הונאות מיקום של כלי שיט הפכו לשגרה בשנה האחרונה

מאז אוגוסט 2020 התגלו למעלה ממאה מקרים של הונאות מיקום כלי שיט צבאיים. אירועים כאלו יכולים לגרום לתקריות בינלאומיות ומכאן חשיבות הנושא

הונאות מיקום של כלי שיט הפכו לשגרה בשנה האחרונה

אילוסטרציה. צילום: דובר צה״ל

מאז אוגוסט 2020 התגלו למעלה ממאה מקרים של הונאות מיקום כלי שיט צבאיים, כך עולה ממחקר שבוצע על ידי מגזין המחשבים Wired. המחקר מצא כי באמצעות הונאה של מערכות המיקום האוטומטיות, ה- AIS (Automatic Identification System), שובש מיקומם של כלי שיט צבאיים בהם נושאת המטוסים הבריטית ומשחתות אמריקאיות. 

המיקום המשובש הצביע על כך שכלי השיט פעלו בתחומי מים שנויים במחלוקת או באזורים טריטוריאליים השייכים למדינות אחרות. שהייה של כלי שיט צבאיים באזורים שבהם הם אינם מורשים לפעול עשויה לגרום לתקריות דיפלומטיות או להתלקחות צבאית, ומכאן חשיבותו של הנושא.

צוות המחקר מצא את ההונאות על ידי השוואת השימוש במערכת הזיהוי האוטומטית (AIS, מערכת מבוססת GPS) עם נתוני מיקום הניתנים לאימות באמצעות תבניות זיהוי שונות. כל המידע הכוזב הגיע ממקלטי AIS מבוססי חוף בעוד לוויינים הראו את המיקום האמיתי של כלי השיט. 

ב- 2018 וב- 2019 התקבלו דיווחים רבים של אוניות מלחמה ואוניות סוחר על שיבושים בקליטות ה- GPS שלהם ובמיקומי ה- AIS, במיוחד באזור הים השחור. האצבע המאשימה לאירועים אלו הופנתה בזמנו לרוסיה. גם הפענוחים האחרונים מצביעים על שיבושים באזור הים השחור והים הבלטי. 

החוקרים לא ידעו להצביע על האחראי לשיבושים, אך ציינו בהחלט כי סביר להניח שמדובר ברוסיה, בהסתמך על הקרבה הגיאוגרפית ועל כך שכל האוניות שמיקומם שובש היו ממדינות אירופאיות ומכוחות נאט"ו. 

במלחמת הסייבר בים המתפתחת בקצב איטי יחסית אך בטוח, המערכה על המיקום יש לה בהחלט משמעות מכרעת על חופש השיט ועל יכולתם של ציי ארה"ב ואירופה לפעול בחופשיות. יתר על כן, רוסיה (ואף סין) עשויה להשתמש במיקום הלכאורה משובש של כלי השיט כבסיס להתחלתו של סכסוך בינלאומי – דיפלומטי או צבאי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית