Silib הישראלית מגייסת - מגדילה טווח נסיעה של רכבים חשמליים

Silib, מפתחת טכנולוגיה המבוססת על סיליקון נקי, תוך שמירה על נפח קטן שמונע מהסוללה להתנפח

צילום: יוני רייף

אחד החסמים המרכזיים להגדלת נתח השוק של רכבים חשמליים נעוץ בביצועי סוללות הרכב. קבוצת פרופסורים מאוניברסיטת תל אביב הוכיחה אפשרות להגדלת קיבולת הסוללה ב- 40% וכך לאפשר את הגדלת טווח הנסיעה. כעת נחשף סטארטאפ חדש בשם Silib, שבנה מוצר מסחרי על בסיס הטכנולוגיה שפותחה באקדמיה ועברה את שלב הוכחת ההיתכנות.

סיליב הוקמה בסוף 2020 על ידי דר' ארנון בלום, חוקר ויזם מנוסה בתחום הסוללות, המשמש כמנכ"ל. המיזם גייס 3 מיליון דולר מהמשקיעים קרן Mobilion Ventures הממוקדת בתחום האוטומוטיב בה מושקעים התאגידים: BorgWarner, Nexus Automotive International, Mitsubishi Corporate. מרשות החדשנות וקפיטל נייצ'ר.

כדי להבין את פרצת הדרך צריך הסבר קצר על סוללות הליתיום יון. האתגר בתחום הוא העלאת קיבולת האנרגיה של הסוללה, אבל תוך כדי שמירה על נפח פיזי קטן של הסוללה. לכן התעשייה מחפשת אחר חומרים יעילים למשימה ואחד החומרים הללו הוא יסוד הסיליקון. הבעיה שנותרה היא שבזמן הטענת הסיליקון הוא מגדיל את נפחו, כתוצאה מכך הסוללה מתנפחת ומאבדת במהירות רבה מאוד את הקיבולת שלה.

כאן נכנסת לתמונה Silib, שמפתחת טכנולוגיה המבוססת על סיליקון נקי, תוך שמירה על נפח קטן שמונע מהסוללה להתנפח. זאת בזכות המדע שפותח באונ' ת"א על ידי פרופ' עמנואל פלד, פרופ' פרננדו פטולסקי ופרופ' דינה גולודניצקי. הפיתוח הטכנולוגי שבבסיס פעילות החברה מאפשר את הגדלת קיבול הסוללות ליתיום יון בעד 40%, זאת ללא שינוי בגודל הסוללה.

המשמעות היא השגת טווח נסיעה ארוך יותר ברכב חשמלי ללא הגדלת נפח הסוללות, או זמן פעולה ארוך יותר של מכשירי אלקטרוניקה שונים הנתמכים על סוללות. לדברי דר' ארנון בלום, מנכ"ל Silib: "הפיתוח שלנו הוא חלק ממכלול הסוללה, סיליב אינה מתכוונת להיות יצרן סוללות, מאחר וייצור סוללות הינה התמחות הקיימת כבר בחברות רבות ודורשת סכומי עתק. בכוונת החברה להיות יצרן של רכיבי הסוללות או לתת רישיונות לייצורם. אנחנו מקפידים לשמור את תהליך הייצור זול ופשוט."

לדברי אבי פלדמן, שותף מנהל בקרן Mobilion אשר הובילה את ההשקעה בחברה: "עולם הרכב החשמלי עבר את המהפכה הראשונה שהיא הוזלת מחירי סוללות הליתיום, ובכך התאפשר לרכב החשמלי להפוך לתחרותי מבחינה כלכלית מול רכבים מבוססי מנוע בעירה פנימית. בעשור שחלף המחיר הוזל בממוצע מ-1,500 דולר לקוט"ש ל-150 דולר והמחיר אף ימשיך לרדת לאור ההגדלה המשמעותית של כושר הייצור העולמי.

״עכשיו אנו בעיצומה של המהפכה השנייה בעולם הרכב החשמלי, שהיא יצור סוללות בעלות קיבולת גבוהה יותר שתאפשר את הגדלת כמות האנרגיה החשמלית בכל רכב ותגדיל בצורה משמעותית את טווח הנסיעה. בנוסף, החדשנות של סיליב תאפשר להפחית מהמשקל העצמי של הרכב ולהגדיל את המרחב המוקצה לנוסעים. מוביליון תמשיך להשקיע בטכנולוגיות פורצות דרך בעולמות התחבורה החכמה עם מיקוד ברור בהנעה חשמלית של כלי רכב."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית