״הבעיות סביב כביש 55 בשומרון יתפוצצו לנו בפנים״  

למרות הפקעת השטחים לטובת הרחבת מקטע בכביש, מסביר שי רוזנצוויג, ראש מועצת אלפי מנשה, כי בטווח המיידי - המדינה מעלימה עין. ״מחכים לאסון״, אומר רוזנצוויג

״הבעיות סביב כביש 55 בשומרון יתפוצצו לנו בפנים״  

מימין: אלון שוסטר ושי רוזנצוויג. צילום: דוברות סגן שר הביטחון 

בימים האחרונים הגיע סגן שר הביטחון ח״כ אלון שוסטר למפגש עם ראש המועצה המקומית אלפי מנשה, שי רוזנצוויג ומנכ״ל המועצה המקומית קרני שומרון מאיר ארונוביץ בנושא התעבורה בכביש 55 הסמוך לקו התפר. המפגש התמקד בסיור במרחב הגדר הסמוך למועצת אלפי מנשה.

הביקור של שוסטר אינו ההתחלה בניסיון, עד כה כושל, של ממשלות ישראל בעשור האחרון, לטפל בבעיות סביב כביש 55 בשומרון. מדובר בכביש מרכזי המתחיל באזור כפר סבא בחיבור עם כביש 40 ומגיע עד היישוב קדומים (הצטלבות עם כביש 60). זהו ציר מרכזי המאפשר תנועת רכבים ממערב למזרח בשומרון.  

הכביש, כיום, אינו מותאם לצרכי האוכלוסיה. מדובר בכביש צר, חד כיווני, עם נתיב לכל כיוון, המשרת המוני כלי רכב. בפועל? פקקים, תאונות והרבה תלונות של התושבים. בנוסף לבעיות התחבורה (בטיחות) ישנה גם בעיה ביטחונית. על פי שי רוזנצוויג, ראש מועצת אלפי מנשה, מדובר ב״פצצה מתקתקת״. רוזנצוויג הוסמך על ידי הקולגות שלו ממועצות שכנות לטפל באתגרים הנוגעים לכביש 55. 

״בהיבט תחבורה, זה כביש צר עם עומסי תנועה מהבאים מהשומרון מערבה והפוך״, מסביר רוזנצוויג בראיון לישראל דיפנס. ״פקקים, עומסים, תאונות. בעבר שוריין תקציב עבור הרחבת כביש 55. עם זאת, בעקבות חילופי ממשלות רבים, עד שאין תקציב ממשלה, לא ברור כמה יאשרו בסוף. בעבר שוריינו 250 מליוני ש״ח.  

״לצד הכסף, הייתה גם משוכה משפטית שלשמחתי נפתרה היום (ד). אושרה הפקעת 68 דונמים לטובת הרחבת מקטע בכביש (הכפלת קטע הכביש השני – מאלפי מנשה עד כביש 444 - ״ציר המשתלות״). על פי פרסום של העיתונאית הגר שיזף, ״בעקבות התנגדויות שהגישו בעלי המשתלות באזור, צומצמה ההפקעה מ-88 ל-68 דונמים. זאת, לאחר הליך משפטי ארוך ודיון לפני כשנה במועצת התכנון העליונה של המינהל האזרחי.״  

על כסף, בטיחות ומשפט דיברנו, נשאר הביטחון. ובכן, על פי רוזנצוויג, הכביש מהווה גם סיכון ביטחוני. הסיבה לכך היא פרצות בגדר ההפרדה שממשלת ישראל מעלימה מהן עין בכוונה תחילה. בשנה וחצי האחרונות, מאז תחילת הקורונה, הפלסטינים סגרו את המעברים הרשמיים והפועלים הפלסטינים עוברים את הגדר, חוצים את הכביש ולוקחים אוטובוס למקום העבודה בישראל. 

״הסתננות הפלסטינים שלא דרך מעברים רשמיים היא סיכון ביטחוני גם לנוסעים בכביש. זה יכול להיות פועל תמים או מחבל, אין לדעת״, מסביר רוזנצוויג. ״יתרה מכך, אם תתרחש תאונת דרכים שבה, חס וחלילה, וידרס ילד או אשה בהריון פלסטינים, זה יכול להצית את כל יו״ש. צריך להבין, מדובר ב׳מערב פרוע׳. אנשים חוצים את הכביש באופן אקראי, גם בשעות בהן יש חושך או ראות לקויה. אין אף גורם שמכוון אותם.   

״בעתיד,  כאשר יהיה כביש רחב יותר, עם מפרידי נתיבים, יהיה יותר קשה לחצות. תדמיין לחצות את נתיבי איילון ברגל - לא פשוט. אבל צריך פתרון מיידי, לטווח הקצר. הממשלה צריכה להחליט. אם רוצים להעלים עין מהסתתנות דרך גדר ההפרדה - שיביאו לכאן משטרה שתעשה סדר בהיבט בטיחותי. לפחות זה יהיה בלאגן מסודר. 

״אם רוצים לטפל בהסתננות, שיתנו לצבא לעשות זאת. כיום הצבא עם ידיים קשורות. זו שאלה לפוליטיקאים, לא לקצינים בשטח. הרי ברור שאם יקרה אסון בכביש, ימצאו פתרון מיידי. אז למה צריך לחכות לאסון? המטרה שלי כראש מועצה היא להביא לכאן את כל הקבינט הביטחוני. שיבואו לראות בעיניים את המציאות שלנו ויבינו את הסיכונים.״ 

בביקורו, אמר סגן שר הביטחון שוסטר: ״בקריאת ראש המועצה, הגעתי היום לשטח וללמוד מקרוב את המורכבות התעבורתית והביטחונית הקיימת באזור. המשימה שלנו היא לשפר את הבטיחות בדרכים ואת זרימת התנועה ולהגיע למציאת פיתרון מתאים במציאות מורכבת״.