דעה | משבר אקלים או הצתות מכוונות? סימן שאלה סביב השריפות באזור ירושלים 

אזור ירושלים נפל בימים האחרונים קורבן לגל שריפות בלתי פוסק שהביא לפינוי יישובים וחסימת כבישים. בינתיים, לא יודעים בממשלה אם מדובר במעשי טרור או במשבר אקלים 

צילום: קובי גדעון - לע״מ

אזור ירושלים נפל בימים האחרונים קורבן לגל שריפות בלתי פוסק שהביא לפינוי יישובים. השריפות משתוללות גם היום (ב), כאשר כוחות כיבוי קרקעיים ואוויריים מנסים להשתלט על האש. לחסום אותה מלשרוף עוד חורש טבעי ובתי יישובים. 

אחת השאלות סביב השריפות היא האם מדובר בהצתות מכוונות כחלק מטרור עממי נגד השלטון היהודי בישראל, או שמא, מדובר במשבר אקלים. ובכן, אם מסתכלים על העובדות הפשוטות, הממשלה אינה בוחנת את השריפות כפיגוע טרור. שב״כ לא נכנס לפעולה, המשטרה לא פרסמה שיש בכלל חקירה בכיוון. אז מי בדיוק חוקר? 

מאידך, תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה טוענת כי השריפות הן תוצאה של משבר אקלים. ״עכשיו בחפ״ק השריפה בהרי ירושלים, עם כוחות הכיבוי, המשטרה והמשרד להגנת הסביבה. משבר האקלים יהפוך אירועים כאלה לתכופים ועוצמתיים יותר, וישראל רגישה במיוחד להתייבשות והתחממות. חובה להכריז על אסונות אקלים כאיום אסטרטגי, ולהיערך בהתאם״, כותבת השרה. 

אם זה משבר אקלים, זה לא טרור. 

מבחינת החוק, שירותי הכבאות וההצלה צריכים לקבוע האם זו הצתה או שריפה טבעית. בשירותי הכבאות לא יודעים נכון לכתיבת שורות אלו אם מדובר בהצתות. אם יש חשש להצתה, המשטרה צריכה לפתוח בחקירה. אם יש חשש לטרור, שב״כ יכול לתמוך בחקירה ביכולות שלו. לשב״כ יש אגף ייעודי לערביי ישראל שהחל לפעול ביתר שאת מאז מבצע ״שומר החומות״. 

מדינת ישראל יכולה גם להחליט שהיא חוקרת את השריפות ולו כדי לשלול שמדובר בהצתות. צה״ל, על פי דיווח מאתמול (א) מפעיל כטב״מים לתיעוד השריפות. כלומר, חומרים מצולמים אמורים להיות בצבא. גם למשטרה יש יחידה מוטסת ורחפנים שיכולים לאסוף מידע מאזורי השריפות. 

תגובת המשטרה: ״חקירת נסיבות השריפה באזור הרי ירושלים נמצאת בראשיתה ומתבצעת ע״י המשטרה בהתאם לחו״ד חוקרי דליקות של כב״ה ובמטרה להגיע לחקר האמת.״

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית