פגישת בנט-ביידן: ״איראן לא תפתח נשק גרעיני״

נפתלי בנט, ראש ממשלת ישראל נפגש עם ג׳ו ביידן, נשיא ארה״ב. אחד הנושאים העיקריים, כצפוי, היה הגרעין האיראני. האישים השמיעו אותן הכרזות מוכרות בנושא. בינתיים בארה״ב מצפים מאיראן לשוב למו״מ 

סטילס: אבי אוחיון /לע"מ

"הנשיא ביידן ואנוכי נחושים שלא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. אני שמח ששנינו מסכימים על כך. הצוותים שלנו יעבדו על כך בימים, בשבועות ובחודשים הבאים כדי לפתח ערוצי שת"פ. עלי להדגיש שאין הרבה זמן. הנושא דחוף, ואין להסיטו הצידה", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט בתדרוך לכתבים אחרי פגישתו מעם הנשיא ביידן ביום ששי בבית הלבן.

ביידו צייץ אחרי הפגישה: "הידקנו את השותפות בין עמינו והדגשנו את המחויבות האיתנה של ארה"ב לביטחונה של ישראל". הנשיא אמר לראש הממשלה שהוא נוקט ב"דיפלומטיה תחילה" לבלימת הנשק הגרעיני, אך אם הדיפלומטיה תיכשל, הנשיא יהיה מוכן לשקול אופציות אחרות שלא פורטו."  (OTHR OPTIONS). 

סוכנות רויטרס מדווחת כי שני המנהיגים עסקו בנושא האיראני שעליו יש חילוקי דעות, אך שניהם ניסו להתעלם פומבית מחילוקי הדעות והבדלי ההשקפות. "דנו במחויבות שלנו להבטיח שאיראן לא תפתח נשק גרעיני", אמר ביידן לבנט, ולפי סוכנויות הידיעות מוושינגטון  בשיחה הפרטית לחץ בנט על ביידן להקשיח את גישתו כלפי טהרן, ולא להמשיך בשיחות הגרעין.

"שמחתי לשמוע את דבריך הברורים שאיראן לעולם לא תחזיק נשק גרעיני", אמר בנט לביידן ", והדגשת שאם הדיפלומטיה לא תצלח, יש אופציות אחרות". 

כתבי רויטרס בוושינגטון מדגישים כי בנט הקפיד להתרחק מ"הסגנון הלוחמני הציבורי" של בנימין נתניהו ולדון בחילוקי דעות בדלתיים סגורות. אך בנושא האיראני בנט נחוש בדיוק כמו נתניהו למנוע נשק גרעיני מטהרן. הוא אמר לכתבים שישראל פיתחה "אסטרטגיה כוללת" להרחקת איראן מנשק גרעיני והפסקת תוקפנותה האזורית.

בראשית דבריו לנשיא בחדר הסגלגל הביע בנט בשם אזרחי ישראל תנחומים וצעד על אובדן חיי אדם של אמריקנים בקבול, "שינוחו בשלום על משכבם". בנט הודה לנשיא על "שעמדת לצדנו כשאלפי טילים נורו על ערי ויישובי ישראל. זה הזמן שבו חברות נמדדת".

ראש הממשלה הדגיש שהוא בא לנשיא ארה"ב "עם רוח חדשה, רוח של רצון טוב, רוח של תקווה, רוח של הוגנות וכנות, רוח של אחדות ורב-מפלגתיות, של אנשים בעלי דעות פוליטיות שונות מן היסוד, אפילו הפוכות, אך חולקים תשוקה עמוקה לבנות לישראל עתיד טוב יותר".

בנט מנה את "תושבי שכונתנו": "השכונה הקשה ביותר בעולם. יש לנו את דאעש בגבולנו הדרומי, את חיזבאללה בגבול הצפון, את הג'יהאד המוסלמי, חמאס, מיליציות איראניות ואחרים שמקיפים אותנו, וכולם רוצים להרוג אותנו. ישראל חייבת להישאר חזקה בהרבה מכל אויבינו. ולכן אני מבקש להודות לך על הסיוע בחיזוק היתרון האסטרטגי של ישראל".

בנט הדגיש ש"הנושא העיקרי שלנו היום הוא המרוץ של איראן לנשק גרעיני. בזמן שנו יושבים כאן איראנים מסובבים את הצנטריפוגות בנתנז ובפורדו. אנחנו חייבים לעצור אותם, ושנינו מסכימים על כך. לשם כך פיתחנו אסטרטגיה שנדבר עליה, עם שתי מטרות: לעצור את התוקפנות  האזורית של איראן ולוודא לצמיתות שלאיראן לעולם לא תהיה היכולת לייצר נשק גרעיני".

ראש הממשלה הזכיר את הקורונה ודיווח לנשיא ביידן "שסיפקנו כמעט שני מיליון חיסונים לאזרחים". בסיום דבריו אמר נפתלי בנט לג'ו ביידן: "היום אתה ואני נכתוב פרק נוסף בסיפור היפה על מערכת היחסים בין שתי האומות שלנו, ארצכם והמדינה היהודית-דמוקרטית, שתיהן מייצגות מגדלור בעולם סוער במיוחד".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית