״המסק"ר טס מעל הראש ומקבל זמן קשר עם המ"פ למטה כדי לסגור ביחד מעגלי ירי"

דן ארקין בראיון עם מפקד צוות בקורס מ"פ-מג"ד: ״כך משפרים את השילוביות הבין-זרועית ומגיעים לידי יעילות מבצעית בשדה הקרב. המטרה העיקרית היא סגירת מעגלי אש בלו"ז קצר״

תמונה מתוך הקורס. צילום: דובר צה״ל

מפקד פלוגה בחטיבת חי"ר יכול לדבר עם טייס מטוס קרב בעת פעילות מבצעית? מ"פ יכול להפעיל מסק"ר בשדה הקרב? היום זו מציאות בעידן הקישוריות והשילוביות. ירוקים וכחולים משתפים פעולה, יבשה ואוויר חד הם. אבל צריך ללמוד כיצד עושים זאת. שת"פ קרקע-אוויר היא תורה שיש ללמדה.

מקום טוב ללמוד את התורה הוא קורס מ"פ-מג"ד המתקיים שלוש פעמים בשנה, נמשך שלושה וחצי חודשים עמוסים, וחניכיו הם קצינים וקצינות מכל החילות שמילאו תפקידים שונים ביחידות זרוע היבשה ועתה הם בדרך לתפקיד המ"פ.

מפקד צוות בקורס הבכיר, אל"מ גידי כפיראל הוא גם מח"ט חטיבת מילואים 679 באוגדה 210 ברמת הגולן. בשיחה עם ישראל דפנס מסביר אל"מ גידי כפיראל את הרכב הקורס, שמפקדו הוא תא"ל גל שוחמי: "חניכי קורס מ"פ-מג"ד באים מכל חילות היבשה, שריון, הנדסה, איסוף קרבי ולוגיסטיקה.

״תכני הקורס הם מקצועיים, מנהיגותיים, לומדים תורת לחימה, צורות שונות של קרב, כל זה בכיתה במחצית הראשונה של הקורס. ואילו המחצית השנייה מוקדשת לסדרת תרגילים בשדה, כאשר חיל האוויר מחבר בין השלב התיאורטי לשלב המעשי".

בתרגיל בשדה, מפקד כל חניך על פלוגת לוחמים במסגרת תרגיל גדודי, מפעילים אש, התרגיל מתבצע ביום ובלילה, ונושא האוויר שהוא חדש יחסית זוכה לקדימות וחשיבות רבה. אל"מ כפיראל: "בכל צוות בקורס יש איש צוות אוויר, וממנו לומדים את השפה המשותפת בין אנשי היבשה לאנשי האוויר.

״כך משפרים את השילוביות הבין-זרועית ומגיעים לידי יעילות מבצעית בשדה הקרב. המטרה העיקרית היא סגירת מעגלי אש בלו"ז קצר, כי זה מה שצה"ל דור דורש היום ממפקדי פלוגות וגדודים. אני מדגיש כי זו כשירות נדרשת מן הקצין – לדעת לסגור מעגל".

מה כולל השת"פ בין חניכי קורס מ"פ-מג"ד לבין מסק"רים ומסוקי 'ינשוף'? לומדים ומתרגלים איך מסוק יכול לסייע לפלוגה בקרב. צוות של מסוק נהנה מזוויות ירי שלוחמי פלוגה על הקרקע לא יוכלו להגיע אליהן, ובכך הוא  מסייע לכוח המתמרן.

דוגמה: כוח קרקעי ניצב בקרב מול מבנה, מפקד הפלוגה ולוחמיו אינם יכולים לראות מה מסתתר מאחורי המבנה, אבל צוות המסוק, או רחפנים, רואים. אל"מ כפיראל: "יותר מזה, מפקד הפלוגה יכול להיעזר במטוס קרב שהוא בעל יכולות התקפיות עצומות. וכן, המ"פ יכול לדבר עם טייס הקרב או עם טייס מסק"ר. זו המשמעות האמיתית והמעשית בשדה של שילוביות וקישוריות".

בתרגילים בקורס מעמידים מסוק 'ינשוף' לרשות כל צוות כדי לתרגל את השת"פ גם בשדה, בשטח אורבני וגם תוך כדי דילוג ממקום למקום, לפי הצרכים המבצעיים. "המסק"ר טס מעל הראש ומקבל זמן קשר עם המ"פ למטה כדי לסגור ביחד מעגלי ירי", אומר מפקד הצוות. החניכים מתנסים בהנחתה ובמתן הוראות לצוות המסוק (מסע״ר) לפינוי נפגעים או להובלה מוסקת של ציוד. 

רחפנים נכנסים היום במהירות לתווך המבצעי של כוחות היבשה. המטרה היא שלכל פלוגה יהיו רחפנים לשימוש מיידי ורציף של הכוח המתמרן. מפקד הצוות אל"מ גידי מציין כי יש היום תהליך של הצטיידות ברחפנים פלוגתיים, שיסייעו באיסוף מודיעין, ביצירת תמונת מצב, מצב האוייב ושיפור הבנת שדה הקרב הרב-ממדי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית