דעה | בנט, איפה ההוכחות שזה מל״ט איראני שפגע במיכלית? 

אם לישראל יש הוכחות לכך, למה בעצם להסתיר? כדי להגן על מקורות? ובכן, גם בדיווח לארה״ב ישראל לא מסגירה מקורות שנדרש להסתיר לצורך הגנה עליהם. אם בנט ולפיד רוצים לבנאם את האירוע, אין כמו הוכחות מוצקות שאלו האיראנים כדי לעשות זאת

דעה | בנט, איפה ההוכחות שזה מל״ט איראני שפגע במיכלית? 

סטילס: עמוס בן גרשום / לע"מ

בסוף השבוע הותקפה מיכלית בשם Mercer Street בבעלות ישראלית - יפנית בקירוב לחופי עומאן. הדיווחים המיידים בכלי התקשורת בעולם טענו כי מדובר במל״ט שפגע בספינה וישראל הוסיפה שהוא איראני. הבעיה? שהוכחות עד כה טרם סופקו. איראן הכחישה מעורבות. 

״בימים האחרונים העולם קיבל עוד תזכורת לתוקפנות האיראנית, הפעם בלב ים. האיראנים, שתקפו בכלי טיס בלתי מאויישים את הספינה Mercer Street, כיוונו לפגוע במטרה ישראלית. במקום זה, המעשה הפיראטי שלהם הביא למותם של אזרח בריטי ואזרח רומני. אני שולח מכאן לבריטניה ולרומניה את השתתפותנו בצערן, וכמובן למשפחות הנפגעים״, אמר נפתלי בנט, ראש ממשלת ישראל, היום (א), בישיבת הממשלה. 

״שמעתי עכשיו שאיראן, באופן פחדני, מנסה להתחמק מאחריותה על האירוע. הם מתכחשים לזה. אז אני קובע באופן מוחלט - איראן היא שביצעה את התקיפה כנגד הספינה. ההתנהלות הביריונית של איראן מסוכנת לא רק לישראל, אלא פוגעת באינטרסים גלובליים, בחופש השיט ובסחר הבינלאומי. 

״הראיות המודיעיניות לכך קיימות ואנו מצפים שהמערכת הבינלאומית תבהיר למשטר האיראני שהם עשו טעות קשה. אנחנו, בכל מקרה, יודעים להעביר את המסר לאיראן בדרכים שלנו. אני רוצה להודות לאנשי משרד החוץ, ובראשם לשר החוץ יאיר לפיד על פועלם הנמרץ במשך סוף השבוע, בנושא.״ 

רק ששוב, הוכחות לא סופקו, באופן גלוי, לאף אחד. אולי הועברו בחשאי לארה״ב ומדינות אירופה רלוונטיות. ולמה בעצם להסתיר? אם מל״ט פגע בכלי השיט, יש הוכחות פורנזיות אצל האמריקאים. למה לא מפרסמים שזה מל״ט? איזה סוג? אם זה סוג שמיוצר באיראן, זה מעלה את רמת הסמך של טענות ישראל. אם זה כלי שאינו בייצור איראני - פחות. 

אם לישראל יש הוכחות לכך, למה בעצם להסתיר? כדי להגן על מקורות? ובכן, גם בדיווח לארה״ב ישראל לא מסגירה מקורות. אם בנט ולפיד רוצים לבנאם את האירוע, אין כמו הוכחות מוצקות שאלו האיראנים כדי לעשות זאת.  

בדיווח של מזכיר המדינה האמריקאי, נאמר כי ישראל, יחד עם ארה״ב, רומניה ובריטניה יחקרו את העובדות סביב המקרה. המשמעות היא, שהעובדות עדיין נחקרות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית