תמרור חכם שפותח בישראל יתריע בפני רוכבי אופניים וקורקינטים

 על פי תוצאות הניסוי, ביחס לנסיעה ללא תמרור, התמרור החכם הגביר ב-70% את ההסתברות שהנהג יבלום כאשר אופניים חשמליים נמצאים בצומת

און הרן. צילום: דניאל דנילוב

חברת אוטוטוקס (Autotalks) מכפר נטר, חלוצה בפתרונות תקשורת V2X (Vehicle-to-Everything), רותמת את פתרונות ה-V2X שלה למניעת תאונות של אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. במסגרת המהלך החדש, אוטוטוקס פיתחה ובדקה בהצלחה יחד עם אוניברסיטת בן גוריון תמרור חכם למניעת תאונות מסוג זה ונערכת להשקה בחודשים הקרובים של פלטפורמה מקיפה המיועדת לסייע למנוע תאונות של רכבים חשמליים דו-גלגליים בצמתים.

התמרור החכם החדש שפיתחה החברה מיועד להצבה בצמתים בהן מתרחשות 75% מהתאונות של רוכבי אופניים. בשלב מאוחר יותר, תציג אוטוטוקס פתרון שיתמוך גם באופניים רגילים. במסגרת הפתרון, שבב V2X של אוטוטוקס מותקן בתמרור חכם ומאפשר תקשורת עם שבב דומה שמותקן באופנים או בקורקינט החשמלי. התמרור יתריע בלוח המחוונים של נהג הרכב על נוכחות אופניים או קורקינט חשמליים ובמקרה הצורך אף יסייע לבלימה אוטומטית של הרכב.  

אוטוטוקס חברה לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב לצורך ניסוי שהתמקד בניתוח ומידול פעולות והתנהגות הנהג. הניסוי נערך ע"י המאסטרנטית נועה זנגי בהנחיית ד"ר אבינועם בורובסקי ממגמת ההתמחות בהנדסת גורמי אנוש במחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן גוריון בנגב. 

במהלך הניסוי נעשה שימוש בסימולטור נהיגה מתקדם שבדק את מידת ההשפעה של התמרור החכם. תנאי הניסוי כללו תמרור אופניים חכם, תמרור רגיל ונסיעה ללא תמרור כלל. הסימולטור הציג מצבי נהיגה מגוונים וניטר את הבלימות של הנהג ואת האזור אליו מופנה מבטו.

 על פי תוצאות הניסוי, ביחס לנסיעה ללא תמרור, התמרור החכם הגביר ב-70% את ההסתברות שהנהג יבלום כאשר אופניים חשמליים נמצאים בצומת. ביחס לנסיעה ללא תמרור, התמרור החכם הגביר את תשומת הלב של הנהג לרוכב האופניים החשמליים ב-20%. כל זאת מבלי לפגוע בתשומת הלב הניתנת למשתמשי דרך אחרים.

 "כחברה המחויבת להצלת חיים בכבישים באמצעות תקשורת V2X, אוטוטוקס הבינה מזמן שפתרון מלא לסוגיה כאובה זו חייב למנוע תאונות המערבות אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. בנוסף לכך, הבנו שפריסה עולמית של V2X צריכה להתחיל ברכבים דו גלגליים", אמר און הרן, מייסד אוטוטוקס וה-CTO של החברה.

"התמרור החכם שבדקנו בהצלחה עם אוניברסיטת בן גוריון, שביצעה את המחקר בצורה מרשימה, הוא אבן דרך חשובה ראשונה לקראת השקת פלטפורמה מקיפה שתסייע למנוע תאונות ברכבים דו גלגליים חשמליים".

"כחוקר של התנהגות נהג, אני מבין שיש חשיבות עליונה לחלוקת הקשב של הנהג בצומת. ביצענו מחקר מעמיק בכדי לוודא שהתמרור החכם אכן מעלה את הערנות לרוכבי האופניים", אמר ד"ר אבינועם בורובסקי, מנחה המחקר. "אנו רואים את הפוטנציאל של התמרור החכם בצמצום תאונות הדרכים של אופניים חשמליים וממליצים למדוד שיפור ביצועים בצמתים בערים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית