דעה | תרחיש דמיוני: כך תתנהל פגישת בנט-ביידן 

בקרוב יפגוש ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט, את נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן. דן ארקין משרטט תרחיש דמיוני של השיחה ביניהם

סטילס: קובי גדעון / לע"מ

תרשומת דבריו של ראש הממשלה נפתלי בנט כאשר יפגוש בקרוב את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחדר הסגלגל בבית הלבן בוושינגטון. הכל באחרויות דמיון המחבר. ראש הממשלה בנט: הסכמנו, אדוני הנשיא, שנדבר גלויות, והסעיף הראשון בשיחתנו יהיה איראן. ארשה לעצמי להשמיע כמה הערות.

יש בעולם, ותמיד היו, משטרי רשע וצירי רשע. משטרים אפלים הנשלטים על ידי רודנים דיקטטורים שרודפים את מתנגדיהם ובזים לזכויות אדם. קודמיך בבית הלבן, אדוני הנשיא, התגייסו ולחמו ודיכאו משטרי רשע, כמיטב המסורת וה-DNA האמריקני של ארץ מקלט ומתן סיוע למדוכאים ולנרדפים. 

ארה"ב התעוררה כארי להביס את גרמניה במלחמת העולם הראשונה, הובילה את חיסול המשטר הנאצי במלחמת העולם השנייה. יצאתם למלחמה בקוריאה ובוויטנאם נגד מה שנראה כמשטרי רשע קומוניסטיים של הימים ההם. הפלתם את משטרו של סדאם חוסיין, חיפשתם עשר שנים, מצאתם והרגתם את אוסמה בין לאדן, אבי מתקפת הטרור החמורה ביותר על אדמת ארצך.

אדוני הנשיא, המשטר הנוכחי באיראן הוא חבר נכבד במשפחת משטרי הרשע. מדינה חברה באו"ם שמאיימת על סביבותיה הקרובות והרחוקות ומפיצה טרור. מדינה שמקימה ציר רשע חובק ארצות ברחבי המזה"ת להעברת נשק ולהפעלת משמרות מהפכה. את האיום החמור ביותר שלה היא מפנה נגד מדינת ישראל, הרחוקה ממנה אלפי קילומטרים. אין כיום בעולם מדינה המאויימת ברמה של האיום האיראני נגד ישראל, כולל הכנות לייצור נשק גרעיני.

לממשלתי ולציבור בישראל, יש תחושה, ויש גם גם סימנים מעידים, שבתקופה האחרונה חלו שינוי לרעה, עליות מדרגה, בתכני האיום האיראני נגדנו. מלחמת הים הסמויה במכליות נפט במפרץ הפרסי כבר גבתה שני קרבנות, יורדי ים תמימים שאין להם שום קשר לסכסוך.

האיראנים אינם טורחים להסתיר שדרוגים, שיפורים ומפעלי בינוי בכמה מאתרי הגרעין שלהם. שיחות וינה על הסכם הגרעין מתנהלות-לא-מתנהלות בעצלתיים. לאיראנים יש זמן. זה עם עתיק שיש לו הרבה סבלנות, והוא מומחה באמנות המו"מ, הדחייה, העיכוב, ה-STALLING. 

אבל גם אנחנו, אדוני הנשיא, עם עתיק. קצה נפשו של הציבור בישראל מאיום גרעין איראני מרחוק, מאיום המוני טילים ורקטות מצפון, מחיזבאללה, ארגון PROXY של איראן, ומאיום רקטות על ערי הדרום שלנו ושריפת שדות מרצועה עזה, מחמאס, עוד PROXY של איראן. ואל מכליות שמפליגות בים הפתוח, בנתיבי הסחר והספנות הבינלאומיים, משגרים כלי טיס בלתי מאויישים, חימושים משוטטים, כטמ"מים מתאבדים.

מיסטר פרזידנט, כתובית נפוצה של אנשים מאמינים בארצי אומרת: 'אין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמים'. זה נכון, אבל אנחנו, פחות מ-10 מיליון שחיים בשכונה בלתי ידידותיות, זקוקים לעוד כמה גורמים לסמוך עליהם. למרבה הצער, אירופה איננה אחד מהם. בת הברית האמיתית, המסורתית והיחידה של מדינת ישראל בעת הזאת היא ארצות הברית של אמריקה.

ארה"ב בהנהגתך מראה סימנים של הוצאת כוחות צבא מהמזה"ת. שיקול שלכם. אתם שואפים לחזור להסכם הגרעין מ-2015, גם זה שיקול שלכם. אתה אדוני הנשיא אינך מסתיר את השקפתך שהאויב הגדול של ארה"ב הוא כיום סין. אבל כל השיקולים הללו עלולים להותיר אותנו לבדנו מול האיום האיראני, הכולל איום בנשק גרעיני. כיצד ירגיש ישראלי מן השורה כאשר מומחים מחשבים לו מתי תגיע איראן לידי פצצה גרעינית - האם זה יקרה עוד חודשיים, או עוד שנתיים?. כך חיים בביטחון?. 

ולכן, המחוייבות המסורתית של ארה"ב לשמר את היתרון האיכותי של ישראל, שהיא משענת חשובה מאין כמוה לנו בישראל, חייבת לדעתנו לכלול יותר מאשר מטוסי F-35, נשק ומסוקים. היא חייבת לכלול גם פיצוי על נזקי הסכם גרעין חדש או מחודש, אם יהיה כזה, וגם, וזה העיקר, חשיבה חדשה בנושא האיום האירני נגד ישראל, וגם נגד מדינות אחרות באזור.

אדוני הנשיא, באתי הנה היום כדי להעלות בפניך כמה מחשבות.

אנו מצפים ממך, אדוני הנשיא, להעלות בדרגה את הנושא האיראני, את המאבק נגד הגרעין האיראני, ולקבוע אותו גבוה בסולם העדיפויות. ארה"ב הקימה בשעתה קואליציה של כמה מדינות כשהכריזה מלחמה על דאעש. זו יוזמה שעלתה יפה, ודאעש כמעט עבר מן העולם. איננו מציעים  שמטוסי קואליציה יתקפו את טהרן. 

אך הרעיון הוא להקים קואליציה מדינית, קבוצת לחץ בין-מדינתית, אולי יחד עם בריטניה, עם גרמניה וצרפת וקנדה, לדוגמה, שתרחיב הרחבה משמעותית את היקף לחץ הסנקציות. מדוע  ממשיכות מכליות נפט להוביל נפט מאיראן למדינות במזה"ת באין מפריע? אפשר ומותר להפריע. הצי החמישי של ארה"ב  והצי המלכותי הבריטי במפרץ הפרסי, בים סוף ובים הערבי יודעים היטב כיצד לעצור מכלית ולמנוע ממנה להוביל נפט איראני. 

סנקציות כלכליות הוטלו, אך אולי אינן כואבות דיין. קואליציית סנקציות בינלאומית מקיפה של מדינות גדולות במערב על בנקים, חברות ספנות, בורסות, עסקים בינלאומיים, אנשי עסקים ועסקיהם בחו"ל, עשוייה להכאיב מאוד לביזנס באיראן, לכלכלה ולמשק שם. 

מתפרסמות ידיעות על סייבר התקפי ישראלי נגד איראן בדרכים מתוחכמות שונות ומשונות. סייבר הוא נשק לכל דבר. מדוע סנקציות אמריקניות לא יכללו תקיפות סייבר נגד מטרות  ויעדים איראניים. סייבר לא הורג אנשים, רק גורם נזקים.

המטרה צריכה לדעתנו להיות בידוד איראן. להרחיקה ממשפחת האומות הדמוקרטיות, גם באו"ם וגם במועצת הביטחון, להפעיל על השליטים בטהרן לחצים שיסכנו את כסאותיהם.  ואולי אז יישמעו בקרב עשרות מיליוני האיראנים קולות שפויים. סרטוני טלוויזיה מאיראן שמגיעים למערב מראים תושבים רגילים, נורמליים, בעיקר צעירים, כמו בכל ארץ אחרת, שרוצים לחיות חיים רגילים ולא לפתח נשק גרעיני נגד שטן גדול ושטן קטן.

אדוני הנשיא, מי כמוך יודע כי שרותי המודיעין שלנו בישראל הם מצויינים, הם משתפים פעולה הדוקה עם אלו שלכם. אנו יודעים היטב מה מתרחש באיראן, וחלק מההתרחשויות הללו אינן לרוחנו. בישראל יש חשש שבנושא מניעת הגרעין האיראני אנו נשארים לבדנו מול האיום, אפילו הוא רחוק. איום הוא איום. 

שיתוף הפעולה האסטרטגי בין שתי מדינותינו מבורך מאין כמוהו, אבל התחושה בישראל היא שהנושא אינו זוכה בממשלך לעדיפות הגבוהה ביותר לה הוא ראוי, שהרי בסופו של דבר מדובר בלא פחות מאשר נשק גרעיני. אין פחד בישראל מהגרעין האיראני, אבל בהחלט יש חשש, ונשמעות קריאות להתכונן לגרוע ביותר. ישראל הוכיחה יכולות הגנה עצמית ותקיפה מהמתקדמות בעולם.

ידינו היתה על העליונה בשבעים שנות קיומנו נגד כל אויב בכל המערכות. אבל, אדוני הנשיא, כשצנטריפוגות מסתובבות, זה סיפור אחר לגמרי. שתי המעצמות הגדולות מדברות על פירוק מנשק גרעיני ופיקוח, ובנתנז חופרים בעמקי הר גבוה מתקן חדש לצנטריפוגות מתקדמות שיעשו את העבודה יותר מהר וביתר יעילות, תוך התקרבות לפצצה. 

אדוני הנשיא, הרשה לי לומר שמדינה המאיימת על מדינה אחרת בשנת 2021 בהשמדתה ובנשק גרעיני עתידי היא ניגוד מוחלט לכל הערכים הדמוקרטיים עליהם מבוססת ארצות הברית של אמריקה מאז עצמאותה. לא רק אנחנו בישראל לא נוכל לעבור על כך לסדר היום, אלא לעניות דעתנו גם לך, לממשלתך ולמדינתך אסור לעבור על כך לסדר היום. 

אדוני הנשיא, אני מודה עמוקות על הקשבתך. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית