דעה | גורל ים סין הדרומי כגורל נשק גרעיני איראני? 

נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, הראה כי הוא שומר על אינטרסים של העולם החופשי באמצעות מכירת צוללות בהנעה גרעינית לאוסטרליה. האם ניתן לעשות השלכה מים סין הדרומי למהלכי ארה״ב מול הגרעין האיראני? דן ארקין במאמר דעה מיוחד 

דעה | גורל ים סין הדרומי כגורל נשק גרעיני איראני? 

Photo by Petty Officer 1st Class Ryan Litzenberger

נחמד שיש התפתחות בינלאומית חשובה ואנו לא מעורבים, הרחק מכאן, באוקיאנוס השקט. אבל, אל דאגה, זה קשור בעקיפין גם אלינו ויהיו השלכות. 

עדיין אתגר: מודיעין כוונות 

מודיעין טוב יכול לספר הכל. אלינט, קומינט, היומינט – רואים, צופים, מאזינים, מקליטים ויודעים הרבה. אבל יש תחום אחד שהמודיעין הטוב ביותר יתקשה מאוד ללמוד: כוונות. מה הכוונה האמיתית של המנהיג שמנגד? מה הוא מתכנן בראש? כוונות הוא עניין קשה במודיעין.

לדוגמה: האם המנהיג העליון של איראן יתן את האות לניסוי גרעיני? מה מתחולל בראשו ומה כוונותיו? ואולי יחליט להיות מדינת סף. כך גם בצדו השני של העולם, באסיה, שם נחתם ההסכם המשולש AUKUS. מה חושב לו נשיא סין שי? האם הוא מעוניין לפלוש לטייוואן? האם הוא יילחם על סדרת האיים הקטנים והבלתי מיושבים שבים סין שבייג'ין חומדת כי שלה הם?

לג'ו ביידן אין מושג מה מתחולל בראשו של שי, וחששותיו של הנשיא האמריקני מסין ייתכן מוצדקות. לכן הוא שם את סין בראש מעייניו, לוחץ על הגנרלים האמריקניים לחזור ולתאר עד כמה איומי סין מפחידים, וחותם על הסכם עם בריטניה ועם אוסטרליה כדי למנף איום על סין באמצעות צוללות מונעות גרעין. 

בין ים סין הדרומי לאיראן

השלכות הסכם AUKUS באזורנו: נראה שהסכם מסוג זה, שהוא צבאי בבסיסו, יכול להתפרש כהוכחה לכך שבייידן איננו אחד מהנשיאים האמריקניים הבדלניים.

נכון, ביידן הוציא את צבאו מאפגניסטן, אבל הנה הוא חותם על הסכם צבאי עם שתי מדינות רחוקות ממנו וזו מזו. הסכם שמשמעותו הפגנת נוכחות צבאית אמריקנית-בריטית-אוסטרלית בחלק גדול של העולם, באוקיאנוס השקט, מול חופי סין. 

אוקיאנוס שמעברו השני, בל נשכח, מצוי החוף המערבי של ארה"ב, עם סן פרנסיקו, לוס אנג'לס וסן דייגו על מעגני הצי האמריקני הענקיים שבה. כלומר, אמריקה תימצא בים, או מתחת לים, יחד עם צוללות ברית, צופה מהפריסקופים, אם יתממש ההסכם, אל עבר יבשת סין והאיים שהיא חומדת, בטווחים יותר קצרים מאשר בעבר.

ניתן להקיש מכך שהממשל בוושינגטון ימשיך לשמור על אינטרסים חיוניים של בעלות ברית. וכי הבטחות מהסוג שארה"ב "לא תאפשר לאיראן להחזיק בנשק גרעיני" יהיו הבטחות אמת, וארה"ב באמת 'לא תאפשר' וכו', על כל המשתמע מכך. ואיך בדיוק "לא תאפשר". 

זה המקום להסביר ולנסות לשכנע את הממשל, ששולח צוללות לאוקיאנוס השקט, שאיום בייצור נשק גרעיני של מדינה חברה באו"ם על מדינה חברה אחרת, בלתי מתקבל על הדעת במאה ה-21. לא זכור שסין, שיש לה נשק גרעיני, מאיימת להשמיד את ארצות הברית של אמריקה, את בריטניה או את אוסטרליה. 

מלחמה קרה חדשה? 

נחזור להסכם AUKUS: הנחת פרשנים בכל רחבי בעולם היא שהמטרה העיקרית היתה הרתעה. וושינגטון, לונדון וקנברה התכוונו להרתיע מפני השפעתה ההולכת וגוברת של סין באזור דרום הפסיפיק ובחלקים אחרים בעולם. 

ההסכם הוא מענה ישיר למאמצי סין בשנים האחרונות למודרניזציה של הצבא ושל היכולות הגרעיניות שלה, ובכך רואים אתגר ישיר לבירות המערב. סין מפתחת מטוס קרב חמקן, סין מפתחת יכולות סייבר גלויים ומוסתרים, ובמערב רואים בה תוקפת סייבר סדרתית. הצי הסיני גדל בערכים שמפחידים גנרלים אמריקניים.

מעניינות תגובות מדינות האוקיאנוס השקט להסכם AUKUS. יפן היא הקרובה ביותר לסין וזרועות המודיעין שלה הודיעו באחרונה שיש ידיעות שסין מתכוונת לפלוש לטייוואן. סין חומדת כמה איים שהם טריטוריה יפאנית. לכן טוקיו קידמה בברכה "הסכם לכינון אזור אינדו-פסיפי שיהיה פתוח וחופשי". אבל יפן לא מסתפקת בכך ומחזיקה צבא חזק, על פי המותר לה. 

סינגפור, הקטנטונת אך העשירה והאסטרטגית, מקיימת קשר צבאי הדוק עם אוסטרליה וצבאה מתאמן ביבשת האוסטרלית. סינגפור הודיעה שהא מקווה "שההסכם יהיה קונסטרוקטיבי וישמור על השלום והיציבות". אינדונזיה המוסלמית הגדולה "עוקבת בזהירות", "מודאגת ממרוץ חימוש" וקוראת לדיאלוג עם אוסטרליה.

איך אומרים ״הפסד״ בצרפתית? 

מי מרוויח מההסכם המשולש? החתומות על הסכם אחר הקרוי  FIVE EYES,  הסכם לחילופי  מודיעין בין אוסטרליה, בריטניה, ארה"ב, ניו זילנד וקנדה, הסכם שעשוי להיות שת"פ ל-AUKUS. 

עם הסתייגות אחת: ממשלת ניו זילנד איננה מתירה לנשק גרעיני ולצוללות בהנעה גרעינית להיכנס למימיה ולעגון בנמליה. עוד מרוויח גדול: בוריס ג'ונסון ובריטניה. אחרי הברקסיט הצליח ראש הממשלה להיות חלק מהסכם ששוב מציב את בריטניה במעמד של מעצמה עולמית, כמו שהיה פעם.

המפסידה הגדולה: צרפת. בארמון אליזה בפריס יכול הנשיא מקרון לזעום בחברת שגרירי ארצו בקנברה ובוושינגטון, שנקראו לשוב הביתה. ציניקנים כבר אמרו שהכל תכסיס אמריקני כדי למנוע מצרפת לייצר עבור אוסטרליה צוללות בהרבה מאוד כסף. למה שהמספנות האמריקניות והבריטיות, ואולי הגרמניות, לא ייהנו. 

וכך, ברשתות הקשר של צוללות AUKUS העתידיות ישוחחו ביניהם האדמירלים מתחת למים באנגלית טובה במבטאים אמריקני, בריטי ואוסטרלי, ולא בצרפתית.