דעה | גנץ, אל תאיים סתם. זה פוגע בהרתעה הישראלית מול איראן

בני גנץ, שר הביטחון, מפזר איומים כלפי חיזבאללה ואיראן, כאשר הוא מחושק על ידי אינטרסים של ארה״ב מול איראן. איומי סרק מכרסמים בהרתעה השברירית גם ככה מול איראן 

 דעה | גנץ, אל תאיים סתם. זה פוגע בהרתעה הישראלית מול איראן

צילום תמונות: אריאל חרמוני / משרד הביטחון
 

שר הביטחון, בני גנץ, ממשיך לפזר איומים לעבר ארגונים ומדינות במזרח התיכון. אחרי שאיים על חיזבאללה, עבר גנץ לאיים על איראן. זאת, בעקבות הטענה הישראלית שהספינה MV MERCER STREET הותקפה על ידי איראן. 

״חייבים לפעול כעת מול איראן״

״איראן תחת התליין ראיסי שייכנס לתפקידו השבוע, תהיה מסוכנת יותר לעולם משהייתה עד כה, הרסנית יותר לאזור משהייתה עד כה, ותשאף להפוך לאיום קיומי על ישראל. אנחנו נפעל כדי להסיר כל איום שכזה״, אמר גנץ במליאת הכנסת. 

״התוקפנות של איראן באזור בכלל ובחזית הימית בפרט, הולכת ומחריפה: במאי 2019 פגעה איראן בארבע ספינות בינלאומיות מול חופי פוג'ירה באמצעות מוקשים. ביוני היא תקפה מיכליות יפניות באותו האזור. ביולי כוחותיה פשטו על הספינה הבריטית Stena Impero וחטפו אותה. בינואר 2020 איראן השתלטה על מיכלית קוריאנית במפרץ הפרסי.

״בשנה האחרונה היו לא פחות מחמש פגיעות של איראן בספינות בינלאומיות, חלקן באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים מתאבדים תוצרת התעשייה הצבאית האיראנית. כך קרה עם האונייה LORI בחודש מרץ,  כך קרה בתקיפת ה- Hyperion ray באפריל, כך עם הספינה C.S.A.V TYNDALL לפני חודש. כטב"מים איראנים, שוגרו גם לעבר מתקני נפט בסעודיה מספר פעמים, ובראשם עומדת התקיפה הנרחבת עם עשרות כטב"מי נפץ וטילי שיוט על מתקני הנפט של חברת אַרָמְקוֹ.

התקיפה האחרונה של המרסר סטריט שהביאה לרצח של שני אזרחים שלא היו מעורבים בלחימה, בניגוד לחוק הבינלאומי ולמוסר האנושי, היא עליית מדרגה בהסלמה של איראן שמשגרת כלי טיס בלתי מאוישים בכוונה לפגוע ולהרוג אזרחים.״

גנץ ממשיך. ״זו בדיוק הסיבה שחייבים לפעול כעת מול איראן שלא רק חותרת לגרעין צבאי, אלא גם מביאה למירוץ חימוש מסוכן, ומכוונת לפורר את היציבות במזרח התיכון לכדי מיליציות טרור שמחזיקות היום מאות כטב"מים - באיראן, בתימן, בעיראק ובמדינות נוספות. כולם תוצרת התעשייה האיראנית. כולם מאיימים על המרחב - ביבשה, באוויר ובים. זה איננו איום עתידי אלא סכנה מוחשית ומיידית. 

״ישראל מחזיקה במגוון כלים ואפשרויות בכדי להגן על אזרחיה, ואנחנו נבוא חשבון עם כל מי שמבקש לפגוע בנו, בזמן, במקום ובדרכים שמשרתות אותנו ואת ביטחוננו. אך מכובדיי, כדאי שתבינו כדאי שנבין כולנו, כדאי שיבין העלם.

״אני חוזר ברשותכם לעניין האיראני וקובע שזה לא עניין ישראלי בלבד, העולם כולו שרואה את תוצאות התוקפנות של איראן, חייב לפעול, וכל הסכם, ככל שיהיה כזה, עם איראן חייב להתייחס גם להסרת האיום שלה על המרחב, ופגיעתה בחפים מפשע ובכלכלה העולמית.״

מאיים גם על חיזבאללה

כאמור, גנץ חוזר ומאיים גם על חיזבאללה. ״עוד מרחב שבו איראן פועלת הוא לבנון, שם בחסות המשבר, איראן מחמשת ומחזקת את חיזבאללה״, אומר גנץ. ״בפגישתי עם שרת ההגנה של צרפת בשבוע שעבר, אמרתי לה שישראל נכונה לתת כל סיוע לעם הלבנוני, שנלקח בשבי בידי חיזבאללה, ושישראל תאפשר כל סיוע הומניטארי כולל משטחה ובלבד שהוא לא יאפשר את חיזוק היכולות הצבאיות של חיזבאללה.״ 

נצא מנקודת הנחה שגנץ אינו נושא נאומים לטובת תקציב הביטחון. מסגרת תקציב הביטחון עברה את הממשלה ותעלה בסוף החודש להצבעה בכנסת. התקציב כולל גידול משמעותי בתקציב הביטחון בעת שהמדינה עדיין מתבוססת במגיפת הקורונה. צירוף מקרים שיכול להביא מחאה ציבורית כלפי גנץ, שצריך מצידו, להצדיק למה הוא מבקש כסף. אז איראן. 

נניח שנאום גנץ אינו נובע ממניעי גיוס כספים למשרד שלו. אזי מה המטרה? לבנאם את האירוע? אם זו המטרה, מדוע גנץ אינו משחרר את ההוכחות שיש בידי מערכת הביטחון לגבי האירוע בMV MERCER STREET. האירוע התרחש ב29.7.2021, עד היום, אין בדל ראיה שזה היה מל״ט שפגע בכלי שיט או שזו איראן. אם ישראל רוצה לסחוף את העולם סביב הנרטיב שאיראן היא איום גלובלי, כאמור, שתביא ראיות. הציבור מאמין שיש עובדות. 

המציאות מורכבת

האם המטרה היא הרתעת איראן? אם כן, מדוע לפזר איומים מעל בימת הכנסת? תפעל. אתה אמון על צה״ל, תן פקודה, וצא להתקפה. אבל גנץ יודע שהמציאות, מחוץ לכנסת ישראל, מורכבת. נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן רוצה הסכם עם איראן. כך גם בריטניה. רומניה לא מעניינת אף אחד וגם ככה אין לה ממש יכולת תגובה נגד איראן. 

אם ארה״ב ובריטניה רוצות הסכם עם איראן, ונשיא איראן החדש, ראיסי, טען פומבית שהוא רוצה את הסרת הסנקציות מעל איראן, אז יש לנו תיאום אינטרסים בין וושינגטון, לונדון וטהרן. במציאות כזו, ישראל לא יכולה לעשות משהו שיהרוס לביידן את ההסכם. היא גם לא תצליח למשוך את ארה״ב ובריטניה לתגובה חריפה נגד איראן, כזו שתסכל את ההסכם. 

מכאן, שהאיומים של גנץ ריקים מתוכן. גם אם ישראל תגיב, היא תצטרך להגיב בצורה שלא תפגע באינטרסים אמריקאים. אז זו תהיה תגובה פרווה שלא תתן כלום חוץ מכותרות ופרץ טסטוסטרון במשרד הביטחון. 

לסיכום, גנץ, אתה שר הביטחון של מדינת ישראל. אם אתה מאיים - גם תבצע. אחרת, אתה פוגע בהתרעה הישראלית כלפי איראן. ככל שיש כזו. הרי אם הייתה הרתעה, איראן לא הייתה פועלת נגד מטרות ישראליות.