סלילת הדרך לנשים בתעשיית הסייבר

חוקרות האבטחה חן פרדקין וענת כץ במאמר מיוחד על הגברת הנוכחות הנשית בתחום הסייבר, שעדיין נשלט ברובו על ידי גברים, והבטחת הצלחתן

מימין: ענת כץ חן פרדקין. צילום: יח״צ

לפני כחודשיים פרסמה רשות החדשנות דו"ח מקיף ומעמיק לפיו חסרים לתעשיית ההייטק הישראלית 13,000 עובדים. אותו דו"ח הראה גם כי שיעור הנשים בהייטק הישראלי עומד על 34% בלבד (ורק 28% במשרות טכנולוגיות). בין מגוון הפתרונות שהועלו בצד הממשלה והתעשייה, דובר לא מעט על הצורך להגדיל את שיעור הנשים במקצועות טכנולוגיים בתעשיית ההייטק, על מנת "להרוג שתי ציפורים במכה אחת".

מניסיוננו, הגורם המרכזי להבאת יותר נשים להייטק ולתחום הסייבר בו אנו עוסקות, וגם להבטיח את הצלחתן בתעשייה – הוא להעניק להן גישה למקורות השראה נשית ומנטורינג. זאת, מתוך ההנחה כי המסע המקצועי שלנו מושפע מאוד מהאנשים שמקיפים אותנו. אנו יכולות להעיד על עצמנו, שידענו מגיל צעיר שהכיוון המקצועי שלנו יהיה בתחום המחשוב. למרות מיעוט הייצוג הנשי בתחום, הצלחנו לפתח קריירה באבטחת סייבר בזכות הנשים ובכלל האנשים סביבנו, שסיפקו לנו השראה ללכת בדרך הזו.

נשים רבות מבססות את החלטתן אם להצטרף לחברה מסוימת, על המצאן של נשים נוספות בחברה, במיוחד בתפקידי ניהול ומנהיגות. העובדה שיש נשים בעמדות כוח בארגון מעוררת ביטחון ומהווה הוכחה למועמדת שנשים נוספות בארגון יכולות להתקדם בכיוון דומה. באותה מידה, זמינותן של מנטוריות, במיוחד בענפים הנחשבים "גבריים" כמו אבטחת סייבר, יכולה לעשות את כל ההבדל.

כשהתראיינו לצוות מחקר האבטחה של קלארוטי, ראינו נשים בתפקידי מפתח בחברה ואפילו אישה בתפקיד מייסדת-שותפה של החברה כולה. עובדה זו עזרה לנו מאוד להחליט שאנו רוצות לעבוד פה וגם להיכנס לתפקיד החדש בביטחון ובהתלהבות, כי ידענו שנהיה מוקפות בנשים שנוכל לסמוך עליהן לייעוץ ותמיכה ושהאופק פתוח בפנינו להתפתחות מקצועית.

חשוב להוסיף כי ברמה הארגונית, הגיוון המגדרי לא רק הופך את האווירה ליותר מכילה וסובלנית, הוא גם מביא לשולחן פרספקטיבות ודעות חדשות שמבוססות על מגוון רחב יותר של חוויות עבר שמאוד חיוניות לעבודה שלנו. בעולם אבטחת הסייבר, חשיבה על איומים מכל זווית אפשרית היא קריטית. התעשייה מתפתחת במהירות וללא הרף עם איומים חדשים המתעוררים כל הזמן, וזה דורש שיתוף פעולה לטובת הכלל וערעור תמידי על דעות וקונספציות קיימות.

תעשייה שעוברת טרנספורמציה

בשנים האחרונות חל גידול במספר הנשים בתעשיית האבטחה והסייבר העולמית. סקר שנערך בשנת 2019 על ידי ISC מצא כי נשים מהוות 24% מכוח העבודה בתחום הסייבר, לעומת 11% בלבד ב-2017. זוהי עלייה ניכרת שמאז גדלה עוד יותר, אך ברור שעדיין נותרה לנו דרך ארוכה כדי להגיע ליעד המיוחל של 50% נשים, לפחות.

השינוי המתרחש כעת לא מתבטא רק בכמות הנשים הנכנסות לתעשייה, אלא גם בסוג התפקידים שהן ממלאות בה. יש כיום יותר נשים במחקר סייבר ובתפקידי מפתח, אשר נוטלות את ההובלה בפיתוח האסטרטגיה של החברה או הצוות שלהן. במקרים רבים, מספיקה רק אישה אחת שתצטרף לצוות כדי לצור אפקט חיובי של כדור שלג.

יחד עם זאת, הדחיפה להגברת הגיוון המגדרי בתעשיית הסייבר צריכה להגיע ממקבלי ההחלטות שבצמרת הארגונים. השלמת התהליך דורשת יכולת יישום שעדיין מגיעה מלמעלה למטה, ולכן חשוב שמקבלי ההחלטות יבינו ויפנימו את ההשפעה החיובית של הוספת נשים לצוותי העבודה, ויקבלו על עצמם את האחריות להפוך זאת לעדיפות עליונה.

מיותר לציין כי ארגונים צריכים ליצור סביבת עבודה תומכת ומכבדת שבה לנשים יש הזדמנות שווה לצמיחה. חברות צריכות גם לקדם אווירה של קבלה ולעודד אמון וביטחון, והחיוביות הזו תתורגם בסופו של דבר לעבודה איכותית ולתפוקה גבוהה יותר.

מוכנה לעשות את הצעד ולהיכנס לעולם הסייבר?

העצה הבסיסית שלנו לנשים המעוניינות לעשות את הצעד ולהיכנס לתחום אבטחת הסייבר היא פשוטה: האמינו בעצמכן ואל תחששו ממכשולים בטווח הקצר. מעבר לכך, הנה שלוש עצות מעשיות:

מצאי לך מנטורית (או מנטוריות): המנטורית תדריך אותך, תענה על שאלותייך, ואפילו רק תהיה שם בשבילך לאורך הדרך כדי להקשיב למטרות וליעדים המקצועיים שלך ולתת פידבק או עצה טובה.

התחייבי ללמידה מתמשכת: בתחום  אבטחת הסייבר יש משהו חדש ללמוד בכל יום. הצטרפי לקורס מקוון, היעזרי בספרות מקצועית, או חפשי ברשת ידע מקצועי שיעשיר ויקדם אותך. סגלי לעצמך מנטליות של לומדת נצחית וודאי שהסביבה שלך מעודדת למידה.

אל תפחדי להיכשל ונצלי הזדמנויות: כישלון הוא בלתי נמנע, אך הוא גם מספק הזדמנויות לצמיחה ומוביל להצלחה בטווח הארוך יותר. העבודה הראשונה לא צריכה להיות העבודה "המושלמת". ישנם נתיבים רבים להצלחה והם מופיעים במספר רב של דרכים. האמיני בעצמך וביכולותייך ואל תפחדי לבטא את הרעיונות שלך.

כנשים צעירות בתעשיית הסייבר התעשייתי, אנו סבורות שיש הרבה מאוד מקום לנשים סקרניות ושאפתניות, המוכנות לעשות את הצעד ולהיכנס לתחום מרתק זה. ככול שיותר ארגונים יפעלו ליצירת סביבת עבודה תומכת, מכילה ומכבדת, המעודדת גיוון אנושי ומגדרי, כך יוכלו יותר נשים ליהנות מהזדמנויות ואפשרויות חדשות ולהתגבר גם על המכשולים הקשים ביותר. תעשיית ההייטק בכלל, והסייבר בפרט, יפיקו ערך רב מהפוטנציאל הנשי העצום שאינו ממומש עדיין, בדרך להגדלת מספר עובדי ההייטק בישראל וצמצום חוסר הייצוג הנשי בתחום.

מאת חן פרדקין וענת כץ, חוקרות אבטחה בחברת הסייבר התעשייתי Claroty

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית