"יש חשש למרחץ דמים בשלטון הטאליבן באפגניסטן ויהיו גלי הדף במזה"ת״

"לא הייתי בונה על טוב ליבו של הטליבן בשום נושא: דיברו על ממשלת מעבר, זה לא יהיה. טליבן לא יוותרו על מאומה בשלטון״, אומרת מיקי אהרונסון, לשעבר ראש חטיבת יחסי חוץ במל"ל. ראיון מיוחד

Mullah Baradar Akhund, a senior official of the Taliban, seated with a group of men, makes a video statement, in this still image taken from a video recorded in an unidentified location and released on August 16, 2021. Social Media/via REUTERS

אין סיכוי לשינוי במדיניות ובהתנהלות של ארגון טליבן כי המדיניות הרדיקלית הסונית הקיצונית שלו היא תמצית קיומו, והוא ניצח. יש חשש למרחץ דמים. גלי הדף יורגשו ברחבי המזרח התיכון, כי ניצחון הטליבן על ארה"ב הוא יום גדול לג'יהדיסטים בכל העולם. הם רואים את המעצמה הגדולה בעולם נמלטת על נפשה. הגורמים הרדיקליים ביותר רואים ארה"ב מתקפלת.

דברים שאומרת לישראל דפנס מיקי אהרונסון, מומחית לביטחון לאומי, עמיתת מחקר במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון, ולשעבר ראש חטיבת יחסי חוץ במל"ל. מיקי אהרונסון רואה את תמונות פינוי הדיפלומטים בקבול במסוקים: "משווים את זה למה שקרה בסייגון, אבל זה הרבה יותר גרוע, כי אז לא היתה מדיה חברתית, והיום כל העולם רואה ממש בשעות אלו, וזה מעודד רדיקלים בעולם כולו".

מיקי אהרונסון פסימית למשמע התבטאויות במערב, שאין להן שום קשר למציאות הנרקמת באפגניסטן: בבית הלבן דיברו על מקומו של טליבן "בקהילה הבינלאומית", ואיש האיחוד האירופי קרא לטליבן 'להשתלב בסטנדרטים בינלאומיים', אחרת הטליבן יבודד.

"זה מגוחך כי זה משטר שיכרות זרועות ויוציא להורג. אני מודאגת מאוד גם כאשה: מצב הנשים בשלטון טליבן הוא חמור ביותר. מחצית מהתלמידות באפגניסטן היו נשים, זה נגמר עכשיו. כבר פורסמו צילומים  של מחיקת תמונות נשים ממודעות רחוב בערי אפגניסטן, והיו דיווחים שאנשי טליבן מחפשים נשים שעבדו עבור האמריקנים או מערביים אחרים. אסור להתעלם מסחר סמים שייזום טליבן כדי לממן את ממשלו". 

אהרונסון אומרת כי הטליבן תפסו כמויות עצומות של אמל"ח מערבי שסופק לצבא אפגניסטן, והצבא הזה נטש את האמל"ח, שנפל בידי טליבן. ידוע שחיילים של צבא אפגניסטן עברו את הגבול ונמלטו לאיראן על נשקם וציודם מחשש מהטליבן. "לא הייתי בונה על טוב ליבו של הטליבן בשום נושא: דיברו על ממשלת מעבר, זה לא יהיה. טליבן לא יוותרו על מאומה בשלטון. מדהים שהיו מומחים שאמרו לנשיא ביידן שהטליבן ישתלט על אפגניסטן תוך 90 יום, וזה לקח ימים ספורים". 

מיקי אהרונסון מרחיבה את הדיבור על יחסי טליבן ואיראן: "טליבן ואיראן בוודאי אינם חברים. להפך, בקרב הטליבן יש טינה עמוקה, הייתי מגדירה זאת תיעוב עמוק, וזו השנאה ההדדית שבין הסונה לשיעה באיסלאם. ירח דבש לא יהיה שם. הטליבן יקדישו עכשיו זמן לביסוס שלטונם, ירחיבו את מוטות השליטה במדינה, ובעתיד יש סכנת התנגשות עם איראן.

מאידך, אין לשלול אפשרות של שיתוף פעולה בין מי שיש להם יריב משותף, המערב. השתלטות הטליבן על אפגניסטן אינה מבשרת טובות לעתיד שיחות הסכם הגרעין עם איראן, שהן תקועות בווינה. "ההשתלטות היא יום גדול לג'יהדיסטים. יש לשים לב לתגובות: חמאס בירך על השתלטות הטליבן, ואילו בסוריה התבטא אחד הארגונים הקיצוניים כי הטליבן הציל את כבוד המוסלמים בעולם.

״האמריקנים ישתדלו עתה לשקם את תדמיתם גם בדיוני הסכם הגרעין בווינה, אך לדעתי אין הרבה תקווה להתקדמות בנושא. הנה הטליבן השתתף בשיחות בקטאר, מה הם עשו שם? הרדימו את הסביבה, התחזקו ויצאו לדרך עד קבול. זה מצב טרגי". 

אהרונסון סבורה שמשטר טליבן באפגניסטן לא יותיר את המדינה בודדה: סין, רוסיה ואיראן (למרות התיעוב השיעי-סוני) ישתפו פעולה. מאידך גיסא ברוסיה חוששים ממעבר של מוסלמים סונים מתנגדי טליבן לשטחה העלולים להתסיס אוכלוסיות מקומיות ברוסיה. 

ואילו בצד השני של העולם, בארה"ב, יש ממשל המניף את דגלי זכויות האדם, זכויות נשים ושיוויון, ממשל שמסרב להפעיל כוח צבאי מחוץ לגבולותיו, והנה לנגד עיני וושינגטון מדינת אפגניסטן נתונה החל מימים אלו למשטר הגרוע ביותר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית