זה סרטון שיגור הרקטות מלבנון - כ-40 שניות ירי רצוף בלי סגירת מעגל על המשגר 

צה״ל לא סגר מעגל על המשגר של חיזבאללה שירה מאזור חציבא, כ-10 ק״מ מגבול ישראל, במשך כ-40 שניות רצוף. הרכב גם לא הושמד בדרכו לאזור השיגור או בזמן חזרתו ממנו. השאלות לצה״ל 

https://twitter.com/ala_alahed/status/1423688423978721281?s=20

סרטון שיגור הרקטות לעבר ישראל לפני כיומיים פורסם ברשת. הסרטון באורך של כ1:12 דקות. מתוכו, הירי לקח כ-37 שניות. לזה יש להוסיף את הזמן שהרכב הגיע למקום, פרס, שיגר, קיפל וחזר למחנה. הרכב נתפס בכפר דרוזי בקרבת חצביא לאחר הירי. 

כלומר, ניתן להעריך שכל הפעולה לקחה מספר דקות לפחות מתחילתה ועד סופה. הרכב היה מותמם. מכאן עולות שתי חלופות. ראשונה - המודיעין של צה״ל לא זיהה דפוס חשוד בפעולת הרכב באזור הזה ולכן הרכב לא נצבע במערכות השו״ב כפצצה מתקתקת, כזו שאוטוטו משגרת לעבר ישראל. שניה - המטרה זוהתה אך צה״ל לא היה מספיק מהיר לסגור עליה מעגל במהלך הירי. 

אטען כי גם אם צה״ל לא זיהה את הרכב טרם הירי בשל ההתממה שלו, אחרי הרקטה הראשונה, הסנסורים של צה״ל היו אמורים לתפוס את מקור הירי ולהפיק נ״צ מדויק לתקיפת המשגר. כלומר, אנחנו מדברים על אירוע ירי, מהתמקמות הרכב, עד הקיפול שלו, של לפחות שלוש דקות (כפול לפחות מזמן הסרטון). 

ההנחה היא כי חיזבאללה היה ׳אוכל את הצפרדע׳ אם צה״ל היה מסכל את הרכב ויושביו בעת הירי או בעת התמקמות הרכב בנקודה טרם תחילת תחילת הירי או בדרך לירי או בחזרה ממנו בסמוך לנ״צ השיגור. 

אזכיר כי רא״ל אביב כוכבי חרט על דיגלו את המודיעין כאפקט ראשי בסיכול טרור והוא משקיע בכך המון משאבים מאז תחילת כהונתו. עם זאת, האירוע מעלה סימני שאלה לגבי המודיעין של צה״ל בשטח לבנון בקרבת הגבול - הירי בוצע על פי פרסומים גלויים מאזור חציבא, כ-10 ק״מ מגבול ישראל. 

בצה״ל גם מתגאים בכך שמערכות המודיעין יודעת לאתר מטרה חיה בזמן קצר, כי זמן חיות המטרה קטן בשדה הקרב הנוכחי. שדה הקרב הנוכחי כולל את שטח לבנון. אז כאן היה שיגור רקטה, אירוע שלא ניתן להסתיר מהסנסורים של צה״ל בגבול לבנון או בשמי לבנון. כמה זמן לוקח לטיל ספייק לעבור 10 ק״מ? 

גם אם צה״ל קלט את ירי הרקטה הראשונה, נשארו לו לפחות 1:12 דקות לפי הסרטון (כנראה כפול מכך) שהרכב של חיזבאללה שהה בנקודה. כלומר, שימוש במנתץ, בספייק או בחימוש מכלי טיס, היו מספיקים להוריד את הרכב על יושביו בסגירת מעגל מהירה. 

מדוע הרכב לא חוסל בעת הירי? זו שאלה פתוחה לצה״ל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית