אחת הסיבות לכשל הצבא האפגני מול הטאליבן: קבלני ביטחון אמריקניים נמלטו מאפגניסטן בחשאי

הקבלנים האמריקאים היו אלו שדאגו שהמטוסים האפגניים יטוסו והם שסיפקו יכולות מודיעין, סיור ותצפית לחיל האוויר

הקבלנים האמריקאים היו אלו שדאגו שהמטוסים האפגניים יטוסו והם שסיפקו יכולות מודיעין, סיור ותצפית לחיל האוויר

Photo by Sgt. Bryan Peterson

מומחי צבא אמריקניים הגיעו למסקנה כי יציאתם ההמונית של קבלנים אמריקניים שעבדו עבור הצבא, סימנו את תחילת הנפילה של הנוכחות הצבאית האמריקנית במדינה.

קבלני צבא אמריקניים מילאו תפקידים מרכזיים בסיוע לאפגניסטן, ואלו נסמכו עליהם בתחומים רבים כמו תחזוקה, הדרכה, איסוף מודיעין וסיוע אווירי, הכל כדי להתמודד עם הטליבן. במדינה עבדו אלפי קבלנים, רובם אנשי צבא לשעבר שעברו לעבוד בחברות ביטחוניות פרטיות שביצעו את הסיוע הצבאי האמריקני לצבא האפגני.

לפני כמה שבועות החלו קבלניים רבים לעזוב את המדינה כמעט בחשאי, והם כבר מועסקי במדינות אחרות באזור שבהן יש צבא אמריקני. קצים בכיר לשעבר בצבא אמר לכתב FOREIGN POLICY  כי יציאת הקבלנים גרמה להתמוטטות גורמים רבים בחיל האוויר האפגני, וזה היה קריטי. יש קבלנים שממשיכים לייעץ לאפגנים מרחוק, בזום, אך בהיקף מצומצם, וספק אם זה יימשך. 

דיוויד סידניי, לשעבר עוזר שר ההגנה האמריקני לענייני אפגניסטן, אמר: "אנו הקבלנים בנינו צבא אפגני שיוכל להסתייע בסיוע אווירי בפעולות קרביות". קציני צבא לשעבר, כיום קבלנים, אמרו שהצבא האפגני מסוגל היה להתמודד עם הטליבן גם בכוחות עצמו, אך לא בתחומים כמו סיוע אווירי, ולכן הצבא התמוטט במהירות ללא הקבלנים, שהיו אלו שדאגו שהמטוסים האפגניים יטוסו והם שסיפקו יכולות מודיעין, סיור ותצפית לחיל האוויר.

יש אפגנים שלמדו שיטות תחזוקה בסיסיות של כלי טיס, אך לא ידעו לטפל ולתחזק מסוקי בלק הוק ('ינשוף') ומטוסי תובלה C-130 ('קרנף'). רק בחודש שעבר שלח הפנטגון לאפגניסטן 40 מסוקי בלק הוק ומטוסי 'סופר טוקנו'. פריטי ציוד אלו ואחרים נפלו בידי טליבן, ומניחים שהם יפנו לרוסיה ולסין לסיוע וידע בתחזוקת כלי הטיס האמריקניים שנפלו בידיהם. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית