מבטיח ומקיים: המשרד לאיכות הסביבה חושף לציבור את דו״ח גורן 

בעקבות פניית "ישראל דיפנס" המשרד להגנת הסביבה חושף לציבור את דו"ח גורן לגבי זיקוקי דינור. השרה תמר זנדברג: מגיע לך צל״ש על דבקות בשקיפות לציבור 

צילום מסך של כריכת דו״ח גורן 

בעקבות פניית "ישראל דיפנס" בהתאם לחוק חופש המידע, המשרד להגנת הסביבה חשף לציבור את דו"ח "תאונות זיקוקין – סיכונים ודרכי מניעה" הידוע בכינוי דו"ח גורן. בעבר חשפתי כי על פי נוהל סודי של מינהל הבטיחות והגיהות התעסוקתית במשרד העבודה, נדרשו מרחקי הפרדה קצרים ובלתי סבירים בין מחסני זיקוקי דינור לבין מבנים מאוכלסים, באופן שסיכן את שלומה של אוכלוסייה בקרבת אותם מחסנים.

טווח הביטחון הנדרש ממחסן

כך לדוגמה, טווח הביטחון הנדרש ממחסן שמאוחסנים בו 5,000 קילוגרם של זיקוקין הינו רק 50 מטר, ואילו טווח הביטחון הנדרש ממחסן שמאוחסנים בו 30,000 קילוגרם של זיקוקין הינו רק 85 מטר. היה ברור שבמקרה של תקרית של התפוצצות תכולת המחסן, המבנים הסמוכים יהרסו, ויושביהם יהרגו או ייפצעו.

למרות מספר פניות שלי למינהל הבטיחות במשרד העבודה שבהן ביקשתי לקבל את נוהל הבטיחות לגבי זיקוקי דינור, לא קיבלתי מענה על פניותי, ובסופו של דבר הצלחתי לקבל את הנוהל, רק באופן בלתי רשמי, מעמיתים מקצועיים.

בישראל התרחשו מספר תאונות חמורות של התפוצצות מחסני זיקוקי דינור, ותאונות אלו גרמו להרוגים, פצועים ונזקים כבדים. באחד המקרים שבו התפוצץ מחסן זיקוקין באזור התעשייה גורן שבגליל המערבי, ערך הנזקים הגיע להרבה עשרות מיליוני שקלים.   

הדבר רק מדגיש את עומק המחדל של מינהל הבטיחות במשרד העבודה, שלא הפיק לקחים, לא התאים את מרחקי ההפרדה הנדרשים למקובל בעולם, ולא תיקן את נוהל הבטיחות שלו לגבי זיקוקי דינור. בשנת 2017, בדיוק ארבע שנים לאחר התקרית באזור תעשייה גורן, התרחש אסון כבד של התפוצצות במחסן זיקוקי דינור במושב פורת שבו נהרגו שני עובדים ונגרם חורבן נרחב למבנים רבים.  

הזיקוקין שהתפוצצו גרמו להדף עז, להעפת רסיסים ורגמות למרחק של מאות מטרים ולדליקה שהשתוללה בזירת האירוע.  לאחר תאונה חמורה זו, הפנימו במשרד להגנת הסביבה את חומרת המצב ורצו לבדוק את הנושא, תוך השוואה למצב הנהוג במדינות אחרות.

שלושה חלקים לדו״ח

לצורך כך הם שכרו את שרותיו של אחד המומחים המובילים בעולם לגבי בטיחות איחסון נפיצים – מהנדס אריק גורן, שהינו ראש המרכז הישראלי לבטיחות נפיצים ואשר משמש גם כראש ענף בטיחות נפיצים באיגוד מהנדסי הבטיחות.

המהנדס גורן הכין דו"ח מקיף בנושא, הכולל שלושה חלקים - ניתוח מפורט של הנזקים שגרמה התקרית. סקר ספרות ונהלים לבחינת הרגולציה הקיימת בארץ ובעולם לנושא אחסנה ועבודה עם זיקוקין, תוך בחינת הגורמים הפוטנציאליים לאירוע חריג. בחינת מרחקי ההפרדה/הבטיחות המוגדרים לסביבה על פי הרגולציה הקיימת במדינות שונות, תוך פירוט מסקנות והמלצות ליישום למניעת אירועים חריגים. 

לפני מספר חודשים, בעקבות מסקנות דו"ח גורן, מינהל הבטיחות והגיהות התעסוקתית נאלץ לפרסם נוהל חדש לבטיחות זיקוקי דינור, שעדיין מצריך שיפורים רבים, אך הוא טוב יותר מהנוהל הקודם.

דו"ח גורן הוא מסמך מכונן, מקצועי וערוך היטב ואין ספק שיש להטמיע את מסקנותיו.  אני סבור כי ניתן ללמוד רבות מדו"ח גורן ולכן יש גם להכלילו ברשימת המסמכים שחובה על תלמידים ועל סטודנטים לקרא, לצרכי לימוד והעשרה, בקורסים לגבי נפיצים בכלל ולגבי זיקוקי דינור בפרט.

לאור זאת, פניתי למשרד להגנת הסביבה בבקשה שהם יחשפו את דו"ח גורן וינגישו אותו לציבור באתר האינטרנט שלהם, ולאחר בחינת הנושא הם נעתרו לבקשה לחשוף את הדו"ח לציבור. נמסר לי שהמשרד להגנת הסביבה מאמין ודוגל בשקיפות ובהנגשת המידע הסביבתי על כל היבטיו לציבור.

אין ספק שחשיפת דו"ח גורן הוא ביטוי למדיניות זו, ויש לקוות שעובדי המשרד להגנת הסביבה ימשיכו במדיניות של פרסום מידע בנוגע לחומרים מסוכנים. אני סבור כי רצוי שעובדי מינהל הבטיחות במשרד העבודה ילמדו מאנשי המשרד להגנת הסביבה כיצד יש לפעול בשקיפות, ותוך כיבוד "זכות הציבור לדעת" כנדרש במדינה דמוקרטית ומתקדמת.

זהו המקום לשבח את פעולתם של אנשי אגף חומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה, אנשי מחלקת הדוברות במשרד, הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד והשרה החדשה במשרד להגנת הסביבה, שפעלו באומץ על מנת לחשוף את דו"ח גורן לציבור, ולהודות ל"ישראל דיפנס" שהינו כלי תקשורת מוביל שהעניק את כל התמיכה הנדרשת לניהול המאבק לחשיפת המידע לציבור.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסרֿ

״ביום 14 במארס 2017 אירע פיצוץ במבנה המכיל פריטי זיקוקין דינור ופירוטכניקה במושב פורת במחוז המרכז. בפיצוץ נהרגו שני עובדים ונפצע קשה בעל המחסן. כמו כן נגרם הרס רב לרכוש התושבים ברדיוס של כ-400 מטרים סביב המחסן. 

״האגף לחומרים מסוכנים של המשרד להגנת הסביבה החליט לבצע תחקיר ראשוני לאיתור גורמי השורש שהובילו לאירוע ולגיבוש המלצות למניעת הישנות אירועים מעין זה. לשם כך שכר המשרד את שירותיו של מר אריק גורן, מומחה לבטיחות בנפיצים מהמרכז הישראלי לבטיחות בנפיצים. התחקיר הושלם בשנת 2018 והוא מתפרסם עתה עקב בקשות מגורמים שונים מהציבור ובתום חקירה פלילית של משטרת ישראל בעניין זה.

״אסדרה - מאז האירוע ביצע המשרד להגנת הסביבה עבודת מטה מקצועית מקיפה, ובמסגרתה הוחלט לאמץ אסדרה עדכנית ומקובלת בעולם בכל הנוגע לעיסוק בנפיצים ובחומרי נפץ, לרבות בזיקוקין דינור. המשרד פועל לאסדרת העיסוק בזיקוקין דינור התואמת את הרגולציה הבין-לאומית הנהוגה במדינות מפותחות. המשרד אימץ את מדריך האו"ם.

״מדריך זה משמש כלי עזר מקצועי לביסוס אסדרה במרבית מדינות העולם – מדינות נאט"ו, האיחוד האירופי ו-86 מדינות נוספות. ביסוס האסדרה נעשה דרך פרסום מדיניות והטמעת תנאים לעיסוק בזיקוקין דינור ולמניעת הסיכון לבריאות הציבור והסביבה. התנאים כוללים דרישות לביצוע סקרי סיכונים ומרחקי הפרדה נדרשים, דרישות לאחסון וטיפול בפסולת מסוכנת.״

 את דו"ח גורן במלואו ניתן לקרא בקישור הבא


המחבר הוא מהנדס יועץ בתחום החומרים המסוכנים, חבר ענף בטיחות נפיצים באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות, מחבר ומתרגם ספרים ובהם "מדריך תגובות חירום בתקריות חומרים מסוכנים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית