הכרה עולמית: הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור זכתה בפרס על חקירת הלבנת כספי הימורים

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור חשפה פרשיית הלבנת כספי הימורים בלתי חוקיים בהיקף של עשרות מיליוני ש"ח. על פי ההערכות, על היקף של 10-15 מיליארד ש״ח בשנה

הכרה עולמית: הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור זכתה בפרס על חקירת הלבנת כספי הימורים

מאת Rashla - נוצר על ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=101192294

הרשות זכתה בתחרות השנתית היוקרתית שמקיימת קבוצת ה"אגמונט" (Egmont Group of Financial Intelligence Units), ארגון הגג הבינלאומי של הרשויות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור בו חברות כ-167 מדינות.

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור חשפה פרשיית הלבנת כספי הימורים בלתי חוקיים בהיקף של עשרות מיליוני ש"ח באמצעות מתווה מורכב ומתוחכם של פעולות פיננסיות, לרבות פעילות של מסחר לגיטימי לכאורה באינטרנט ושימוש בבלדרים ואנשי קש רבים.

החקירה שהוצגה על ידי הרשות זכתה במקום הראשון מבין 24 חקירות שעמדו בתנאי הסף לתחרות ושהוגשו ע"י המדינות השונות, בתחומים מגוונים שכללו: פרשיות מלביני הון מקצועיים, ארגוני פשיעה, שחיתות, טרור, סחר בבני אדם, הונאות, קריפטו ונדל"ן. מכלל המועמדויות שהוגשו לתחרות, עלו לגמר תיקי החקירה של ישראל, איטליה והונגריה, וישראל גרפה כאמור את המקום הראשון.

הפרס שהוענק לרשות הינו על חשיפת פעילות הלבנת הון בינלאומית מתוחכמת של כספי הימורים מקוונים בלתי חוקיים, וזאת על בסיס מידע שדווח לה מהגופים הפיננסיים בישראל, ותוך שימוש בכלי איתור מתקדמים ובמודיעין פיננסי מגוון ממקורות רבים ושונים במשק הישראלי והודות לשיתוף פעולה מקומי בין גופי האכיפה ושיתוף פעולה בינלאומי משמעותי.

בתיק זה נחשפה הלבנת כספי הימורים בלתי חוקיים במגוון דרכים, לרבות שימוש באתרי סחר מקוונים, אמצעי תשלום מתקדמים וארנקים אלקטרונים, נכסים וירטואלים (קריפטו), בלדרים, מזומן, שימוש ב"קופים", חברות ואנשי קש ובשיטות מתוחכמות אחרות והכל על מנת לנסות להסוות את הפעילות הבלתי חוקית.

חקירת הפרשה החלה ברשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים, אשר פעלה על מנת לאתר באופן יזום פרשיות הלבנת הון בתחום ההימורים הבלתי חוקיים באינטרנט, תחום שהוגדר בהערכת הסיכונים של ישראל כתחום בסיכון וכמחולל פשיעה. שוק ההימורים הבלתי חוקיים עומד, על פי ההערכות, על היקף של 10-15 מיליארד ש״ח בשנה.

במסגרת החקירה הכלכלית לאיתור הפרשייה זיהתה הרשות דפוסי פעילות ואינדיקציות מחשידות לפעילות הלבנת הון בהיקפים של עשרות מיליוני ש"ח במתווה מורכב ומתוחכם שנעשה ניסיון להסוותו בדרכים שונות, לרבות כפעילות מסחר לגיטימית באינטרנט ותוך שימוש בבלדרים, "קופים" ואנשי קש רבים.

הרשות ניתחה מידע פיננסי נרחב ממקורות מדווחים רבים ומגוונים במשק הישראלי, שכללו דיווחים מבנקים, חברות כרטיסי אשראי, נותני שירותים פיננסים בתחום ההעברות הבינלאומיות ובתחום הנכסים הווירטואלים (קריפטו), מבנק הדואר, ועוד.

עבודה מקצועית ממוקדת של צוות הרשות אפשרה "לחבר את הפאזל" ולחשוף את מתווה הלבנת ההון של כספי הימורים בלתי חוקיים, וזאת למרות שמדובר היה בפעילות שחלקה בוצע בסכומים נמוכים שנמהלו בפעילות לגיטימית של מסחר באינטרנט שאותה היה קשה יחסית לאתר.

לאחר שזיהתה את החשדות לביצוע העבירות, הציפה הרשות את המידע הרלוונטי למשטרת ישראל, וזו פתחה בחקירה משולבת בשיתוף פעולה הדוק עם כלל גופי האכיפה. הפרשייה נחקרה במסגרת פעילותו של כח משימה ייעודי למאבק בפעילות הימורים בלתי חוקיים באינטרנט, אשר כולל את חוקרי להב 433 ממשטרת ישראל, יחידת יהלום ברשות המיסים, המחלקה הכלכלית והמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, יחידת החילוט באפוטרופוס הכללי, וכן הרשות לאיסור הלבנת הון.

בפרשה זו בוצעו גם שיתופי פעולה בין-לאומיים משמעותיים עם רשויות לאיסור הלבנת הון מקבילות בעולם ועם גופי אכיפה במדינות שונות, אשר כללו החלפת מידע פיננסי מודיעיני ואף שימוש במנגנון חדשני של הקפאת כספי העבירה בחו"ל ע"י הרשויות המקבילות לרשות לאיסור הלבנת הון, וזאת במקביל לביצוע החקירה בישראל.

החקירה התבססה על המודיעין הפיננסי שסיפקה הרשות ותוך שימוש בכלי התחקור והטכנולוגיה המתקדמים שברשותה, החל מהשלב הסמוי ועד לביצוע המעצרים, הקפאת ותפיסת נכסים בארץ ובעולם. במסגרת הפרשייה אותר היקף עבירות והלבנת כספים בסך של כ-30 מיליון ש"ח, נתפסו עד כה נכסים בהיקף של מיליוני ש"ח, נעצרו ונחקרו עשרות גורמים וכן הוגשו בקשות לעזרה משפטית לכ-6 מדינות.

לאחר השלמת החקירה, קיימה הרשות "מפגש זרקור" עם גופים מדווחים מהסקטור הפיננסי, במסגרת יוזמת ה-Public-Private Partnership (PPP) לשיתוף ידע ותובנות עם הסקטור הפרטי, במסגרתו חלקה הרשות עם הגורמים המדווחים באופן מסווג את עיקרי הפעילות העבריינית שנחשפה, וזאת במטרה להיטיב את היכרות הגופים הפיננסיים המדווחים לרשות עם דפוסי הפעילות בתחום ולסייע לשפר את יכולתם לזהות ולהציף לרשות מקרים דומים בעתיד.

מדובר כאמור בחקירה אסטרטגית שבוצעה כחלק מהמאבק הלאומי כנגד תופעת ההימורים הבלתי חוקיים, בעיקר לאור המאמצים המושקעים על ידי הרשויות בטיפול ומיגור התופעה אשר מאופיינת בדרך כלל בעבריינים רצידיוויסטים ובקצב גידול מהיר בכמות האתרים המקוונים הפירטיים שנפתחים בכל עת.

סגן רה״מ ושר המשפטים גדעון סער: ״זכיית הרשות לאיסור הלבנת הון בפרס החקירה הכלכלית הטובה בעולם הינה הישג משמעותי למדינת ישראל, ומעידה הן על יכולותיה הגבוהות של הרשות והן על מארג שיתופי הפעולה המוצלחים בין מכלול גופי האכיפה בישראל ויכולתה להתמודד באפקטיביות עם תופעות פשיעה והלבנת הון מתוחכמות.״

מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד ערן דוידי: ״אני מברך את הרשות על זכייתה בפרס המרשים וייצוגה החשוב של ישראל בזירה הבינלאומית. הזכייה במקום הראשון בעולם מעידה על המצוינות המקצועית של הרשות, הצטיינות שהינה אור לרגלי הרשות ואשר מובילה את הפעילות הלאומית בתחום במגוון דרכים מקצועיות ויצירתיות.״ 

ראשת הרשות, ד"ר שלומית ווגמן-רטנר: "הזכייה בתחרות מדגישה את יכולותיה הגבוהות של הרשות לאיסור הלבנת הון לזהות ולהציף פרשיות בתחומי מיקוד לאומיים, ואת שיתופי הפעולה המצויינים עם משטרת ישראל, רשות המסים והפרקליטות, אשר בזכותם מצליחה ישראל להגיע להישגים דרמטיים במאבק בפשיעה הכלכלית.״

אולי יעניין אותך גם