התרגיל: ארה״ב ״גנבה״ לצרפת חוזה ענק למכר צוללות לאוסטרליה

מדובר בחוזה ענק בהיקף של כ-90 מיליארדי דולרים לרכש שמונה צוללות בהנעה גרעינית לאוסטרליה. העסקה עם ארה״ב ביטלה עסקה עם צרפת. בארמון המלוכה זועמים על הבית הלבן 

Brendan Smialowski/Pool via REUTERS

האם אוסטרליה ובריטניה נדבקו בתחושת החרדה של ג'ו ביידן מאימת סין? ההסכם המשולש שנחתם בסוף השבוע, בתום הכנות חשאיות בנות חודשים, מאפשר לשלוש המדינות, אוסטרליה, בריטניה וארה"ב, לשלוח צוללות גרעיניות אל ים סין הדרומית.

התגובות קשות: סין הביעה חשש ממרוץ נשק גרעיני ופגיעה ביציבות. צרפת נעלבה קשות: גם לא סיפרו לה, גם הפסידה חוזה ענק לייצור צוללות לאוסטרליה, וגם, בפעם הראשונה בהיסטוריה, החזירה לפריס את שגריריה בוושינגטון ובקנברה. 

בסוף השבוע נודע כי אוסטרליה הכריזה על שותפות צבאית עם בריטניה ועם ארה"ב, שתאפשר שיגור צוללות גרעיניות לניטור פעולות של סין בים סין הדרומי. על פי סוכנות הידיעות רויטרס והעיתון ניו יורק טיימס תקוות הסכם היא להגדיל נוכחות צבאית מערבית באזור ים סין הדרומית, והוא מהווה אתגר לדרישות הטריטוריאליות של סין באזור. התוצאה המעשית של ההסכם: סיורים ימיים של צוללות אוסטרליות בים סין הדרומית עד טייוואן.

אוסטרליה חשה עצמה מאויימת על ידי סין וכבר לפני שלושה חודשים החרימה את הוואיי, ענקית הטלקומוניקציה הסינית. בעזרת ההסכם מטילה אוסטרליה למעשה את יהבה על העוצמה הימית הצבאית האמריקנית. 

יחסי קנברה על בייג'ין התערערו באחרונה, וראש הממשלה סקוט מוריסון מקים השבוע שותפות נצחית עם בת בריתו הקרובה ביותר, ארה"ב. החשש מסין נובע גם ממקורות המודיעין היפניים שדיווחו באחרונה שיש ידיעות שסין מתכוונת לפלוש לטייוואן. 

פקידים אמריקניים הסבירו שעל פי ההסכם, אוסטרליה התחייבה לא לחמש את הצוללות הגרעיניות בנשק גרעיני, אלא לשאת רק נשק קונבנציונלי כמו טילי שיוט המשוגרים מצוללות, וגם זו למעשה נוכחות צבאית המשנה את מאזן הכוחות באזור. דובר ממשלת סין הודיע כי ההסכם עלול לפגוע בצורה רצינית בשלום באזורי וביציבות, לעודד מרוץ חימוש ולפגוע בהסכמים הבינלאומיים לפירוק נשק גרעיני.

התגובות הקשות ביותר להסכם המשולש באו מפאריס: צרפת החזירה את שגריריה משתי הבירות וושינגטון וקנברה. בוטלה עסקת ענק של 40 מיליארד דולר משנת 2016 בין אוסטרליה לקבוצת המספנות הצרפתית NAVAL לבניית צי של צוללות קונבנציונליות. במקום זה, על פי ההסכם המשולש, ייבנו שמונה צוללות בגרמניה בטכנולוגיות אמריקניות ובריטיות. 

שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן אמר ש"נוצר מצב חמור" והורה על החזרת  השגרירים להתייעצויות. דובר מחלקת המדינה בוושינגטון  נד פרייס אמר כי צרפת היא בת ברית חשובה וארה"ב תפעל בימים הקרובים לפתרון המשבר.

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן ניסה להרגיע ולפייס, אולם הנשיא מקרון, העושה בוושינגטון כאורח מכון מחקר, אמר שאין די בדברי ההרגעה של בלינקן אחרי שנודע שההכנות לחתימת ההסכם המשולש נמשכות חודשים, ולא נמסר דבר לצרפתים. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית