היסטוריה: זוהי המדינה הראשונה בעולם שאימצה את הביטקוין כמטבע רשמי

ביום שלישי השבוע נכנס הביטקוין לשימוש רשמי, לצד הדולר האמריקני, באל סלבדור הקטנה והענייה. הנשיא השנוי במחלוקת מבקש באופן זה לשפר את המצב הכלכלי במדינה. בינתיים, סובלת הרפורמה המהפכנית מחבלי לידה לא פשוטים

קופה שמקבלת רק תשלום בביטקוין בסניף של רשת סטארבקס בסן סלבדור, השבוע. צילום: REUTERS/Jose Cabezas

ביום שלישי השבוע הפכה אל סלבדור למדינה הראשונה בעולם שאימצה את הביטקוין כמטבע רשמי על פי חוק, לצד הדולר האמריקני, וכפי שניתן לצפות ממטבע שידוע בתנודתיות הרדיקלית שלו – חבלי הלידה עודם בעיצומם: מחאות אזרחים, תקלות טכנולוגיות, וגם צניחה בערך המטבע, שירד משווי של כ-52 אלף דולר ביום שני ל-46.5 אלף דולר למחרת. כל אלה גם הובילו לירידה בדירוג האשראי של אל סלבדור, על פי סוכנות מודי.

הרעיון לאמץ תשלום קריפטוגרפי היה של הנשיא נייב בוקלה, בן 40 סה״כ, איש עסקים לשעבר ש״שוחה״ בעולם הדיגיטלי, הזוכה מחד לפופולריות עצומה בשל מדיניות היד הקשה שהוא נוקט נגד הפשיעה והאלימות במדינה הענייה, ומאידך גם סופג ביקורת על שחיתות וסממנים של אוטוריטריות שמערערים את הדמוקרטיה השברירית בה. בוקלה טוען, כי אפשרות התשלום החדשה תסייע לחסוך כ-400 מיליון דולר בשנה בעמלות על העברת כספים (סלבדורים רבים עובדים במדינות אחרות, בעיקר בארה״ב, ושולחים כסף הביתה), תגדיל את ההשקעות הזרות במדינה, ותאפשר גישה לשירותים פיננסיים לאנשים ללא חשבון בנק, המהווים כ-70% מאוכלוסיית המדינה.

למרבית תושבי המדינה אין גישה לאינטרנט

כהכנה לדרך התשלום החדשה, השיקה הממשלה הסלבדורית ארנק דיגיטלי בשם ״׳צ׳יבו״ (Chivo), סלנג מקומי ל״מגניב״. הממשלה גם רכשה כ-28 מיליון דולר בביטקוין בימים שני ושלישי  (550 ביטקוין), והבטיחה לכל אזרח שיוריד את אפליקציית הארנק את המקבילה של 30 דולר במטבע הדיגיטלי. אך התקלה הראשונה לא איחרה לבוא כאשר זמן קצר לאחר שנכנס החוק לתוקף, בחצות הלילה של ה-7 בספטמבר, כאשר התברר כי אפליקציית הארנק אינה זמינה בחנויות המקוונות השונות, כולל אלו של אפל ו-ואווי. בהמשך קרסה האפליקציה בשל הורדה מסיבית, ונותקה מהרשת למספר שעות עד שתוקנה. 

התקלות תוקנו אמנם, אבל הבעיות לא מסתכמות כאן: ראשית, לא ברור איך בדיוק תתבצע הגישה למטבע הלאומי החדש, עבור מרבית האוכלוסייה. על פי מחקר של מיקרוסופט והבנק הבין-אמריקני לפיתוח משנת 2020, רק 45% מהסלבדורים נהנים מחיבור לאינטרנט, ובאזורים כפריים – רק כ-10% מהם. לרבים נוספים אין אינטרנט יציב אלא רק חיבורים נקודתיים, והחששות כבדים.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת שכאלף אזרחים קיימו מחאות בבירה סן סלבדור ביום שלישי, שרפו צמיגים והבעירו זיקוקים מול בית המשפט העליון, זאת בנוסף להפגנות שהתקיימו מאז אישור החוק. על פי סקר של אוניברסיטת פרנסיסקו גאווידיה בסן סלבדור, פחות מ-20% מהתושבים מרוצים מהרפורמה, וכ-50% מהנשאלים השיבו שאינם יודעים דבר על ביטקוין.

יתר על כן, רבים חוששים מכך שאימוץ הביטקוין יהווה זרז לעסקאות בלתי חוקיות ויחריף את חוסר היציבות הפיננסית במדינה. אל סלבדור מנהלת דיונים עם קרן המטבע הבינלאומי (IMF) לקבלת סיוע של כמיליארד דולר, אך המצב החדש עלול לפגום בסיכוייה שכן ה-IMF אינו תומך בשינוי זה. ביוני האחרון, לאחר שהתקבל החוק בפרלמנט הסלבדורי, ציין דובר הקרן כי המצב ״מעורר דאגות מאקרו-כלכליות ומשפטיות״. גם הבנק העולמי סירב לסייע למדינה ליישם את רפורמת הביטקוין, בשל חששות מהיעדר שקיפות וכן התנגדות לנזק הסביבתי הנגרם מהאנרגיה הרבה הדרושה לכריית ביטקוין. 

בינתיים, הרשתות החברתיות מתמלאות בתמונות של כספומטים של צ׳יבו וברכישות ברשתות מוכרות, דוגמת סטארבקס ומקדונלדס, שמשולמות בביטקוין. גם הנשיא בוקלה לא מפסיק לצייץ בטוויטר, שם הוא מקדם את הרפורמה על ידי הצפת העמוד שלו (2.8 מיליון עוקבים) בסרטונים של לקוחות מאושרים ובשיתוף כתבות מפרגנות מהעולם, מעדכן על כל צעד ושעל בהתקדמות ובכוונונים הטכניים, ואף מזמין את עוקביו לכתוב לו ישירות על כל תקלה או בעיה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית