הקרב על מערב הסהרה: מרוקו מחזקת את זרוע הבלתי מאוישים באוויר

מרוקו נלחמת בארגון הפוליסריו שפועל על פי פרסומים גלויים בסיוע אלג׳יריה במערב הסהרה. חלק ניכר מהפעולות נגדו מבוצעות באמצעות כלים בלתי מאוישים 

אילוסטרציה. צילום: תעשייה אווירית

מרוקו משקיעה מאמצים גדולים בהצטיידות בכטמ"מים, ברחפנים ובנשק מדוייק וחמקני, במסגרת תכנית מודרניזציה של חיל האוויר. צבא מרוקו כבר מפעיל שלושה מל"טים מסוג HERON שרכש מצרפת בינואר 2020 (48 מליוני דולרים), והם תוצרת משותפת של חטיבת הביטחון והחלל של איירבוס והתעשיה האווירית. כמו גם רכש צבא מרוקו כטמ״מים של חברת בלו-בירד. השיפור הנוכחי בקשרי מרוקו עם ישראל עשוי לסייע בבניין כוח עתידי של מרוקו בתחום כלים בלתי מאויישים. 

DEFENSE NEWS שוחח בנושא זה עם סמואל רמאני, מומחה לענייני ביטחון באוניברסיטת אוקספורד, שאמר כי מרוקו מפתחת קשרים בין צבאה לבין צבאות של מדינות אחרות, ומטפחת קשרים עם תעשיות ביטחוניות, במגמה לחדש את פני חיל האוויר. בתחום זה רואים במרוקו חשיבות רבה לכטמ"מים ורחפנים. 

צבא מרוקו השתמש לראשונה בכטמ"מים חמושים באפריל 2021 לתקיפת מטרות של ארגון פוליסריו בסהרה המערבית. ארה"ב סיפקה למרוקו רחפנים וחימוש מדויק מונחה לייזר. טורקיה מספקת אף היא כלים בלתי מאויישים למרוקו: זו רכשה 12 כטמ"מים טורקיים מדגם ביירקטאר TB2. בתקופת נשיאותו של טראמפ כמעט חתמה מרוקו על הסכם לרכש מל"טים גדולים מדגם MQ-9B SEA GUARDIAN.

במסגרת חידוש חיל האוויר רכשה מרוקו בארה"ב 25 מטוסי קרב F-16 ו-24 מסוקי אפאצ'י AH-64. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית