פרשנות | מודיעין מדויק באיראן? שר הביטחון עוסק בהנחות והשערות

ראש הממשלה טס לבית הלבן ובמקביל שר הביטחון מכנס עשרות שגרירים ומאשים את איראן - שניהם מנסים לגרום לארה״ב להחליף את ההסכם עם איראן בחלופה קינטית. עם זאת, העולם לא צפוי לצאת למלחמה באיראן על בסיס הנחות והשערות

צילום תמונות: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

בזמן שראש הממשלה בארה״ב לקראת ביקור עם צמרת הבית הלבן, שר הביטחון מפזר הנחות מודיעניות ללא הוכחות לגבי מעורבות איראן בתקיפת המרסר סטריט. במסגרת תדרוך ללמעלה מ-60 שגרירים זרים בנושא המצב הביטחוני, אמר גנץ כי ״לפי הערכות שיש בידי ישראל, התקיפה של המרסר סטריט נעשתה מאדמת איראן, ויש להניח כי הדבר נעשה באישור המנהיג העליון."

הערכות. הנחות. זה יש לכולם. איפה ההוכחות המודיעניות? הרי יש כאן האשמה של מדינה בפעילות צבאית מלחמתית כלפי כלי שיט אזרחי. פעולה שייתכנו לה השלכות פיננסיות או אף קינטיות. הבעיה שעם הנחות והערכות קשה לשכנע את העולם בצדקתך. לעומת זאת, אם יש לך הוכחות, לא יהיו שאלות. בעיקר אם המטרה היא לגרום לעולם לצאת למלחמה באיראן. "Plan B" - לדברי גנץ. 
 
במסגרת התדרוך אמר שר הביטחון: "לאיראן יש כוונה להשמיד את ישראל, והיא עובדת בכדי שיהיו לה את האמצעים לעשות זאת. בנוסף, היא פועלת דרך שלוחותיה בעיראק, תימן, סוריה, לבנון ועזה, משתמשת בכטב"מים וטילים מדויקים, פועלת נגד אוניות מסחר בים ואף תוקפת בסייבר ברחבי העולם.״ 

גנץ הציג את העלייה בתקציב הביטחון האיראני שיותר מהכפיל את עצמו בתוך חמש שנים מ-22 מיליארד דולר, ל-49 מיליארד דולר (לפי ערך ריאלי של מטבע הריאל). גנץ אמר, כי לישראל אין סכסוך עם העם האיראני, אלא עם המשטר האיראני וכי הוא מוטרד מהעובדה שנציגים של הקהילה הבינלאומית הגיעו להשבעת ראיסי, "התליין מטהרן".

אשרי המאמין: אופציה ישראלית

גנץ הדגיש, כי: "איראן נמצאת במרחק חודשיים מצבירת החומר הדרוש לפצצה גרעינית. איננו יודעים אם המשטר האיראני נכון להגיע להסכם ולחזור לשולחן המשא ומתן והעולם חייב לבנות לעצמו "Plan B" ולעצור את ההתקדמות שלה כבר עכשיו. לנו בישראל יש את האפשרויות שלנו, ידענו להשתמש באמצעים שבידינו בעבר, ואני לא פוסל שנצטרך להשתמש בהם בעתיד. אבל איראן היא קודם כל אתגר לעולם שצריך להתאחד ולפעול."

בנושא לבנון אמר גנץ כי: "באלפי בתים ישנם מחסני טילים, בלב ליבה של אוכלוסייה אזרחית. איראן וחיזבאללה מנצלות את המצב ההומניטרי בלבנון, ומונעות הקמת ממשלה יציבה. גנץ ציין, כי הציע ללבנון סיוע שלוש פעמים, כולל באופן ישיר דרך ארגונים בינלאומיים לבתי החולים, וכי ישראל נכונה לאפשר סיוע של מדינות העולם משטחה."

בנוגע לפלסטינים, ציין שר הביטחון, כי: "הרשות הפלסטינית והנהגתה הם הגורם המייצג של הפלסטינים באזור, ואנחנו פועלים לחיזוק הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון: אנחנו מאשרים בנייה, הרחבנו את היתרי התעסוקה ובטווח הרחוק אנחנו צריכים לקדם פרויקטים תשתיתיים משמעותיים לטובת האזור. בעזה, התנהלות חמאס פוגעת באוכלוסייה. כל מה שישראל צריכה בכדי לאפשר לעזה להתפתח ולהגיע להסדרה ארוכת טווח, הוא השבת הבנים הביתה, והתחייבות לשקט מוחלט בדרום הארץ."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית