פרשנות | מתווה התשלומים לחמאס תקוע - כנראה המזוודות מקטאר יחזרו 

בישראל מנהלים את התשלום לחמאס כמו גנון. לחמאס ולקטאר נמאס, אז נראה כי השליח והמזוודות צפויים לחזור לעזה החל מחודש ספטמבר. בישראל מעדיפים שוחד מאשר מלחמה - השאלה היא רק איך להציג זאת לציבור 

פרשנות | מתווה התשלומים לחמאס תקוע - כנראה המזוודות מקטאר יחזרו 

סטילס: חיים צח/ לע"מ

מאז מבצע ״שומר החומות״ ועלייתה של ממשלה חדשה בישראל, מתווה התשלומים לחמאס בעזה תקוע. בינתיים המצב אינו מביא למתיחות צבאית, אבל זה רק עניין של זמן. מאז העימות הצבאי מצרים מנסה לתווך בין הצדדים, בינתיים ללא הצלחה. 

על הפרק, פרט לכסף שחמאס רוצה, כ-30 מליוני דולרים בחודש, ישנו גם את עניין השבויים והנעדרים הנמצאים בידי חמאס. בישראל קושרים בין שני הנושאים, עובדה שהופכת את המו״מ למורכב יותר. 

בהיבט הכסף, ניסו בישראל להכניס את האו״ם למשוואה. כלומר, במקום ששליח קטארי יחלק את הכסף דרך הדואר בעזה, רצו שהאו״ם יחלק את הכסף למשפחות נזקקות, שהוא ידאג להכנסת דלק לתחנת הכוח ברצועה ושהוא יערוך תכניות תעסוקה יזומה. הבעיה התעוררה בשאלה מי קובע מי צריך לקבל את הכסף. 

לאו״ם יש רשימות משלו. לישראל (באמצעות שב״כ) יש רשימות משלה. ישראל רצתה שהאו״ם יעבוד לפי הרשימות שלה. האו״ם סירב. בצדק. אחד הנושאים המאתגרים בכל מתווה העברת הכספים לחמאס הוא רגולציה בינלאומית למימון טרור. אם האו״ם יחלק כסף למישהו, שיתברר בסוף שהוא פעיל חמאס, האו״ם יכול לעמוד למשפט על תמיכה במימון ארגון טרור. כך גם ישראל אם הכסף לאו״ם יגיע דרכה. 

אחת החלופות שהוצעה הייתה שאת התשלומים תעביר הרשות הפלסטינית לחמאס. זאת באמצעות בנק לאומי, לא מסחרי. בצורה כזו, הרשות היא זו שתשא באחראיות למימון טרור כפי שהיא מתמודדת עם תביעות מצד ישראלים בבתי משפט בישראל ובעולם על תשלום משכורות למחבלים הכלואים בישראל. 

חמאס לא ממש רוצה שהרשות הפלסטינית, עליה הוא מנסה להשתלט בבחירות חוקיות (שישראל מסכלת כל הזמן), תהיה אחראית לתשלום החודשי שלו. ולכן חמאס הכשיל את האופציה הזו. 

לסיכום, ישראל לא יכולה או רוצה להעביר כספים ישירות לחמאס, אבל רוצה שחמאס יקבל כסף כחלופה לעימות צבאי. קטאר מוכנה להעביר את הכסף במזוודות או בכל חלופה אחרת שתהיה מקובלת על כל הצדדים. מצרים גם היא רוצה להגיע לפתרון, ולא ממש אכפת לה מי ואיך, העיקר שהכסף יגיע לחמאס. 

חמאס מצידו לא רוצה להיות תלוי בישראל או ברשות הפלסטינית. הרשות הפלסטינית רוצה שחמאס יהיה תלוי בה. האו״ם מצידו לקח צעד אחורה בינתיים. אם רוצים להשתמש בו, אז הוא מחליט למי מחלקים ולא ישראל. 

בימים האחרונים נראה לקטארים נמאס מהגנון, ולחמאס מתחילה להגמר הסבלנות (שיגורי רקטות לים). לפי מקורות קטאריים בעיתון הלבנוני אלאחבאר, נראה כי חלוקת הכסף באמצעות מזוודות, כפי שהיה בימי הממשלה הקודמת, כנראה תזכה לעדיפות. לפי אותם מקורות, תשלום ראשון צפוי להכנס לעזה בספטמבר בהיקף של לפחות שבעה מליוני דולרים. 

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022