חמקן, עם טכנולוגיות ישראליות: אלו הרכיבים תוצרת ישראל במטוס ה-F35

כל טיס F35, חייב לתעשיות הישראליות נתח מסוים מההצלחות המבצעיות שלו, ואולי גם מחייו. הצצה לחלקן של תעשיות כחול-לבן במטוסים אמריקאים 

צילום: דובר צה״ל 

מה שטייס מטוס קרב חמקן F-35 חובש לראשו לפני ההמראה כבר מזמן איננו קסדה סתם. אלא, בהגדרת אלביט מערכות, מערכת ראש אישית לטייס,  HMDS. מערכת מתוחכמת רוויית טכנולוגיות, אלקטרוניקה, ראייה, חוזי, שמע, מדדי תאוצה, מצלמות, תצוגה עילית HUD – הכל ארוז בתוך  קסדה שמשקלה פחות מ-1.5 ק"ג ומחירה מאות אלפי דולרים.

רמות דיוק

גם כנף של מטוס F-35, 'אדיר' בחיל האוויר הישראלי, איננה גוש ברזל בעל צורה אווירודינמית. אלא צבר טכנולוגיות מתקדמות של חומרים מרוכבים (COMPOSITES), רמות דיוק גבוהות בתהליכי הייצור. סטייה של חמש אלפיות אינץ' היא בלתי נסבלת, היי-טק של מבנאות מטוסים.

בכל מטוס F-35 שמייצרת חברת לוקהיד מרטין ניתן לתקוע כמה דגלונים קטנים כחול-לבן, תרומת התעשיות הביטחוניות הישראליות למטוס הנחשב למתקדם ביותר בעולם כיום. שתי התרומות המאסיביות ביותר למטוס הן קסדת הטייס תוצרת אלביט מערכות בשיתוף קולינס ארוספייס האמריקנית, וכנפי המטוסים תוצרת התעשיה האווירית, חטיבת התעופה. 

שגיא פלג,  מנכ"ל אסטרטגיה ופיתוח עסקי בחטיבת כלי טיס באלביט מערכות: "שוק הקסדות הוא שוק בוטיק, הדורש הרבה  ניסיון ופיתוח. חטיבת מערכות ראש היא 90 אחוזים מהשוק, בו אנו מובילים. מערכת הראש היא המראה לטיל היכן נמצאת המטרה, כאשר הכוונת היא הכיוון שאליו מסתכל הטייס, LOOK AND KILL. בקסדה יש מצלמות, אלקטרו-אופטיקה ויצירת קו ראייה לטייס LINE OF SIGHT.

״עוד יכולת שמקורה במערכת הראש: ראייה דרך גוף המטוס, SEE THROUGH, באמצעות המצלמות". 

יעקב רוזמן, מנהל להב מבנים תעופתיים בחטיבת התעופה בתעשיה אווירית: "קיבלנו את חוזי ייצור הכנפיים אחרי 25 שנות ניסיון בייצור כנפי מטוסים. אנו מהווים מרכז מצויינות ומרכז ידע בתחום. 

״התחלנו לבנות את קו הייצור של כנפי F-35 בשנת 2013 ואחרי פחות משנה התחלנו לייצר. מעטה הכנף עשוי חומרים מרוכבים שהם גרפיט, אפוקסי ו-BMI. שלד הכנף עשוי חומרים כמו טיטניום ואלומיניום. 

״מדובר בייצור 811 זוגות כנפיים, עד היום ייצרנו 170 זוגות. אנו מייצרים כנפיים לדגמי A של F-35, שהוא הדגם הנפוץ ביותר, כמו מטוסי 'אדיר' של חיל האוויר".

מזיז ראש ותוקף

את מערכות הראש למטוסי F-35 מייצרים במפעל אלביט מערכות בכרמיאל. כל קסדה היא אישית, מתאימים אותה לכל טייס/ת בנפרד, התאמה שנמשכת כמה ימים, וכוללת סריקה תלת-ממדית של הראש, המרחק בין עיני הטייס ועוד. 

מערכת הראש כוללת משקף VISOR שעליו מוקרנים נתוני הטיסה והמשימה. הקסדה וכל מה שיש בתוכה 'משעבדים' את החימוש ומכוונים אותו למטרה באמצעות הזזת ראש  בלבד של הטייס. מכאן היתרונות החשובים של המערכת: זמן תגובה מהיר, הפחתת עומסים על הטייס, שבמטוסי החמקן הוא לבדו בקוקפיט. 

שגיא פלג, סמכ"ל אסטרטגיה ופיתוח עסקי בחטיבת כלי טיס, 20 שנה באלביט מערכות, בעבר טייס F-16 ומדריך בבית הספר לטיסה, מציג לישראל דפנס תערוכה צנועה בבניין הנהלת החברה בחיפה, ובה היסטוריה של קסדות טייס שייצרה החברה, כולל קסדה עם כוונת משנת 1986 שנקראה 'תפילין'. כיום מייצרים בכרמיאל מערכות ראש טייס למגוון מטוסי קרב כמו F-16, F-15, F-18, F-22 וכמובן F-35. 

פלג: "הטייס רואה מטרה, מזיז ראש ותוקף אותה. הכוונת נמצאת בתוך הקסדה. אנו מייצרים מערכות ראש לטייסי מסוקים. מסוק אינו מנהל קרבות אוויר אבל המאפיין את המסוקים הוא טיסות לילה רבות, ומכאן פותחה מערכת ראש לראייה בחשיכה. במערכות ראש למסוקים אנו 50 אחוזים מהשוק, מייצרים מערכות ראש לעשרות סוגי מסוקים, כולל כלי הטיס המיוחד להטסת כוחות מיוחדים שהוא מטוס-מסוק TILTROTOR".  

בעתיד הלא רחוק, כך מקווים בחיל האוויר, יצטייד החיל במסוקים חדשים KING STALION  של לוקהיד מרטין. על כך אומר שגיא פלג כי חיל האוויר הוא שיחליט בבוא היום איזו מערכת ראש תיבחר למסוקים החדשים. 

אלביט מערכות מעסיקה כיום 14,500 עובדים, היא המעסיק הגדול ביותר בצפון הארץ ונשענת חזק על השוק האמריקני. "אמריקה היא עבורנו כמו שוק בית. יש חשיבות רבה לדגש על מו"פ בחברה, כי רק ככה אתה רלוונטי בשוק".

חלקי מילימטרים

יעקב רוזמן, מנהל להב מבנים תעופתיים בחטיבת התעופה בתעשיה האווירית, הוא מוותיקי החברה שמילא תפקידים מגוונים בפרוייקטים תעופתיים מרכזיים במשך שנים רבות. "הדרישות מהצוותים שלנו העוסקים בייצור הכנפיים הן גבוהות בגלל רמות הדיוק הנדרשות. 

״כל כנף שיוצאת מהמפעל ביהוד צריכה להתאים בדיוק נמרץ של חלקי מילימטרים לגוף המטוס שמיוצר בטקסס. את הדיוקים בודקים באמצעות מכשירים המקרינים קרן לייזר. כל כנף עוברת לאורך קו הייצור 12 תחנות שונות כאשר הכנף עוברת מתחנה אחת לבאה אחריה כל חמישה ימים. בסך הכל שלושה חודשים שהייה בקו הייצור. 

"השלד מכוסה בחלקו העליון והתחתון במעטה מיוחד, SKIN, עשוי חומרים מרוכבים שיוצרים כנף חזקה וקלת משקל. המעטה תורם גם לתכונת החמקנות של המטוס, (בליעת קרני מכ"ם), כמו גם עשרות שכבות הצבע של הכנפיים, אלא שצביעת הכנפיים נעשית במפעל הייצור בארה"ב. בקו הייצור של כנפי F-35 עובדים בעלי כמה מקצועות, כמו תכנתים, מפעילי מכונות חיסום, מבנאי מטוסים, אנשי אבטחת איכות, וכמובן מהנדסים".

שגיא פלג מאלביט מערכות מדגיש כי ייצור בטכנולוגיות מתקדמות לא היה אפשרי לולא השקיעה החברה השקעות גדולות במו"פ: "משקיעים הון במו"פ כדי לשמור על מובילות עולמית. כשהטייס נכנס לקוקפיט לקראת טיסה הוא מפעיל את מערכת הראש ומקבל שמע, ראייה, קשר פנים וחוץ, כל הממשק בין המטוס לטייס מצוי בתוך הקסדה.

״המשקף VISOR והקסדה הם יחידה אחת, ולכן ב-F-35 אין תצוגה עילית  HUD חיצוני מול החלון הקדמי, כמקובל במטוסים רבים. בחמקן הקסדה היא "הכל כלול", הכל נמצא בתוכה". 

כמו בית מרקחת

לאלביט מערכות יש תרומות נוספות למטוסי F-35: הצג המרכזי, מול עיני הטייס על לוח המכשירים, שעליו כל נתוני הטיסה והמשימה במלואם. צג פנורמי צבעוני שנראה היטב ובהיר לעיני הטייס בכל תנאי ראות בקוקפיט, יום ולילה. מערכות נוספות במטוס החמקן: 22 חלקי מבנה, דלתות חימוש ודלתות אוויוניקה בקדמת המטוס. באלביט/סאיקלון מייצרים עבור F-35 חומרים מרוכבים ודלתות תאי חימוש. ואילו באלביט/תדיראן – מערכת CNI לתקשורת, ניווט וזיהוי.

סיירנו בחברתו של  יעקב רוזמן בקו הייצור של כנפי מטוסי F-35. קו הייצור נמצא בתוך הנגאר ענק, שנראה כמו בית מרקחת, מבנה מרשים, כולל חדרים 'נקיים'. כל כנף עוברת את מסלול 12 התחנות עד שהיא נארזת בתוך תיבות עץ ענקיות ונוסעת בדרך הים לארה"ב, ללוקהיד מרטין. אחרי השלמת הייצור של רוב מרכיבי הכנף, היא עוברת סימולציה מיוחדת של חיבור הכנף למטוס.

החיבור האמיתי ייעשה מאוחר יותר במפעל הייצור בטקסס, אבל צריך להבטיח שהמוצר יגיע למפעל הייצור בדיוק מרבי ומכאן הסימולציה. 

במפעל בתעשיה האווירית מייצרים לא רק כנפיים אלא גם מכלי דלק קונפורמיים (CFT) למטוסי קרב שונים, בעיקר ל-F-15. מכלים אלו צמודים לגוף המטוס, הם מכילים כמות גדול של דלק, וכך מאריכים את טווח הטיסה של המטוס ואת יכולתו המבצעית.

מכל קונפורמי כזה מכיל 3,000 גלון דלק, ועליו שש תחנות תלייה של חימושים שונים. יעקב רוזמן מסביר כי מכלי הדלק חייבים לעבור בדיקות דלק מיוחדות כדי להבטיח שאין שום נזילות, העלולות להיות הרות אסון לטייס ומטוסו. מכלי CFT אינם נתיקים, אלא הם צמודים למטוס ומהווים חלק מהמבנה האווירודינמי של כלי הטיס.

ספוגים כחולים

במפעל ביהוד מייצרים מכלי CFT לכל מטוסי F-15 לדגמיהם שמייצרת חברת בואינג, כולל דגם X המתקדם ביותר. פותחו גם מכלי דלק כאלו למטוסי F-16 בתקופה שבה מטוסי קרב אלו היו בירידת מכירות. מכלי הדלק שיפרו את המצב ונמכרו 400 מטוסים מצויידים במכלים תוצרת תע"א. 

כאשר מטוס קרב טס וצורך דלק, מכלי הדלק הולכים ומתרוקנים בהדרגה ונוזל הדלק עלול לנוע מצד לצד בתוך המכל ולשבש את יציבות המטוס. רוזמן מציג פטנט ישראלי: חבילות גדולות של ספוגים כחולים. הדלק במכל נתון בתוך הספוגים ואז הוא מאוזן ולא פוגם ביציבות המטוס. משטר העברת הדלק: במטוס קרב יש מסלול קבוע של זרימת הדלק: מתחילים בדלק הנמצא בכנפיים, משם למכלי CFT, ובסוף משתמשים בדלק הנמצא במכלי גוף המטוס. כל מעברי הדלק הם אוטומטיים.

יעקב רוזמן: "אנו מייצרים גם את הכנפיים של מטסי האימון של צבא ארה"ב T-38 תוצרת נורת'רופ גראמן. כל טייס קרב אמריקני עובר במטוס הזה, שהוא ותיק מאוד. כיום החוזה שלנו עומד על ייצור כנפיים ל-320 מטוסי אימון T-38 עבור חיל האוויר האמריקני, ולוחצים עלינו להגביר את קצב הייצור".

עוד תרומות ישראליות לחמקן האמריקני: בחברת כבירן מייצרים יחידת ממשק לטילים, תבניות באיכות גבוהה למסגרות הגוף של תאי החימוש הפנימיים, וכן את הבסיס של מכשיר הקשר של המטוס.

חברת גלבוע תעשיות מכשור נותנת שירותי עיבוד שבבי מדוייק בייצור שסתומי בקרה כיווניים ב מערכות ההידראוליות של המטוס.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית