הטאליבן מתכנן להקים בקאבול "מודל חדש של ממשל"

איש הטליבן שדיבר עם כתב רויטרס: ״הממשל החדש שיקום בעוד כמה שבועות לא יהיה דמוקרטי על פי הגדרות המערב, אך אנו נגן על זכויות התושבים."

אילוסטרציה. https://twitter.com/Zabehulah_M33/status/1427101139481268227?s=20

ארגון הטאליבן מתכונן להקים באפגניסטן תוך כמה שבועות "מודל חדש של ממשל". הארגון מתחייב לחקור כל מקרה של שימוש באלימות או נקיטת מעשי תגמול מצד חברי הארגון נגד אפגנים, כך מסר לכתב רויטרס בכיר בטליבן בקבול הבירה. שבוע חלף מאז השתלטות הטליבן על המדינה ומקורות אפגניים דיווחו בסוף השבוע על פגיעות במפגינים נגד הטליבן ומעצרים של פקידי מממשלה לשעבר, מי שמתחו ביקורת על הטליבן או מי ששיתפו פעולה עם האמריקאים.

סוכנות AP דיווחה כי בשבת הגיעו לנמל התעופה הבינלאומי של קבול רבבות אפגנים וזרים בעקבות הודעת הנשיא ביידן שארה"ב תפנה את כל האמריקנים והאפגנים שסייעו  לאמריקנים. ביידן התחייב בשעתו לסיים את הפינוי עד 31 בחודש, ואך א היה סימן להארכת המועד.

בארה"ב גוברת הביקורת נגד הנשיא ביידן, וכן הולך וגדל מספר האזרחים האפגנים החוששים מפעולות תגמול של הטליבן, ולכן הם מבקשים לפנותם מיד. לקבול הגיע בסוף השבוע מנהיג הטליבן מולה עבדול גאני ברדאר, שיקיים שיחות עם הנהגת הארגון ויתכן שייפגש גם עם נציגים של הממשל הקודם.

איש הטליבן שדיבר עם כתב רויטרס אמר לו: "שמענו על כמה מקרים של תגובות אלימות ומעשי פשע נגד אזרחים ואנו נחקור את המקרים הללו. אנו מבינים ששררה פניקה והיו מתיחויות ומתח. אנשים כאן סבורים שאנו איננו אחראים למעשינו, אבל אנו בהחלט אחראים". הוא הסביר שהממשל החדש שיקום בעוד כמה שבועות "לא יהיה דמוקרטי על פי הגדרות המערב, אך אנו נגן על זכויות התושבים". 

בנמל התעופה של קבול דווח כי מאז השבוע שעבר נספו 12 בני אדם במהומות של הימים הראשונים. נציג של נאט"ו מסר שבין 12 ל-18 אלף זרים, עובדי שגרירויות ועובדי ארגוני סיוע זרים פונו עד כה מאפגניסטן. לדבריו הפינוי הוא תהליך איטי, "אך איננו מוכנים להסתכן בעימותים עם אנשי הטליבן". 

ממשלת ארה"ב הודיעה כי 12 מדינות באירופה, המזרח התיכון ובמרכז אסיה הסכימו לארח זמנית מפונים מאפגניסטן שיגיעו השבוע בעשרות טיסות של חברות תעופה או של מדיניות, כדי לזרז את הפינוי. איחוד האמירויות וקטאר הודיעו שהם מוכניים לארח אלפי מפונים, אך האמריקנים מודאגים מכך שבקטאר מוחזקים המפונים בהנגאר ענק בבסיס של חיל האוויר, אלא שאין בו מערכות מזוג אוויר ויש מחסור במזון למפוני אפגניסטן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית