איראן בונה ספינת טילים מתקדמת חדשה

על הספינה מותקנים ארבעה משגרי טילים נגד כלי-שיט מדגם גאדר/גאדיר לטווח מרבי של 300-500 ק"מ, מקלעים וטילי כתף נגד מטוסים

צילומי לוויין שפורסמו לאחרונה, מצביעים על כך שאיראן בונה ספינת טילים חדשה במספנת קאסם מדקנדאלו. מספנה זו אשר הוקמה ב- 2011 מתמחה בבניית כלי שיט מהירים מחומרים מרוכבים, אלומיניום, מתכות שונות ופיברגלס. המספנה, אשר אחד מהספקיות המרכזיות היא טורקיה, נמצאת תחת סנקציות אמריקאיות, לאור מעורבותה בבניית כלי שיט עבור חיל הים של משמרות המהפכה. 

כלי שיט אשר צולם במתחם המספנה זוהה כאחת משלושת הספינות מדגם שהיד סולימאני, דגם ספינה מייצור איראני, על שמו של מפקדו האגדי של כוח קודס, קאסם סולימאני, אשר חוסל בינואר 2020 על ידי האמריקאים בעיראק. ספינות הטילים מדגם שהיד סולימאני, נבנות כקטמרן , באורך של כ- 65 מטרים ובדחי לא ידוע. 

על הספינה מותקנים ארבעה משגרי טילים נגד כלי-שיט מדגם גאדר/גאדיר לטווח מרבי של 300-500 ק"מ, מקלעים וטילי כתף נגד מטוסים. הספינה בעלת יכולת נשיאת מסוק ימי ותצורתה היא כזו ששטח חיתוך המכ"מ שלה נמוך יחסית, כלומר טווח הגילוי שלה, למרות גודלה, צפוי להיות נמוך יחסית.

גודל האונייה ותצורתה חריגים מאד ואינם מתאימים לתפיסת בניין הכוח וההפעלה של משמרות המהפכה. לחיל הים של משמרות המהפכה אלפי כלי שיט קטנים (עד 25 מטרים אורכם), בעלי מהירות גבוהה, יכולות תמרון ונשיאת חימוש מגוון, בהם טילים, טורפדו, רקטות בקטרים שונים ומוקשים ימיים.

איראן מפעילה כלי שיט בקרבת המפרץ הפרסי ומצרי הורמוז, לשמירה והגנה על האזור, כחלק מתפיסה אסימטרית הגנתית מול האמריקאים. התפיסה האיראנית היא יצירת תקיפה מרובת כלי שיט בעלי יכולות שונות, תקיפת הרוויה, המשבשים את יכולות מערכות ההגנה של כלי השיט האמריקאיים. 

הספינה הגדולה יחסית אינה מתאימה לתפיסת לוחמה זו, וככל הנראה חיל הים של משמרות המהפכה בונה את כלי השיט האלו מתוך כוונה להפעילם רחוק מהחוף האיראני, במשימות אסטרטגיות, בהן עוסק כיום רק חיל הים הסדיר האיראני. בין שני חילות הים האיראניים, הסדיר וזה של משמרות המהפכה, קיימת יריבות פוליטית מזה עשרות שנים, על מרכזיותם ומשימותיהם.

עד היום היה זה חיל הים הסדיר אשר פעל בטווחים רחוקים מהחוף במשימות בים הערבי, באוקיינוס ההודי, בים התיכון ואף באוקיינוס האטלנטי. צפוי שחיל הים של משמרות המהפכה ינסה באמצעות כלי השיט החדשים, לפעול בטווחים רחוקים מהחוף האיראני, ולנגוס בתפקידיו המסורתיים של חיל הים הסדיר. 

אולי יעניין אותך גם