikipedia

לאחרונה הודיעה חברת Halliburton האמריקאית כי נשכרה על ידי חברת Energean לקדוח בחלקו הצפוני של מאגר כריש, בסמוך לגבול הימי עם לבנון (בסמוך לבלוק-9). ההסכם כולל קידוח של שלושה עד חמישה בארות. 

בסבב השיחות הקודם עם לבנון, בנובמבר 2020, לבנון רצתה לדון גם בשטחו של מאגר כריש. עם כינונה של ממשלה בלבנון בשבועות האחרונים, אמר ראש הממשלה החדש, נג'יב מיקאתי, כי הוא רוצה לחזור לשולחן המו״מ בתיווך ארה״ב. 

״המהלך הפוטנציאלי של לבנון להרחיב את תביעתה הימית יגדיל את השטח השנוי במחלוקת מ -860 קילומטרים רבועים ל -2,890 קמ"ר. התביעה החדשה של לבנון תכלול חלק משדה הגז כריש במים של ישראל, שכבר מפותח על ידי חברות שקיבלו רישיונות מישראל״, כותבים בפרסום של controlrisks

הקידוחים בצד של לבנון החלו במרץ 2020 על ידי קונסורציום בהובלת Total, ENI ו-Novatek. 

לפי פרסום של intelligenceonline, העסקה עם הליבורטון נוהלה מצד החברה האמריקאית על ידי זייד חדרה, ראש הפיתוח העסקי שלה בדובאי, ואחמד קנאווי, סגן נשיא בכיר בלונדון, שהתגורר בעבר בדובאי במשך ארבע שנים. 

המעורבות של גורמים מדובאי בקידוח בכריש אינו מפתיע. מוקדם יותר החודש, נסגרה עסקה של כמיליארד דולר בין חברת דלק קידוחים הישראלית לבין קרן  Mubadala Petroleum מדובאי לפיתוח שדה הגז תמר.

כאמור, בישראל לא מחכים ללבנון ומתחילים לקדוח בכריש צפון, בסמוך לאזור הסכסוך בין המדינות. לבנון כבר ביקשה מהאו״ם הבהרות לגבי הפעילות בכריש צפון. 

פרטים נוספים על הפעילות בכריש ניתן למצוא במצגת של חברת Energean. 

Israel, Lebanon compete for maritime energy resources

[הדרישות של לבנון במהלך שני סבבי השיחות עם ישראל - מתוך אתר חברת controlrisks. החלק הכתום כולל את כריש צפון]

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית