סין הכריזה על איסור גורף לגבי ביצוע עסקאות קריפטו

הרגולטורים המובילים של המדינה איחדו כוחות בצעד הדרמטי ביותר עד כה בניסיונה של בייג׳ינג לחנוק את השוק המבוזר ולשמר את כוחה הבלעדי של המפלגה, כהכנה להשקת היואן הדיגיטלי באופן נרחב בשנה הבאה

REUTERS/Florence Lo/Illustration/File Photo

סין הכריזה על איסור גורף לביצוע עסקאות במטבעות מבוזרים ולכרייתם, ועל נקיטת צעדים פליליים נגד מי שיפעל בניגוד לכך. האיסור תקף גם לבורסות מחוץ למדינה, שמנועות מלספק שירותי קריפטו למשקיעים המבוססים בה – דרך עקיפה בה השתמשו הסינים בשנים האחרונות. עשרת הרגולטורים המובילים של סין, כולל הבנק המרכזי, רגולטור מטבע החוץ ובית המשפט העממי העליון, איחדו כוחות לראשונה בצעד הדרמטי ביותר עד כה בניסיונה של בייג׳ינג לחנוק את השוק המבוזר ולשמר את כוחה הבלעדי של המפלגה הקומוניסטית.

הרגולטורים מסרו בהצהרה משותפת שפורסמה ביום ו׳ כי ״הממשלה תנקוט באמצעים חמורים בכל הנוגע לספקולציות של מטבעות וירטואלים כדי להגן על נכסיהם של האנשים ולשמור על הסדר הכלכלי, החברתי והפיננסי״ תוך התייחסות ל״סיכונים שנובעים מההתפתחות העיוורת וחסרת הסדר של מטבעות אלה״ – כגון הונאה והלבנת כספים. המהלך הוביל כצפוי לזעזוע בשוק ולירידה בערך המטבעות המבוזרים, שגם כך אינו מתאפיין ביציבות יתרה. הביטקוין צנח בכ-9%, לשווי של כ-41 אלף דולרים, אך התאושש מעט בהמשך היום. את׳ריום, המטבע השני בחשיבותו לביטקוין, איבד כ-6.7% לכ-2,900 דולר.

המדינה רוצה מונופול על התשלומים

במאי האחרון אסרה סין על מוסדות פיננסיים וחברות תשלומים מלהציע ולספק שירותים הקשורים לעסקאות קריפטו – כגון רישום, מסחר וסליקה, והכריזה על איסורים דומים שנים קודם לכן, ב-2013 וב-2017. אך ״בכל ההיסטוריה של רגולציית שוק הקריפטו בסין, זוהי המסגרת הישירה והמקיפה ביותר, הכוללת את מספר המשרדים המשתתפים הגדול ביותר״, כך אמר לסוכנות הידיעות רויטרס וינסטון מא מבית הספר למשפטים באוניברסיטת ניו יורק. יצוין, כי לאחר הגזירות של חודש מאי, צנח שוק הקריפטו בהרבה יותר, כאשר הביטקוין איבד כ-30% משוויו.

למרות צעדים שנקטה הממשלה הסינית בשנים האחרונות לרסן את כוח המטבעות המבוזרים, נותרה המדינה המוקד העיקרי בעולם לכרייתם. הוועדה הלאומית לפיתוח ולרפורמה התייחסה לאספקת החשמל לכרייה, שמובילה לסיכונים אקולוגיים ופוגעת ביעדי הניטרליות הפחמנית של המדינה, והודיעה כי תפעל לניתוקו. ואולם מומחים שונים מטילים ספק ביעילות האקולוגית של צעד זה, כל עוד אין אסדרה של פעילות הכרייה באחרי העולם.

אז מה בעצם הסיבה העיקרית העומדת מאחורי עליית המדרגה הסינית? שליטה, כמובן. סין נמצאת בעיצומי של פיתוח מטבע דיגיטלי משלה, היואן הדיגיטלי, שצפוי להיות מושק באופן נרחב בשנה הבאה (המטבע כבר נמצא בשימוש חלקי וניסיוני במספר ערים במדינה) ואינה מעוניינת בתחרות או בשיבושים. אתר הניקיי היפני מציין, שסין מתעתדת לשנות את החוק ולהוסיף את המטבע החדש כהילך חוקי, אך לאסור את הנפקתו במגזר הפרטי - מה שיהווה אתגר עבור הפיקוח הרגולטורי. כלומר, מדובר אמנם במטבע דיגיטלי, אך לא מבוזר.

״למעשה מדובר פה במונופול המדינה בכל הנוגע לתשלומים״, אמר לניו יורק טיימס ג׳ורג׳ סלגין, כלכלן במכון קאטו הליברטרי הממוקם בוושינגטון. סלגין הסביר כי יצירת מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי והפיכת עסקאות קריפטו לחוקיות באמצעות היואן הדיגיטלי מהוות חלק מהמאמץ הנרחב יותר של הממשלה להסיט את אזרחיה מספקי שירותים פיננסיים פרטיים פופולריים כגון AliPay ו-WeChat Pay, ויסייע לה לפקח על עסקאות ועל הפעילות הכלכלית של הפרט.

ועוד לגבי ההשלכות המיידיות. ״המפסידים הגדולים בסיפור הם בפירוש הסינים״, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כריסטופר בנדיקסן, ראש מחלקת מחקר במנהל הנכסים הדיגיטליים CoinShares. ״הם יפסידו כעת הכנסות שנתיות בשווי של כשישה מיליארד דולר, שיזרמו כולם לאזורי הכרייה העולמיים האחרים – כמו קזחסטן, רוסיה וארה״ב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית