דעה | האתגרים של נשיא בואינג ישראל החדש

מחליפו של עברי, עידו נחושתן, יהיה מעורב בשנים הבאות בתכניות הרכש הגדולות של חיל האוויר, שחלקן עדיין ממתין להחלטות ממשלה 

אלוף (מיל׳) עידו נחושתן, בימיו כמח״א. צילום: דובר צה״ל

ארבעה התמנו בסופו של חג לתפקידים בכירים, או יפרשו מהם, כולם טייסי קרב לשעבר, מפקדים ומנהלים בכירים בחיל האוויר וב"אזרחות התעופה", ארבעה שמותירים חותם על ענפי התעופה הצבאית והאזרחית במדינה.

אלוף דוד עברי, לשעבר מפקד חיל האוויר, פורש בגיל 87 מהתפקיד הבכיר והמכובד נשיא בואינג ישראל וסגן נשיא בואינג העולמי. אלוף עידו נחושתן, לשעבר מח"א, יחליף את עברי וייכנס ב-1 בינואר 2022 לתפקיד נשיא בואינג ישראל. המפקד הבא של חיל האוויר הוא תומר בר, אחרי שיפרוש מתפקידו מח"א הנוכחי אלוף עמיקם נורקין. 

עיון בביוגרפיות של כל הארבעה משרטט בצורה דומה, כמעט זהה, את מסלול ההתקדמות של ה'כחולים' מסיום קורס טיס בבית הספר לטיסה ועד כס מפקד החיל. רשימה דומה של תפקידים: טייס קרב, מוביל מבנה, סמ"ט א', סמ"ט ב', תפקידי  מטה, תפקידי הדרכה, מפקד בסיס, תפקידים בכירים במטה הכללי – מפקד חיל האוויר. זה המסלול ואין בלתו.

דוד עברי, הפורש מבואינג אחרי 20 שנה, הוא דמות נערצת בחיל האוויר. קור רוח, פיקוד ושליטה שקטים, בלי להרים קול. קצין וג'נטלמן. כאשר טסו חזרה הביתה שמונה הטייסים שהפציצו את הכור הגרעיני בבגדד, נטל עברי את המיקרופון והתרה בטייסיו הגאים בהצלחה: "ותיזהרו בנחיתה". 

אזהרה אופיינית לטייס מפקד של טייסים. הוסיף על כך נשיא בואינג סר מייקל ארתור שנפרד מעברי אחרי 20 שנות בואינג כשהוא מציין "הובלה ומנהיגות". עברי זכה בצל"ש רמ"ח אוויר על "מבצע חשאי", ופיקד על החיל במבצע ערצב 19 להשמדת מערך טק"א הסורי בבקעת הלבנון. 

בתוקף תפקידו הבכיר בתאגיד התעופה והנשק הגדול בעולם תרם דוד עברי מהידע והיוקרה שלו בתחומים שונים, כולל מטוסי נוסעים בואינג 787 לאל על ובתחום הרכש הצבאי. לא היה כדוד עברי איש בכיר בתאגיד בינלאומי שעושה עסקי ענק עם ישראל שנהג בזהירות קפדנית ו'כמעט נזירית' בתחום העדין והרגיש של התנהלות איש צבא לשעבר ובעל תפקיד בהווה מול ממשלי ישראל וארה"ב ומדינות אחרות ברכש וקניות. מטוסים זה לא צוללות.

מחליפו של עברי, עידו נחושתן, יהיה מעורב בשנים הבאות ראשו ורובו בתכניות הרכש הגדולות שאמורות להצעיד את חיל האוויר קדימה בצעדים גדולים. הוא ייפגש בעסקים אלו עם המפקד החדש של חיל האוויר תומר בר, שהוא הלקוח של בואינג: מטוסי תדלוק חדשים ומטוסי קרב  F-15 AI,  אלו כבר אושרו על ידי ממשלת ישראל אך עדיין אין חוזים. 

אין החלטות סופיות לביצוע ולכן אין מועדי אספקה. למטוסי F-15 החדשים יש להוסיף פרוייקט גדול של שדרוג מטוסי F-15 I 'רעם', שהולכים ומתיישנים וצפויים ל-UPGRADE רציני. כל אלו בואינג. 

צה"ל וחיל האוויר מקווים (וחולמים) שעד שנת 2035, בערך, יהיו לחיל כ- 75 מטוסי קרב F-15 מתקדמים (כ-50 חדשים וכ-25 משופצים ומשודרגים) ובערך כמספר הזה מטוסי קרב חמקניים F-35 של לוקהיד מרטין. למטוסים יש להוסיף מגוון גדול של כלי טיס בלתי מאויישים, טילים, הגנה  אווירית, חימוש, מערכות אלקטרוניקה, אוויוניקה ואלקטרו-אופטיקה.

אלוף עמיקם נורקין, מי שהוביל מטס זיכרון מעל מחנה הריכוז דכאו בגרמניה, מסיים שרות ארוך בחיל, פיקד על טייסות ועל בסיסים, עמד בראש אגף התכנון והוביל משלחות של החיל לתרגילים מעבר לים. 

נורקין פיקד על החיל בימים ולילות של אלפי, אולי יותר, תקיפות מעבר לגבולות ברצועת עזה, בסוריה, בעירק, בעיבורי דמשק, בקרבה 'עדינה' למטוסי חיל האוויר הרוסי, בימי קורונה, ובתקופה של התאמת טייסים שאוהבים להפיל מטוסי אויב ב'דוג פייט' לעידן של מלחמה בין מלחמות. 

במשרדי בואינג בתל אביב נמצא הטייס החמישי ברשימת היום: תא"ל אבי ברבר, סגן נשיא חטיבת DEFENSE SPACE AND SECURITY של התאגיד. אף הוא טייס קרב, מפקד טייסות ובסיסים, וכיום אחראי לכל תחומי השת"פ בין מדינת ישראל וחיל האוויר לבין בואינג בתחומי החלל, הגנה, צבא ובטחון. 

אבי ברבר הוא מאלו שלחמו כחייל חי"ר קרבי במלחמת ששת הימים, ומה שחווה על הקרקע שכנע אותו שמוטב להיות טייס, שם למעלה. בנאום פרידה שלו מחיל האוויר לפני שעבר לבואינג אמר אבי: "אני מודה על כל טיסה ולכל מי שהסכים לטוס  אתי". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית