הכוכבים מסתדרים: יתרון לתעשייה אווירית בעסקת מכר לווין לויאטנם 

תעשייה אווירית חברה לאיירבוס שמתחרה מול תאלס על לווין ביון צבאי לויאטנם. הממשלה הצרפתית עדיין מנסה לחלק את העוגה בין הענקיות הצרפתיות בעסקה שאם תצא לפועל, תהיה שווה מאות מליוני דולרים  

בועז לוי, מנכ״ל תעשייה אווירית. צילום: תעשייה אווירית

פרסום של Intelligence Online טוען כי מנהיג וייטנאם נגוין פו טרונג, המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית במדינה, החליט להזמין לוויין תצפית צבאי ברזולוציה של עד 50 ס"מ מהתעשייה האווירית. 

ראש הממשלה החדש של וייטנאם פאם מין צ'ין, העומד בראש תכנית הרכש שוחח על העסקה בטלפון עם עמיתו נפתלי בנט ב- 12 ביולי. כך על פי הפרסום. ״לראשונה ביקר מין צ'ין בישראל בנוגע לעסקה ביולי 2019 כראש שירות המודיעין של וייטנאם״, נכתב בפרסום. 

תוכנית הלוויין של וייטנאם, המכונה VNREDSat-2, כוללת רכיבים צבאיים ואזרחיים כאחד. התחרות על החוזה הצבאי יצאה לדרך ברצינות בשנת 2018 בין לוקהיד מרטין, התעשייה האווירית וקונסורציום של קבוצת איירבוס וחברת הבת של תאלס. 

ממשלת צרפת ניסתה לגרום לאיירבוס להסכים לטיפול בחלק האזרחי של העסקה, ותאלס, בצבאי. עם זאת, איירבוס הלכה קדימה והציעה גרסה צבאית של לווין. ההצעה לא עמדה בדרישות הטכנולוגיות של ממשלת וייטנאם. 

״בינתיים, בשנים 2018 ו -2019, אשת העסקים המשפיעה Nguyen Thi Thanh Nhan, יו"ר קבוצת AIC, יצרה קשרים בין וייטנאם לישראל באמצעות חיה משל, נציגתה בתל אביב וסינגפור. התעשייה האווירית, שכבר מכרה מל"ט הרון להאנוי, הגישה הצעה רשמית. היא אמנם הייתה נחותה מבחינה טכנולוגית מתאלס, אך זכתה לתמיכה של ממשלת ישראל״, כותבים בפרסום. 

ראוי לציין כי העסקה טרם הושלמה וכסף טרם עבר לתעשייה אווירית. אם העסקה תצא לפועל, מדובר בלווין שעלותו מוערכת במאות מליוני דולרים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית