דעה | בנט וגנץ - איזו דוגמא אתם נותנים לציבור במינוי ראש מלמ״ב עם נזיפת רמטכ״ל? 

ייתכן ותא"ל (מיל') יובל שמעוני הוא מינוי מצוין לתפקיד. מה זה משנה? איזו דוגמא נותנים נפתלי בנט, בני גנץ ואמיר אשל לציבור? כאשר הם ממנים איש ציבור עם נזיפה לגוף כל כך בעייתי כמו מלמ״ב. ממשלת שינוי? לא ממש

צילום: אריאל חרמוני - משרד הביטחון 

לאחרונה דיווח משרד הביטחון על מינוי תא"ל (מיל') יובל שמעוני לראש מלמ״ב. שמעוני ננזף בעבר על ידי הרמטכ״ל בשל הפעלת סרק של יחידה 504. הנזיפה לא הפריעה לוועדת האיתור של משרד הביטחון לבחור בו לתפקיד החשאי. 

מהו מלמ״ב? ובכן, מלמ״ב הוא אחד הגופים הביטחוניים - חשאיים, אם לא הגוף, בה׳ הידיעה, שאף מדינה דמוקרטית ליברלית, כמו ישראל (לכאורה), לא הייתה אמורה לתת לו להתקיים. מדובר בגוף שפועל בתוך מדינת ישראל, להבדיל מהמוסד, שאינו פועל על פי חקיקה מסדרת. גם המוסד אינו פועל על פי חקיקה מסדרת, רק שהוא פועל בחו״ל, לא נגד ישראלים. 

עוד נקודה. בישראל, להבדיל מארה״ב למשל, אין שימוע ציבורי פתוח בכנסת לבעלי תפקידים בכירים בשירות המדינה. יש כזה הליך מוסתר מהציבור. כלומר, מדובר בארגון חשאי, עם סמכויות שיטור ואף מעבר לכך, שאינו מוסדר בחקיקה, פועל כמעט ללא ביקורת או פיקוח, שכעת ימונה לנהל אותו קצין בכיר לשעבר עם נזיפת רמטכ״ל. 

ייתכן ושמעוני הוא מינוי מצוין לתפקיד. מה זה משנה? איזו דוגמא נותנים ראש הממשלה, נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ומנכ״ל משרד הביטחון, אמיר אשל, לציבור? כאשר הם ממנים איש ציבור עם נזיפה לגוף כל כך בעייתי כמו מלמ״ב, שפועל ללא חוק מסדר? דווקא לגוף כזה, בגלל שאינו פועל תחת חקיקה ופיקוח ראוי, יש לבחור איש נקי ללא רבב. 

ראש מלמ״ב אחראי על ביטחון הקריה למחקר גרעיני, המכון הביולוגי, חברות המפתחות מערכות נשק והגנה, חקירות של בכירים במשרד הביטחון יחידות מסווגות במערכת הביטחון ועוד. כמו גם, הגוף מפעיל יחידות גם בחו״ל. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית