דעה | והדרת פני קצין - בחיל האוויר יבשו חיילים בשמש בגלל טקס עם מח״א 

״אנחנו - כל חיילי הבסיס, עמדנו כבר שעה בשמש ביום שמוגדר בו עומס חום מתנודדים מצד לצד בניסיון שלא ליפול״, נכתב בפוסט שזכה למעל מאה שיתופים, מאות תגובות ואלפי לייקים. זאת, בעקבות טקס להחלפת פיקוד על בסיס נבטים 

אילוסטרציה. צילום: דובר צה״ל 

אם פעם היו צוחקים בישראל על צבאות ערב בגלל האבסורד הטמון ביחס של הקצינים, שרצו להלל את עצמם, על חשבון החיילים הפשוטים - טקס שארע בימים האחרונים בבסיס חיל האוויר מראה שאין לנו יותר מה לצחוק על שכנינו. מסתבר שערכי צה״ל ב2021 אינם שונים בהרבה. 

בקבוצת פייסבוק תחת השם ״IDF Confessions״, פרסמה חיילת שהייתה בטקס, מכתב פתוח למפקד חיל האוויר, אלוף עמירם נורקין. ״היום (ה"מ - יום רביעי) היית בבסיס שלנו, בנבטים. הגעת לכבוד טקס החלפת הפיקוד של מפקד הבסיס. ובזמן שעלית על הבמה ודיברת על חשיבות הנכס האנושי, והנכונות לשמור על החיילים שתחתיך, אנחנו- כל חיילי הבסיס, עמדנו כבר שעה בשמש ביום שמוגדר בו עומס חום מתנודדים מצד לצד בניסיון שלא ליפול״, נכתב בפוסט שזכה למעל מאה שיתופים, מאות תגובות ואלפי לייקים. 

״לפני שהתחיל הטקס כמובן לקחו מאיתנו את בקבוקי המים וזרקו לפח, שחלילה לא יראו הבכירים שהגיעו עד הנגב השומם שחיילי הבסיס שותים מים ושומרים על גופם. מפקד הבסיס היוצא והמפקד הנכנס כל אחד בתורו מבטיחים בחיוך שישמרו עלינו, וברחבת המסדר - חיילים נופלים כמו זבובים, חברה שעמדה לידי קורסת וכל הנגדים באזור רצים חסרי אונים לעזרתה, ואז מגיעים החובשים ולוקחים אותה באלונקה. אני מרימה את הראש ובעודי מסוחררת בעצמי אני רואה עוד אלונקה לוקחת חייל אחר.

״ועוד אחת יוצאת מהשורה ומבקשת ללכת לצל ומתעלפת לאחר כמה שניות. וגם לה מרימים את הרגליים ואומרים שיהיה בסדר, לוקחים אותה הצידה בדממה ומורים לכולנו להמשיך לעמוד ולהקשיב לכם מדברים על הנכס האנושי. זה היה כמעט פואטי.

״מהומה שמכוסה היטב במדים מגוהצים, שורות ישרות ואנשים שקטים שמפחדים לקום ולהגיד- מספיק. איך זה מגיע למצב הזה? אז מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, אני מדברת בשם אותו ״נכס אנושי״. הנכס שעמד בזמן שהתנגנה התקווה ומסביבו על רחבת המסדרים אנשים קורסים, מאבדים הכרה. כמעט ושכחנו שזה *רק* טקס.

״בשביל מה? למה הטקס חייב היה להיות בשמש? בשביל שהמצלמות יראו יותר טוב את הנואמים? ולמה אחרי שגיליתם בהפתעה גמורה שהמון חיילים קורסים תחת השמש, אף אחד לא קם ואמר, מספיק? טעינו?״

ובכן, בצה״ל, כמובן, לא מודים בטעות או באבסורד הטמון באירוע. עם זאת, אולי בעקבות המקרה, רא״ל אביב כוכבי, הרמטכ״ל, ינחיל תרבות אחרת. כזו שבה חילופי פיקוד נערכים באודיטוריום, עם בני משפחה וכמה חברים ומכרים, התמונות יוצאות לעיתונות ובזה נגמר האירוע. בסוף מדובר במנהלים שמחליפים תפקיד. לא יותר מזה. פעם, ענווה וב״גובה העיניים״ היו חלק מהערכים שיוחסו לקצין צה״ל. 

תגובת דובר צה״ל

״האירוע נבדק והלקחים הנדרשים יילמדו. לאור תנאי מזג אוויר באזור בסיס נבטים הוחלט כי טקס החלפת הפיקוד יתחיל בשש בערב וימשך כחצי שעה בלבד. לפני הטקס ובמהלכו חולקו לעומדים במסדר בקבוקי מים קרים והוקמה עמדת התרעננות מקורה ובה שתייה שחולקה באופן חופשי. החיילים תודרכו לפני הטקס שאם יחושו ברע, הם מתבקשים לצאת מהטקס ולגשת לעמדת המנוחה. 

״אף חייל לא התעלף במהלך הטקס ומי מהחיילים שחש ברע ניגש הצידה למנוחה וקיבל מענה רפואי מהחובשים במקום. בחודשי הקיץ צפויים טקסי החלפות פיקוד רבים בבסיסי חיל האוויר. מתכונתם תיבחן פרטנית בהתאם לתנאי מזג האוויר לשמירה על בריאותם של החיילים והמפקדים.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית