שנה אחרי הפיצוץ שהחריב את נמל ביירות, הלבנונים עדיין ממתינים לתשובות

על רקע ניסיונות מחודשים להקים ממשלה, צוין אתמול יום השנה הראשון לפיצוץ. ארגוני זכויות אדם הציגו דוחות המצביעים על מעורבות בכירים וניסיונות טיוח שחיתות. מקרון: ״המערכת הפוליטית לא תקבל צ׳ק פתוח״

שנה אחרי הפיצוץ שהחריב את נמל ביירות, הלבנונים עדיין ממתינים לתשובות

חורבות נמל ביירות, אתמול. שלטי מחאה עצומים תלויים על בניינים סמוכים, כדי שלאיש לא יהיה ספק. צילום: REUTERS/Emilie Madi

הלבנונים כועסים. שנה אחרי הפיצוץ שהחריב את נמל ביירות ואת השכונות שסביבה, שגבה את חייהם של למעלה מ-200 איש, פצע אלפים, ותרם תרומה מכרעת להידרדרות יותר ממחצית המדינה מתחת לקו העוני – עדיין לא לקח איש אחריות על שאירע, או סיפק הסבר בנוגע לסיבה. אלפים רבים, חלקם נושאים תמונות של יקיריהם שנהרגו, התכנסו אתמול (ד׳) לטקס זיכרון אתמול ליד מוקד הפיצוץ. רבים נוספים יצאו לרחובות במחאה על כך ההתנהלות הכושלת של הממשלה בשנה האחרונה, קראו לנפילת הממשל ונשאו שלטים רבים כתובות כמו ״אנחנו בני ערובה״ ו״הדם שלנו על ידיכם״. מפגינים שהבעירו קרשים וזרקו אבנים על הפרלמנט במחאה פוזרו בברוטליות ע״י גז מדמיע ומכת״זיות.

ועידת התורמים הבינלאומית שהתקיימה אתמול (באופן מקוון) בהובלת צרפת, הצליחה לגייס 370 מיליון דולר ממדינות שונות - יותר מהיעד שהוצב בסך 357 מיליון, הערכת האו״ם בדבר הסכום הנדרש לכיסוי הצרכים ההומניטריים המידיים  – אך טיפה בים ביחס למה שלבנון זקוקה לו באמת. בדברי הפתיחה של הוועידה מתח נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ביקורת חריפה על האליטות השולטות במדינה, שעודן נעולות במאבקי כוחות מבלי לבצע אף רפורמה לטובת התושבים. ״נראה כי מנהיגי לבנון מהמרים על אסטרטגיה של דחיינות. אני מצר עליה וחושב שמדובר בכישלון היסטורי ומוסרי״. צרפת התחייבה להעביר ללבנון 100 מיליון יורו וכן חצי מיליון חיסונים נגד נגיף הקורונה.

הבנק העולמי אמנם התחייב לסייע לשיקום לבנון ולהזרים לה סכומי עתק – אך על מנת שיעשה כן, לבנון עצמה צריכה לבצע רפורמות כלכליות מקיפות, מה שאינו אפשרי כאשר אין ממשלה מכהנת. ראש הממשלה הקודם, חסן דיאב, התפטר בעקבות הפיצוץ. הוא עדיין מכהן כראש הממשלה בפועל, אך לא מבצע פעולות אקטיביות, ואף הצהיר במספר הזדמנויות כי לא יתחיל כל רפורמה כיוון שאולי לא תהיה מקובלת על ראש הממשלה הבא (תגובה שנחשבת באופן כללי כהתחמקות והתנערות מנטילת אחריות).

״המערכת הפוליטית הלבנונית לא תקבל צ׳ק פתוח – היא זו שנכשלת מאז תחילת המשבר, אבל גם לפני שהתחיל״, הוסיף מקרון. נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, הכריז כי ארה״ב תתרום כ-100 מיליון דולר לשיקום המדינה, אך הוסיף כי ״שום סיוע מבחוץ לא יספיק אם מנהיגי לבנון עצמם לא יתחייבו למשימה הקשה וההכרחית של רפורמה בכלכלה ומלחמה בשחיתות. זה חיוני. זה (השחיתות) חייב להיפסק עכשיו״. נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, אמר כי האיחוד האירופי אימץ מסגרת של סנקציות ״נגד אלה בלבנון החוסמים את המאמצים לסיים את המשבר הפוליטי״, והוסיף באיום לא מאוד מרומז ש״ברור שאנו מקווים שלא נהיה חייבים להפעיל אותו״.

״הם הרגו אותנו מבפנים״: ניסיונות טיוח והתנהלות מושחתת

״לבנון עוברת כעת את התקופה הקשה ביותר שלה״, אמר הנשיא מישל עאון. בהתייחסו לקיפאון הפוליטי הוסיף כי ״כיום אנו נמצאים בשלב חדש. אני מקווה שתקום ממשלה חדשה, המסוגלת ליישם את הרפורמות הנדרשות״.  בשבוע שעבר קיבל האיש העשיר בלבנון, המיליארדר נגי׳ב מיקאתי, את המנדט לנסות להקים ממשלה במקום בו נכשל קודמו, סעד חרירי, במשך עשרה חודשים. ואולם רבים רואים בו חלק מהבעיה, חלק מאותה אליטה ממסדית מסואבת שלא תביא פתרון של ממש. מיקאתי גם כיהן כראש הממשלה כשהאמוניום החנקתי הגיע לביירות, מה שמגביר את חוסר האמון הציבורי בו.

סוכנות הידיעות רויטרס מצטטת ממסמכי FBI שהגיעו לידיה, כי התפוצצו בנמל כ-552 טונות של אמוניום חנקתי – רק חלק קטן ממשלוח הענק של כ-2,754 טונות שהגיעו על גבי ספינת משא בחכירה רוסית ב-2013, שביצעה עצירה לא מתוכננת בדרכה למוזמביק – ונשארה (ראש המכס בלבנון אישר פרטים אלה לרשת CNN בשנה שעברה, אך הממשלה מעולם לא הודתה בכך. למי שמתעניין בנושא כדאי לקרוא את כתבתו של אבי רונן). ״בושה שהגורמים הרשמיים מתחמקים מחקירה בחסות חסינות. אין חסינות מול דם הקורבנות״, אמר הפטריארך המרוני בשארה בוטרוס א-ראעי במהלך מיסה שקיים אתמול בחורבות הנמל.

מוקדם יותר השבוע פרסם ארגון זכויות האדם Humam Rights Watch  דו״ח בן 127 עמודים תחת הכותרת ״הם הרגו אותנו מבפנים״, בו נטען כי ״ישנן עדויות שמראות על מעורבות של בכירים לבנוניים בפיצוץ בביירות, אך בעיות במערכת המשפטית והפוליטית בלבנון מאפשרות להם להימנע מנטילת אחריות״. המחברים קוראים לחקירה רשמית מטעם מועצת זכויות האדם של האו״ם לגבי ״הפרות זכויות האדם המתמשכות הנובעות מהפיצוץ ומהניסיונות להימנע מאחריות״.

בדו״ח מפורטות עדויות בנוגע להתנהלות מושחתת ולא תקינה לכאורה, שאפשרה לשמור בנמל את החומר הנפיץ באופן לא בטיחותי במשך שש שנים. ״שנה לאחר הפיצוץ, הצלקות של אותו יום הרסני נותרות חרוטות בעיר, בעוד הניצולים ומשפחות הקורבנות ממתינים לתשובות״, נכתב. ארגון אמנסטי אינטרנשיונל פרסם דו״ח משלו, באותה רוח, בה ציין כי ניסיונות רבים לבצע חקירה מקיפה נבלמו על ידי אותם בעלי אינטרס. ״מדהים לראות עד כמה השלטונות הלבנוניים מוכנים להרחיק לכת על מנת להגן על עצמם״, נכתב.

שר החוץ הסעודי: חיזבאללה – שורש הבעיה

״התעקשות חיזבאללה לכפות את ההגמוניה שלו על המדינה עומדת בשורש הבעיות של לבנון״, אמר אתמול שר החוץ של סעודיה, הנסיך פייסל בן פרחאן בן עבדאללה. ״לבנון מתמודדת עם אתגרים בהרכבת ממשלה יעילה, ואנו מודאגים מכך שחקירת הפיצוץ לא הובילה לתוצאות ממשיות״, צוטט שר החוץ באתר אל-שארק אל-אווסט. ״כל סיוע שיוצג לממשלת לבנון הנוכחית או העתידית מותנה בביצוע רפורמות רציניות״.

ברקע דבריו של שר החוץ: החששות מהתעצמות איראנית בלבנון באמצעות חיזבאללה, ומלחמת הפרוקסי המתמשכת בין סעודיה לאיראן בתימן. אתמול יירט חיל האוויר הסעודי מל״ט חומר נפץ בדרום המדינה, ששוגר על ידי החות׳ים – ארגון נוסף הפועל בחסות איראן. סעודיה עוקבת בדאגה אחרי הניסיונות האיראניים לשלוח שלוחות ברחבי המזרח התיכון ולהגביר את כוחה.  

וגם ישראל לא עברה את היום הזה בשקט, עם ירי רקטות על יישובי הצפון, על פי ההערכות מידי ארגונים פרו-פלסטיניים תוך עצימת עין של חיזבאללה. בתגובה, בוצע ירי תותחים וכן תקיפה של חיל האוויר, בפעם הראשונה מזה שנים. ״מטוסי קרב תקפו הלילה בלבנון מרחבים מהם נורו רקטות במהלך היום לעבר מדינת ישראל ותשתית המשמשת לטרור״, נמסר מדובר צה״ל. ״מדינת לבנון אחראית לנעשה בשטחה. צה״ל מזהיר מהמשך ניסיונות הפגיעה באזרחי ישראל וריבונותה״.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות