ראש ענף ב9900: ״איננו נרתעים משיתוף פעולה עם חברות אזרחיות״

סא״ל א׳ מנהלת את היישום של תר״ש תנופה ביחידת המיפוי של צה״ל. ״אנחנו לא מחפשים להמציא את הגלגל. המטרה שלנו להפוך את תשתית המיפוי בצבא לשקופה למשתמש״. ראיון מיוחד 

אילוסטרציה. יחידה 9900 - צילום: דובר צה״ל 

סא״ל א׳, בת 38, נשואה פלוס אחת, עתודאית מהטכניון, עוסקת בתחום המיפוי כבר מספר שנים ביחידה 9900 והיא אחראית ביחידה על יישום תר״ש תנופה. לענף שהיא מפקדת קוראים ״מעלות״ והוא נקרא כך על שם תכנית מעלות בתר״ש שמטרתה פיתוח בניין כוח בתחום המיפוי בצה״ל. 

ושאתם חושבים על המונח השפתי ״מיפוי״, אל תעצרו בנ״צ. מיפוי הוא תחום עיסוק שכבר מזמן אינו עוסק רק בנ״צ, אלא בהקשר השלם של המידע הגיאו מרחבי. ״עולם המיפוי כיום, בתחום הצבאי או האזרחי, מזמן אינו עוסק רק בהנגשת נ״צ״, מסבירה א׳. 

״בחינה של התחום האזרחי תראה שמיפוי הוא התשתית הבסיסית ליישומים כמו רכבים אוטונומיים, מפות כמו של גוגל, מציאות מדומה ועוד. כך גם בצבא. פיתוח בניין הכוח ביחידה משולב בנקודות עוגן אחרות של תר״ש תנופה הפרוסות בכל הזרועות בצבא. אנחנו לא עובדים לבד. המיפוי הוא תשתית למגוון תהליכים בצה״ל - טקטיים ואסטרטגיים.״ 

כאמור, בעולם המיפוי כיום, אזרחי או צבאי, לנ״צ צריך להיות הקשר. א׳ מתארת זאת כמיפוי סמנטי. תכנית מעלות מקדמת שלושה וקטורים עיקריים - מקורות המידע, המוצר והנגשת המידע לקצה המבצעי. 

הנגשת המידע. איך מנגישים את המיפוי לקצוות המבצעיים. טקטיים, כאלו המחוברים למרחב הסיבים ועוד. ״אנחנו מאד משתדלים לא להמציא את הגלגל. העולם האזרחי נמצא בפריחה ואנחנו מאמצים יכולות. רכישת יכולות מדף, יכולות פיתוח, שיטות עבודה. בצבא יש אילוצים שאינם קיימים בעולם האזרחי, כמו אבטחת מידע, מידור, תקשוב. אלו מכתיבים לעיתים הטמעה מיוחדת״, מסבירה א׳. 

המוצר. מה מנגישים. ״במעבר בין מפה או אורתופוטו לבין מיפוי תלת ממדי , סמנטי, מפורט, בשטחים אורבניים, רוצים להכיר כל מרכיב במרחב. אנחנו עוסקים ביחידה במהות פיזיקלית. פירוק המרחב לאלמנטים ומעליו רצים תהליכי המשך דיגיטליים במקומות שונים בצבא. מקפידים לעבוד בתקינה סטנדרטית לצורך סנכרון טוב יותר בין גורמים בצבא״, ממשיכה א׳.  

מקורות המידע. עולמות האיסוף. ״שימוש באלגוריתמיקה לחילוץ המידע. פועלים בכל שכבות הרום״, מוסיפה א׳. 

מה החזון? ובכן, לפחות לפי א׳, להפוך את המיפוי בצה״ל לשקוף למשתמש. ״כמו שאתה טס לחו״ל ומנווט עם הסמארטפון שלך ולפני הטיסה אתה מתכנן את הטיול, כך גם בצבא. יכולות המיפוי הגיאו-מרחביות צריכות להיות שקופות למשתמש בקצה. אנחנו עדיין לא שם״, אומרת א׳. ״נכון להיום הצרכנים צריכים להעסיק את עצמם לגבי היכולות והאם המידע עדכני. אלו חלק מהשיפורים שאנחנו מכניסים בתר״ש תנופה.״ 

הפרטה של תהליכים?

אחת השאלות שהפניתי לא׳, היא סביב שאלת הפרטת תהליכים ביחידה. בארה״ב, כדוגמא, מדברים בשנה האחרונה ביתר שאת על הצורך להעביר חלק מהפעילות של ארגונים כמו NGA ו-NRO לקבלנים אזרחיים. הן בהיבט האיסוף (לווינים וכו׳) והן בהיבט הניתוח של המידע. 

ובכן, לפי א׳, ״אנחנו לא נרתעים משיתופי פעולה עם חברות אזרחיות. גם במתווה שאינו קלאסי. לצערי אינני יכולה להרחיב בנושא״, אומרת א׳. ״באזורים של 9900, באופן כללי, השוק האזרחי מאד מתקדם מהסיבה שרבים מתעניינים בשאלת האיפה. ההתקדמות נובעת מהצורך הכלכלי לספק שירותי מיפוי ליישומים אזרחיים.״ 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית