שאפו: משטרת ישראל מקימה אגף חדש לטיפול בפשיעה במגזר הערבי

אגף ס׳יף בראשות אבו ח'אלד, ניצב ג'מאל חכרוש. השר לביטחון הפנים, עמר בר לב: ״קיימת אפליה כלפי המגזר הערבי ביחס ליהודי״. המפכ״ל: ״בשנים האחרונות הפך המגזר לבן ערובה בידיהם של עבריינים״

ראש אגף "סיף", ניצב ג'אמל חכרוש. צילום: משטרת ישראל

במעמד השר לביטחון הפנים, עמר בר לב, סגן השר לביטחון הפנים, יואב סגלוביץ, מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב(קובי) שבתאי, ראש האגף, ניצב ג'מאל חכרוש, סגל פיקוד המשטרה ובנוכחות עשרות ראשי רשויות ונציגים מהמגזר הערבי, התקיים במלמ"ש (משכנו החדש של האגף בקרית אתא) טקס הפתיחה המורחב של אגף "סיף" והצגתו להנהגה הערבית בישראל.

יעוד האגף הוא לגבש דרכי פעולה, הובלה והכוונה של הפעילות המשטרתית והשותפות עם החברה הערבית לחיזוק הביטחון האישי. חזון האגף הוא לפעול באופן משולב ומקצועי, בנחישות בלתי מתפשרת לסיכול הפשיעה בחברה הערבית למען ביטחונו אישי של האזרח הערבי הנורמטיבי וחיזוק האמון במשטרת ישראל.

במסגרת מימוש יעדי האגף והמשטרה, הערב התכנסה לראשונה הועדה המייעצת למשטרה שמורכבת מנציג החברה הערבית מהשלטון המקומי, החינוך והאקדמיה, החברה והדת. מדובר בועדה שתתכנסת באופן שוטף יחד עם קציני אגף "סיף" במטרה לשמר שיח בין החברה הערבית למשטרה ולהעלות וליישם פתרונות לסיכול הפשיעה.  

במסגרת המפגש חולקו למשתתפים כתבי מינוי לתפקידם כנציגי המגזר. המפכ"ל הציג לפורום המכובדים את תפיסת העולם של משטרת ישראל לטיפול בפשיעה בחברה הערבית ואת השינויים הצפויים: הקמת אגף "סיף", הקמת אגף ארצי לסיכול הפשיעה בחברה הערבית. הכפפה מקצועית של כל היועצים לענייני ערבים במחוזות המשטרה לאגף "סיף". הקמת הועדה המייעצת שתהווה פורום חשיבה לסיור מוחות משותף של הציבור הערבי ומשטרת ישראל. 

הקמת דסק ארצי מיוחד לניתוח סכסוכים בחברה הערבית בכל רחבי הארץ. הקמה וחיזוק של מערך דיגיטלי בערבית לצרכי הסברה. הדרכות משטרתיות בחברה הערבית, מגני הילדים ועד תיכון. יצירת מפגש חיובי של שוטר עם אזרח ערבי כבר בגיל קטן. העלאת מספר השוטרים המשרתים והמתנדבים מהמגזר הערבי. הקמת ארבע יחידות לאכיפה כלכלית (שתיים כבר הוקמו) מתוך הנחת מוצא שפגיעה בכיסם של העבריינים היא הכואבת ביותר. 

הפעלת משמר הגבול כחטיבות טקטיות עם אמצעים ויכולות מיוחדות. השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב: ״מזה עשורים, למעשה מאז קום המדינה, קיים אי-שוויון מובנה בין המגזר היהודי למגזר הערבי. ככל שהשנים חלפו מאז קום המדינה, אי השוויון הזה גדל. הוא גדל בעיקר אודות ההתפתחות המהירה של המגזר היהודי לעומת קיבעון ולא פעם אף קיבועו של המגזר הערבי. במילים אחרות אפליה. 

״אגף ס׳יף בראשות אבו ח'אלד, ניצב ג'מאל חכרוש, ואתם הוועדה המייעצת שתפעל בשילוב זרועות עימו תכליתם להביא לכך שאזרחי ישראל הערביים יחושו ביטחון אישי במרחב חייהם. עלינו לחתור לכך שאזרחי ישראל הערבים יבטחו בגופי השיטור, הכליאה והכיבוי ויאמינו להם; ושיבטחו שמשרד הבט"פ והגופים הוגנים, שיוויוניים ומיטיבים עם כלל חלקי החברה הישראלית״.

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי: ״זהו מעמד היסטורי שיש בו בשורה גדולה לכל אזרחי ישראל, אך בפרט לאזרחי ישראל הערבים, שבשנים האחרונות הפכו לבני ערובה בידיהם של עבריינים שהופכים את חייהם של אזרחים רבים לחיים מלאי דאגה וחשש, חשש שבנם שיצא לקניות יפצע מכדור תועה, חשש שביתם שנוסעת ברכבה בכפר תיפגע מפיצוץ של מטען חבלה, חשש שהעסק שלהם ישדד באיומי רובה מאולתר, חשש אמיתי לגורלם ולגורל בני משפחתם. 

״גל הפרעות שעברנו כמדינה וכמשטרה היה קריאת השכמה לאומית שמחייבת אותנו להיערכות טובה יותר לעתיד, לשיתוף פעולה גדול יותר בין ארגוני הביטחון, מערכות המדינה וההנהגה הערבית המקומית. נדרשת הירתמות לאומית רחבה והשקעה של משאבים. 

״באגף "סיף" אנו מקימים היום לראשונה בישראל, ועדה מייעצת שמורכבת מנציגים מהחברה הערבית בתחומי החינוך, השלטון המקומי, העסקים והדת, ועדה שתיקח חלק פעיל ומשמעותי בעשייה המשותפת ובחיבור בין המשטרה לציבור הערבי ברחבי הארץ.

״לצד המאבק חסר הפשרות בפשיעה, ברור לכולנו שנדרש דבר מה נוסף, פעילות חינוכית שתפגיש את המשטרה עם הנוער הערבי בישראל, לא רק במקרה של קריאת חירום או פעילות מבצעית, אלא מפגש חינוכי, נטול מתווכים שמטרתו להכיר לנערים את עבודת המשטרה לצד הסברה משטרתית בבתי הספר בתחומי הזהירות בדרכים, צריכת סמים, אלכוהול ונושאים נוספים, בדיוק כפי שקורה במקומות רבים.״

ראש אגף "סיף", ניצב ג'אמל חכרוש: ״"הפשיעה בחברה הערבית היא לא הבעיה של משטרת ישראל בלבד אלא הבעיה של מדינת ישראל והפיתרון נמצא אצל כולנו, וכולנו זה אנחנו החברה הערבית. מכאן אני קורא למובילי החברה הערבית בואו וקחו חלק להיות שותפים למאבק בואו נשנה יחד. נשנה את עתידה של החברה נדאג לעתיד טוב יותר. בכוונתנו במשטרה בראשות המפכ"ל רב ניצב, קובי שבתאי והמשרד לבט"פ בראשות השר מר עומר בר-לב לרתום את כל משרדי הממשלה לטובת היעד שלנו.

״אני פונה לראשי הרשויות, אתם הכתובת לאזרח הערבי. אתם המנהיגות של החברה הערבית, תמשיכו לעבוד יחד, יד ביד עם מפקדי התחנות. הם יהיו לצדכם ויחד תעשו טוב לאזרח הערבי. אני פונה לאותם 2.5% שעוסקים באלימות בחברה הערבית ואומר: אתם פוגעים בביטחונו האישי של האזרח הנורמטיבי ובנוסף בשמה הטוב של החברה הערבית. התרבות שלנו נוגדת אלימות.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית