גרמניה עצרה אזרח בריטי בחשד לריגול עבור רוסיה

שירות הביטחון הבריטי, ה- MI5, פרסם כי סמית' פעל ככל הנראה תמורה בצע כסף. הוא חשף בפני הרוסים מידע וזהות כ- 20 אנשי מודיעין בריטים, הפועלים בכיסוי בגרמניה כנגד יעדים רוסים

Federal Chancellor Dr. Angela Merkel (CDU) in the government survey at the 235th session of the Bundestag. Photographer: Jens Jeske

משטרת גרמניה עצרה השבוע אזרח בריטי, העובד עבור השגרירות הבריטית בברלין, בחשד שהעביר מסמכים סודיים למודיעין הרוסי. החשוד, דיוויד סמית' בן ה- 57, קיבל על פי החשד סכומי כסף גבוהים תמורת שירותיו, וצפוי שישהה במעצר עד תום החקירה כנגדו והעמדתו לדין.

שירות הביטחון הבריטי, ה- MI5, פרסם כי סמית' פעל ככל הנראה תמורה בצע כסף. לתפיסתו של האיש הביא חקירה משותפת שנוהלה על ידי שירות המודיעין הבריטי והגרמני. המידע שהעביר לרוסים כלל חומרים על פעילות סיכול טרור וסיכול ריגול של גרמניה ובריטניה.

בנוסף חשף סמית' בפני הרוסים מידע וזהות כ- 20 אנשי מודיעין בריטים, הפועלים בכיסוי בגרמניה כנגד יעדים רוסים. זאת ועוד, סמית' פעל באופן אקטיבי בקרב אנשי ה- MI6 הפועלים בגרמניה, אסף מהם סיפורים ופרטי מידע בשיחות חולין לכאורה, ועל פי השאלות שנשאל על ידי מפעיליו הרוסים. 

סמית' הכיר בבריטניה את אשתו, סווטלנה מקוגנובה, אזרחית אוקראינית שהתגוררה שם. למרות שנראה שהשניים נפרדו, ייתכן שהיא זו אשר גייסה אותו לעבוד עבור המודיעין הרוסי, ה- SVR. בריטניה החלה להגביר מאמציה בשנתיים האחרונות כנגד פעילויות הריגול הסיניות והרוסיות בממלכה, אשר נועדו לאסוף מודיעין כלכלי, מדיני, טכנולוגי וצבאי.

הריגול הרוסי והסיני בא לידי ביטוי בעיקר איסוף מודיעין באמצעות הפעלת סוכנים, תקיפות סייבר והפעלת מכוני מחקר, פעילות מחקר אקדמית ופעילויות תרבות, המשמשים ככיסוי לאיסוף המודיעיני. שירות הביטחון הבריטי האשים אף בעבר את רוסיה שהיא מנהלת מבצעים חשאיים על אדמתה, כדוגמת ניסיון חיסולו של המרגל הרוסי שערק, סרגיי סקריפל, ב- 2018. 

שתי המדינות, רוסיה וסין, מנהלות לא רק מערכה מודיעינית בבריטניה אלא גם מערכה פוליטית, הכוללת ניסיונות התערבות בפוליטיקה הפנימית, כך על פי שירות הביטחון הבריטי. שירות הביטחון הכללי הרוסי (ה- FSB), ארגון המודיעין הרוסי (ה- SVR) והשגרירות הרוסית בברלין לא הגיבו על האירוע. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית