פרשנות | נסראללה מעלה את ההימור: תפגעו במכליות האיראניות בדרכן ללבנון - צפו הסלמה בצפון 

ארגון חיזבאללה לוקח אחריות, לראשונה, על המשק הלבנוני באספקת דלק לבתי חולים, תחנות כוח ותחנות דלק. תגובה ישראלית נגד המכליות יכולה להיות אליה וקוץ בה 

almanar

נסראללה ביקש מאיראן לשלוח מכליות עם מוצרי דלק ללבנון במטרה להקל את משבר הדלק שחווה הציבור בלבנון בחודשים האחרונים. זאת, בעקבות קריסת מוסדות המדינה שלמעשה לא מתפקדת. התורים לתחנות הדלק מתארכים ומציפים מעשי אלימות. רק לאחרונה ארע פיצוץ במחסן שאחסן באופן לא חוקי מוצרי דלק שהרג כ-20 לבנונים. 

משבר הדלק בלבנון מאיים גם על אספקת שירותי חשמל ובריאות במדינה ומצטרף לחוסרים במים, חלב ומוצרי יסוד נוספים. ובכן, נסראללה, כאמור, התגייס להיות המושיע התורן של לבנון. זאת, באמצעות תמיכה איראנית בדמות מכליות מוצרי דלק שיגיעו ללבנון מאיראן. נסראללה אומר שישלם לאיראן במטבע לבנוני. 

כדי להגן על המכליות בדרכן ללבנון מאיראן, הצהיר נסראללה כי המכליות מהרגע שיצאו מאיראן, נחשבות בעיניו כאדמת לבנון. קרי, תקיפה נגדן תחשב, לפי נסראללה, תקיפה על שטח לבנון. זאת, לאחר שבשבועות האחרונים הצהיר נסראללה כי כל הפרת ריבונות לבנונית מצד ישראל תביא לתגובה של הארגון. המשמעות: נסראללה מציב משוואה - תתקפו את המכליות, נגיב בצפון ישראל. 

איך ישראל תגיב? 

ובכן, אחד החששות הוא שהמכליות ישמשו את חיזבאללה להברחת אמל״ח לאיראן. ההסתברות אפסית. נסראללה לא נולד אתמול והוא יודע שאם צילומים של אמל״ח על המכליות יופצו באתרי חדשות בעולם, כל הניסיון שלו לקבל תמיכה מהעם בלבנון תרד לטימיון. בעת זו, שגם ככה ההמון הלבנוני מפנה את זעמו לעבר חיזבאללה, נסראללה לא צריך כותרות בסגנון ״נסראללה שוב משתמש בעם הלבנוני כדי להשיג נשק מאיראן.״ 

לעומת זאת, אם המכליות יהיו נקיות מנשק, נסראללה יתפס כגיבור לאומי. ובואו נודה, נסראללה לא באמת נאיבי לשים נשק על מכליות ראשונות שמגיעות מאיראן. אם זה יקרה, צפוי שזה יתרחש לאחר שקו המכליות יהפוך לשגרה. 

בעוד ממשלת לבנון נכשלת לדאוג לאזרחים - ארגון חיזבאללה עושה זאת. זו פעם ראשונה שנסראללה, באופן ישיר, לוקח אחריות על צרכי היום יום של העם הלבנוני ולא רק של הארגון שלו. עד כה, חיזבאללה פעל מאחורי הקלעים בפוליטיקה הלבנונית באמצעות אנשי פרוקסי בממשלה. 

נסראללה שם את ישראל בבעיה. אם צה״ל יסכל את פעולות המכליות, הציבור הלבנוני יאשים את ישראל בבעיית הדלק בלבנון. נסראללה יקבל חזרה לגיטימציה כגוף הנלחם בישראל, וכל הציפייה שהמשבר הכלכלי יתקע טריז בין חיזבאללה לציבור הלבנוני תגנז. לגיטימציה לפעילות חיזבאללה נגד ישראל גם צפויה להפוך את המחזות שצולמו בחצביא לאחר ירי הרקטות לעבר ישראל לאירוע חד פעמי. 

אם צה״ל לא יסכל את המכליות, והן יגיעו ללבנון, החשש בישראל הוא שאיראן , באמצעות חיזבאללה, תקבל לגיטימציה פוליטית רחבה יותר. במילים אחרות, לבנון עתידה להפוך למדינת חסות של איראן בכך שחיזבאללה מחליף את הממשלה. האם זה רע? לא בהכרח. 

חלופת מדינה כושלת כמו שלבנון היום אינה תורמת לביטחון הלאומי של ישראל. יותר קל לנהל משבר ביטחוני מול גוף פוליטי חזק ומרכזי, גם אם הוא עוין את ישראל, מאשר מול מדינה משוסעת למספר תאי שטח, שבכל אחד מהם פועלת קבוצת טרור אחרת.

אחריות על המשק הלבנוני 

במשוואה החדשה שנסראללה ייצר עם המכליות, לישראל לא שווה לסכל את העברת הדלק. במקום זאת, כן שווה לישראל לעקוב אחרי אופן חלוקת הדלק. הרי נסראללה ואיראן מצהירים שהדלק מיועד לציבור הלבנוני. קרי, מטען המכליות צריך להיות מחולק ראשית לבתי חולים, חברת חשמל, הובלת מים ותחנות דלק. 

אם ישראל יכולה לעקוב אחרי חלוקת הדלק, ותראה כי למעשה, הדלק מחולק קודם כל לאנשי חיזבאללה וארגונים השייכים לחיזבאללה, היא תוכל לפרסם זאת בעיתונות העולמית על מנת להביך את נסראללה. תמונות כאלו יכרסמו עוד יותר בלגיטימציה של חיזבאללה בעיני הציבור הלבנוני ויתרמו לטריז שנפער גם ככה בשל המשבר הכלכלי במדינה. 

גם במידה והדלק יחולק קודם לציבור, גם אז, ישראל מרוויחה. במקרה כזה, נסראללה שם את עצמו כחלופה לממשלה ובכל בעיה עתידית באספקת דלק ללבנון הציבור הלבנוני יאשים את חיזבאללה.  למעשה, כפי שנטען קודם לכן, זו פעם ראשונה שנסראללה לוקח אחריות על חיי היום יום של הציבור הלבנוני. וזו פוזיציה פוליטית בעייתית לחיזבאללה וטובה לישראל. במציאות כזו, חיזבאללה הופך מגוף טרור ללא אחריות על לבנון, לגוף פוליטי מוצהר עם אחריות על המשק הלבנוני. 

וכאשר יש אחריות על הציבור הלבנוני, נכנסים שיקולים נוספים לתהליכי קבלת ההחלטות. לרוב, תהליכים ממתנים. דרך אגב, ההחלטה של נסראללה לספק ללבנון דלק, אינה שונה מהאיום הישראלי לפגוע בתשתית החשמל של לבנון בעת מלחמה. בשני המקרים, חיזבאללה הופך להיות האחראי לפעילות התקינה של המשק הלבנוני. ויפה שעה אחת קודם. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית